Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som vurderer å selge reservasjon for model X?

Startet av ElJohn, onsdag 09. september 2015, klokken 20:47

« forrige - neste »

ElJohn

Det er et hav av ladekabler og fastmonterte regulatorer der ute.
Muggost har gjort en formidabel jobb med en oversikt over noen av de regulatorene som finnes på markedet, men dere som har investert; hvilke har dere investert i og hvor fornøyd er dere?

Jeg vurderer kabel som jeg evnt låser fast fremfor stasjon, men hvordan er holdbarhet, slitasje, vannsikring m.m. (både kabel og stasjon for øvrig)?

For min del er det 16 A type 2 som gjelder, men interessant å høre flere sin erfaring da produsentene gjerne leverer både 16 og 32 A samt type 1 og 2.
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

emil

Jeg gikk ganskje fort til bestilling av Charge-Amps sin kladdløse Type1 kabel av to hovedgrunner: Mulighet for justering av ladehastighet (ikke mulig å justere dette i Leaf) samt at den var mye mer portabel enn den originale ladekladden. Begge punkter viktig når all lading foregår fra offentlige ladeplasser og jeg tidvis kjører mye og har behov for 16A lading.

Kabelen blir to år rundt oktober og har til nå ladet bilen helt eller delvis ca 800 problemfrie ganger og jeg stoler så mye på den at jeg i fjor høst solgte den originale ladekladden.

Mippen

Jeg har montert opp en semi portabel ladestasjon fra ratio (kjøpt hos elbilhjelpen) hjemme. Jeg har for øyeblikket 230V 16A kurs hjemme, og med denne ladestasjonen kan jeg lade på "alle" kurser opp til 32A 400V trefas når jeg er på tur (både enfas og trefas). Vurderer også å oppgradere kursen hjemme etter hvert, men klarer meg egentlig fint med 230V 16A hjemme. Med Tesla sin originale ladekabel kan jeg "bare" lade opp til 16A 400 V (11kw) men med denne boksen kan jeg få ut 22kw når jeg finner en rød 32A plugg. Veldig ok hvis jeg vil ha litt hurtigere lading på farten og det er et stykke til neste Superlader. Ikke minst kan den fungere som reserve ladeløsning på tur dersom den ordinære skulle svikte.

Falt litt for denne ladeboksen da den kan monteres fast hjemme og tas med på tur. Syns også det var praktisk med en løs kabel i stedet for en fast da man kan lade andre elbiler som Leaf med en type 2 til type 1 kabel. Har altså fleksibiliteten med en fast ladeboks til hverdags og mulighet til å ta den med på tur for ekstra sikkerhet og ekstra ladehastighet. Ikke minst kan "alle" elbiler lade på denne boksen.

For å gjøre montering og demontering mest mulig effektivt brukte jeg en postkasse med lås som jeg laget hull til ladekabel og tilførsel kabel. Det gjør at jeg kan montere og demontere ladeboksen på under et minutt, men den er fortsatt like vanskelig å stjele som om den skulle være fastmontert. Den skal også være ganske vanntet, men med mitt ekstra kabinett får den dobbel beskyttelse.

Ellers er fordelen med en veggboks at man slipper å dra ladekabelen inn og ut av bilen. Har hatt elbil i snart to år nå og med veggboks har hverdagen blitt mye lettere. En fastmontert ladekabel gjør vel samme nytten, men for meg var fleksibiliteten til ladeboksen avgjørende.
Fremtiden er elektrisk.

ThomasEL

Jeg har kjøpt en semiportabel stasjon produsert av Ratio fra Elbilhjelpen. Type 31330N enfaset 16A med påmontert CEE-støpsel. Fast ladekabel med type1 pistol (Leaf). Veggboksen inneholder sikring, jordsense og jordfeilbryter. Justerbar strømstyrke opp til 16A. Kan medbringes ved behov, men jeg kommer nok kun til å bruke den som stasjonær. Så langt virker den solid og god
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

lunitiks

#4
Jeg har en Leaf 6,6kW og en Tesla 70D, som har henholdsvis Type1 og Type2-"inntak".

Dette tvang meg til å tenke meg godt om m.h.t. valg av hjemmeladestasjon. Etter flere måneder med lesning om lading, strømstyrke, sikringer, B-vern, grøftegraving etc., endte jeg opp med en Proxll 32A 1-fas, med type2 uttak (ikke fastmontert kabel). Se bildet under.

Jeg monterte den på en stygg Leca-vegg ved parkeringsplassen min. (Påbegynt men aldri ferdigstilt garasje.)

Til Leafen bruker jeg en overgangskabel fra elbilhjelpen.no (takk for supergod service og lynrask levering!), altså en Type 1 til Type 2-kabel. Ettersom Leafen trenger lading oftest, har jeg låst denne kabelen fast i ladestasjonen med en kraftig hengelås. Kan m.a.o. tas av og med i bilen ved behov, samtidig som jeg kan være rimelig sikker på at den henger trygt (nok) hjemme til dagligdags lading.

Så langt er jeg strålende fornøyd med denne løsningen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Leon

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:26
Jeg har kjøpt en semiportabel stasjon produsert av Ratio fra Elbilhjelpen. Type 31330N enfaset 16A med påmontert CEE-støpsel. Fast ladekabel med type1 pistol (Leaf). Veggboksen inneholder sikring, jordsense og jordfeilbryter. Justerbar strømstyrke opp til 16A. Kan medbringes ved behov, men jeg kommer nok kun til å bruke den som stasjonær. Så langt virker den solid og god
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

elektrolux

Skal disse ladestasjonene festes enda mer tyverisikret kan en jo feste noen skruer under skruene til lokket. Da vil tyvene sannsynligvis ikke forstå hva som er problemet og velge noe annet å stjele.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ElJohn

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:02
Jeg har en Leaf 6,6kW og en Tesla 70D, som har henholdsvis Type1 og Type2-"inntak".

Dette tvang meg til å tenke meg godt om m.h.t. valg av hjemmeladestasjon. Etter flere måneder med lesning om lading, strømstyrke, sikringer, B-vern, grøftegraving etc., endte jeg opp med en Proxll 32A 1-fas, med type2 uttak (ikke fastmontert kabel).

Står ikke noen priser på Proxll sine sider. Har du en ca. pris på den du kjøpte?
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

lunitiks

Betalte ca. 15.000,- til elektrikeren, som inkluderte levering og montering av selve Proxll-stasjonen, dedikert 32A sikring, B-vern, 25 meter jordkabel (10mm2) og dokumentasjon.

Selve grøftegravinga gjorde jeg selv. Helt grei pris, synes jeg. Vet jeg kunne fått det atskillig billigere hvis jeg hadde kjøp ladestasjonen fra f.eks. elbilhjelpen, men jeg valgte å ta en elektriker med totalansvaret for både monteringen, produktet og dokumentasjonen.

Her er det et hav av muligheter
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA