Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teslamotors.com nede for oppdatering

Startet av nr1rayner, torsdag 11. juni 2015, klokken 00:48

« forrige - neste »

nr1rayner

Hjelp!
Litt om bilen:
-13 Tekna, kmstand 10k (og stiger selvsagt). Har gått som demobil første 1,5 år og 6k km. Har da sikkert blitt ladet mye til 100% (lading var ikke begrenset til 80% da jeg overtok, men det kan jo også hende fordi jeg spesifiserte at den skulle leveres fulladet pga min 20mil lange tur hjem..)
Jeg har kanskje fulladet 2 ganger, og aldri lavere enn 6%, meget sjelden under 20%.
"Lad når du kan, ikke når du må" men lades sjelden over 80%.
Leaf spy sier den har blitt hurtigladet 8 ganger, 3-4 ganger har jeg koblet på hurtiglader.
Mener jeg har god rekkevidde, kjørte i dag Heimdal-Storlien i fint vær uten varme med god margin (for de som ikke kjenner distansen, ca 11-12 mil, og MYE oppover på slutten). Kjørte forøvrig tilbake på 60% (meeeget pen kjøring).
Har kjørt 10+mil (mye 70-80 sone) i fint vær med ca 20% margin uten å spare nevneverdig på kruttet..

Har Leaf Spy PRO.

Så, til "problemet"; Jeg ser ut til å ha god helse på batteri (ca 98%). Og hva jeg kan forstå har jeg jevn og god batteri-/celle-spenning, stort sett rundt +/- 10mv forskjell mellom høy/lav, men selvsagt mer ved pådrag, tror den er oppe på 20mv-tallet med bra SOC.
Som det vises i bilder er jeg på ca 80mv forskjell på "SOC 15%" (indikert 6% i bilen).
Testet i dag "week cell", først med 17% (indikert i bilen) og senere med 6% (indikert i bilen).
Får da begge gangene opp celle 32, samt noen andre som "kommer og går" om de er svake eller ikke.
Ved 17% får jeg opp svake celler, slår så på varme og vips så er alle celler ok..

Så, er dette til å stole på?
Har jeg egentlig noen svake celler?
Er det noe å bekymre seg for?
Hva kan event. gjøres?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Må spesifisere at i bilder med "week cells" er det tatt screenshot når flest mulig er "dårlige".
Ser jo at de samme cellene går igjen..

Litt forvirrende med forskjellen i SOC fra Leaf Spy og indikert i bilen..
LS 15,5% = 6% i bilen
LS 20,x% = 17% i bilen
LS 96% = ca 98% i bilen
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA