Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil fra Kina

Startet av El rayo, tirsdag 28. april 2009, klokken 22:39

« forrige - neste »

El rayo

Fortsetter her fra http://elbil.no/forum/index.php?topic=1935.msg15011#msg15011
Interessant balanseringsmetode, Magnul og Elektrolux. Men jeg tror den begrenser seg til bruk på batterier med liten kapasitet. Prosentvis tap blir stort ved å lede noe av ladestrømmen bort gjennom en motstand.

Jeg hadde link til en artikkel om forskjellige metoder å balansere seriekoblede battericeller, men nå finner jeg den ikke igjen. Skal gi et kort referat etter hukommelsen:

Det er 4 måter å balansere et batteri på.

Den enkleste og billigste er å koble en motstand i parallell med hver celle (eller blokk) når maks spenning er oppnådd. Til slutt går ladestrømmen gjennom motstander, unntatt gjennom den siste cella med lavest spenning. Det gir stort tap (varme). Det er ingen "kommunikasjon" mellom balanserere og lader, hver enhet jobber på egen hånd og "vet" ikke hva de andre enhetene driver med. Denne balaseringen skjer kun helt mot slutten av ladingen.

Den mest avanserte er å flytte energi fra den cella med høyest spenning til den med lavest spenning. Det kan gjøres ved å lade opp en kondensator, flytte den og lade den ut over den svakeste cella. Denne balanseringen skjer under hele ladeprosessen. Det er svært lite energitap. (Jeg har erfaring med denne metoden fra Schulze, som bruker den på sine ladere til LiPo batterier til modellfly med elektromotor. Laderen er dyrere enn 3-cellers batteriet.)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

magnul

Da har jeg omsider fått tid til å titte på dette. Har bare loddet sammen 1 stk for å teste funksjonen. Kritiske røster vil kanskje påpeke at jeg har bevist at spenningsfallet over en motstand er proporsjonalt med strømmen, men det får dere leve med.

Den slår inn omtrent når den skal. Uten å vite helt sikkert hvor stor ladestrøm det var, så har jeg en liten følelse av at det ikke er stor nok strøm som shuntes. Det kan jo justeres ved å sette inn en mindre motstand, men da mistenker jeg at zenerdiodene blir styggvarme.

Det gjenstår å teste på en hel pakke, men må finne kontakt for å koble scooterladeren på batteripakka som nå står i laboratoriet mitt (=stua).
Moopy Classic elektrisk scooter

magnul

Da har jeg omsider fått montert ny batteripakke (Biltema) med den eksperimentelle balanseringsenheten. Den virker i noen grad, men ikke fullgodt. Batteriet nærmest jord kommer opp i over 15V og begynner å gasse. På det tidspunkt ledes omtrent 0.2A i shunten, mens den nominelle ladestrømmen på laderen er 2.5A.
Jeg er litt usikker på om jeg bør modifisere shuntene med lavere motstand eller om jeg først bør prøve å lade de individuelt helt opp for å se om det blir bedre da. Har klart å ødelegge 12V-laderen jeg hadde, så må i så fall gå til innkjøp av ny.
Originalbatteriene (Greensaver) har noe høyere spenning enn vanlige SLA, så jeg tror muligens ladespenningen er for høy. Ligger på 59V for hele pakka. Det er jo i grenseland selv hvis alle batterier har samme polspenning. Har jo også muligheten for å legge inn en effektmotstand i serie med laderen for å få ned maksspenningen med et par volt, men det blir jo litt jalla.
Moopy Classic elektrisk scooter

bosonic

#3
Jeg regner med at du har forsøkt den enkleste versjonen med 2x 6,8V zenere og 5 ohms motstand?
Har nok mer tro på Lee Hart sin versjon som jeg omtaler her
Det geniale med denne er at lampen lyser opp i varierende grad når balanseringen inntrer, og en har dermed full kontroll med hva som skjer
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

magnul

Jeg har den enkle varianten ja, men jeg har nå full kontroll på hva som skjer når jeg måler spenningsfallet over motstanden også. Kunne muligens vært en tanke å bytte ut den ene zener'n med en 6.2V for å få shunten til å koble inn tidligere, men da blir det mer fyring for kråka ;)
Moopy Classic elektrisk scooter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA