Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: e-NV200 prisutvikling

Startet av Caffe, søndag 26. juli 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

Caffe

For tredje året på rad ville jeg kjøre Trondheim-Oslo på sommerferie. Siden Det nå var kommet hurtiglader både på Berkåk og Otta tenkte jeg at i år skulle jeg klare å gjøre det uten å overnatte på Oppdal.

Etter en drøy times ladestopp på Berkåk for å toppe batteriet helt opp fortsatte jeg sørover. Været var ikke akkurat på min side med regn og fuktig vegbane. Selv med særdeles forsiktig kjøring forsvant ladestrekene fortere enn godt var. Når jeg passerte Oppdalsporten var det bare fundamenter å se så det er i alle fall en uke før det er noe som er klart der. Når jeg kom til Kongsvodl hadde jeg bare 3 batteristreker igjen på batteriet og jeg var meget bekymret for at jeg skulle komme meg fram til Dombås. Ved Hjerkin ble jeg heldigvis forbikjørt av en stor bil som jeg kunne ligge i dragsuget til lenge. Dessverre stoppet han når vi nærmet oss Fokstumyra, så da måte jeg klare meg resten av veien selv. Ved Fokstugu Fjellstue var siste streken på batteriet borte. Da var det bare å sette bilen i N og trille ned til Dombås. Dessverre er det ikke noe hurtiglader der heller, men hvis du spør pent på Statoil får du lov til å lade der.

For å konkludere. Berkåk-Dombås er litt for langt til at det er komfortabelt i en LEAF. Og slett ikke å anbefale for noen med betydelig rekkeviddeangst. Med hurtiglader både på Oppdalsporten, Hjerkin og Dombås blir turen mellom Trondheim og Oslo betydelig enklere, selv om jeg ikke liker Arctic Roads forretningmodell.

--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

leafnor

Imponerende!

I Carwings ruteplanlegger beregner den at man ikke kommer frem selv på "sakte" og uten varme.
Med hurtiglader på Hjerkinn om ikke lenge så blir det plutselig langt bedre.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA