Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av bromm, mandag 13. april 2015, klokken 20:44

« forrige - neste »

Rødkleiv

1) Hva skal man med KW måleren i speedometeret? Det er jo morsomt å se når man bruker og når man regenererer, men har den noen funksjon utover det? Er det f.eks økonomisk å alltid holde seg under X KW? Bruker man opp batteriet på én time hvis man ligger på et konstant pådrag på 85 KW?
2) Hva er sammenhengen mellom forbruk i Wh/km og rekkevidde? Finnes det en formel her?
3) I trips står det hvor mye KW jeg har svidd av siden siste reset, f.eks 10KW. Jeg har valgt å vise hvor mange % batteri som er igjen (ikke typical/rated km). Hva regner den egentlig % av - får det ikke helt til å stemme med at 85 er under brøkstreken.





bb

#1
Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 08:56
1) Hva skal man med KW måleren i speedometeret? Det er jo morsomt å se når man bruker og når man regenererer, men har den noen funksjon utover det? Er det f.eks økonomisk å alltid holde seg under X KW? Bruker man opp batteriet på én time hvis man ligger på et konstant pådrag på 85 KW?
Jeg har hørt at ved økonomisk kjøring skal man unngå høye strømuttak. Hvorfor det er slik vet jeg ikke helt. Mulig det er på grunn av redusert virkningsgrad og stor varmeutvikling. Det er ca. 75 kWh tilgjengelig, ikke 85 kWh.

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 08:56
2) Hva er sammenhengen mellom forbruk i Wh/km og rekkevidde? Finnes det en formel her?
Total kapasitet / forbruk = rekkevidde
Eksempel:
75000 Wh / 200 Wh/km = 375 km

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 08:56
3) I trips står det hvor mye KW jeg har svidd av siden siste reset, f.eks 10KW. Jeg har valgt å vise hvor mange % batteri som er igjen (ikke typical/rated km). Hva regner den egentlig % av - får det ikke helt til å stemme med at 85 er under brøkstreken.
10 % utgjør 7,5 kWh.

PS. Energi oppgis for øvrig i «kWh» (engelsk) eller «kWt» (norsk). Effekt oppgis i «kW». Stor K er betegnelsen i SI-systemet for kelvin (temperatur). Mens liten k i SI-systemet betyr «kilo» (1000). Korrekte betegnelser blir da:
- Effekt: kW KW kw
- Energi: kWh eller kWt KWH kwh
- Distanse: km KM
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Trustno1

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 08:56
1) Hva skal man med KW måleren i speedometeret? Det er jo morsomt å se når man bruker og når man regenererer, men har den noen funksjon utover det? Er det f.eks økonomisk å alltid holde seg under X KW? Bruker man opp batteriet på én time hvis man ligger på et konstant pådrag på 85 KW?
Er nok mest en morsom sak, men den kan hjelpe på forbruket siden den viser når du bruker energi og når du gjenvinner. (minst mulig gjenvinning gir best mulig effektivitet siden gjenvinning taper noe energi)
Om du ligger konstant på 85kW så bruker du opp batteriet på underkant av en time ja (ikke hele batteriet er tilgjengelig for bruk)
Tjangsen for at du vraker bilen før den tid ser jeg imidlertid som større :)
Sitat
2) Hva er sammenhengen mellom forbruk i Wh/km og rekkevidde? Finnes det en formel her?
Ja, man har noe rundt 75kWh tilgjengelig i batteriet, det er 75000wh.
Formelen er: 75000/<wh/km tallet> = rekkevidde i km
Sitat
3) I trips står det hvor mye KW jeg har svidd av siden siste reset, f.eks 10KW. Jeg har valgt å vise hvor mange % batteri som er igjen (ikke typical/rated km). Hva regner den egentlig % av - får det ikke helt til å stemme med at 85 er under brøkstreken.
Som nevnt tidligere, så er det ikke fullt 85kWh tilgjengelig i bilen pga det er skadelig å kjøre batteriet helt tomt, samt det er usikkert om man faktisk får ladet batteriet helt fullt også. Akkurat hvor grensene ligger er det kun Tesla som kjenner til, men det antas at man har rundt 75kWh tilgjengelig i batteriet.

petersv

Tror du har en k for mye Bjørn ;)

Ko_deZ

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 08:56
1) Hva skal man med KW måleren i speedometeret? Det er jo morsomt å se når man bruker og når man regenererer, men har den noen funksjon utover det? Er det f.eks økonomisk å alltid holde seg under X KW? Bruker man opp batteriet på én time hvis man ligger på et konstant pådrag på 85 KW?
Ja, 85kW i en time er 85kWh. Nå har du ca 77kWh tilgjengelig til bruk.
Og ja, det er fornuftig å holde dette lavt. Det er en internt motstand i batteriene, og motstand i kablene til og fra motor, og også i all elektronikken i inverteren. Effekt kan regnes ut av formelen P = I²*R. Tapet i en kabel med R=0.01 Ohm kan fort bli høyt om strømmen (I) blir høy. Si at du trekker 100 Ampere fra batteriet, da vil tapet i kabelen bli 100*100*0.01 = 100W. Hvis du øker til 200A strømtrekk så blir tapet 200*200*0.01 = 400W. Det samme skjer i batteriet som resulterer i at spenningen synker litt. Da øker også strømmen tilsvarende, og gir mer tap i alle ledd. I praksis er alle disse tapene energi som _ikke_ ender opp i motoren, og ikke skyver bilen fremover.
Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 08:56
2) Hva er sammenhengen mellom forbruk i Wh/km og rekkevidde? Finnes det en formel her?
85000Wh / 200Wh/km = 85000/200 km = 425km. Dvs at med 85kWh batteri og 200Wh per kilometer så kommer du deg 425km bortover.
Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 08:56
3) I trips står det hvor mye KW jeg har svidd av siden siste reset, f.eks 10KW. Jeg har valgt å vise hvor mange % batteri som er igjen (ikke typical/rated km). Hva regner den egentlig % av - får det ikke helt til å stemme med at 85 er under brøkstreken.
Som nevnt over, så får du ikke tilgang til hele batterikapasiteten. Det er satt av litt i topp og endel i bunn for å unngå at du skal ødelegge batteriet. Mobiltelefoner gjør ikke det, og det er derfor batteriene dør så tidlig. Batteriene blir mest "slitt" når lading er 100% eller 0% ovet tid. Det gjør veldig lite å gå til topp eller bunn i korte perioder, derfor bør man ikke lade bilen til 100% for å la den stå slik i tre dager før man drar på langtur. Man bør lade den i siste liten.
Tallet under brøken bør være et sted rundt 77-80kWh såvidt jeg forstår.

jkirkebo

Sitat fra: Trustno1 på søndag 22. mars 2015, klokken 09:48
Er nok mest en morsom sak, men den kan hjelpe på forbruket siden den viser når du bruker energi og når du gjenvinner. (minst mulig gjenvinning gir best mulig effektivitet siden gjenvinning taper noe energi)

Det viser også begrensning av tilgjengelig effekt og regen. Greit å vite at man f.eks kun har 120kW tilgjengelig om man planlegger en forbikjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rødkleiv

Tusen takk for gode svar! Det ble en god del klarere nå.

Havebigfun

For effektiv kjøring er det hensiktsmessig med effektangivelser. Jeg savner nå å få angitt effekten for motorene hver for seg. Motorene har ulik effektivitet- hadde man fått angitt trekk -hver for seg (og samlet) kunne man styre pedalen deretter.
Dette er seff mest interessant for de som ønsker å bli kjent med bilen på detailnivå- og for effektivitetsfreaker 8)

Mtp høy eller lav regen er det viktigste at man kjører slik at det blir så lite regen som mulig- fordi virkningsgraden ikke er 100% hverken ut fra batteriet eller tilbake. Alternativet til høy regen er bruk av bremseskivene- ikke hensiktsmessig for energibalansen men til tider svært hensiktsmessig for å vedlikeholde bremsene.


Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på søndag 22. mars 2015, klokken 11:09
Dette er seff mest interessant for de som ønsker å bli kjent med bilen på detailnivå- og for effektivitetsfreaker 8)
Og for mennesker som er vant å forholde seg til mange instrumenter :)

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Thor2014

Har ikke Bugatti samme greiene?
Antall HK som blir brukt?

Krishell

De fleste biler har dette. men svært få kan få det opp i displayet. Det er lett å måle igjennom automat kassene.

B_Tesla

BMW har også hvor mye fule du bruker i øyeblikket, som blir litt det samme. For jeg bruker det som en feedback på hvor forsiktig jeg kjører når jeg trenger lang rekkevidde.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. mars 2015, klokken 10:38
Det viser også begrensning av tilgjengelig effekt og regen. Greit å vite at man f.eks kun har 120kW tilgjengelig om man planlegger en forbikjøring.

Dette er nok den viktigste grunne til å ha denne kW visningen. Siden bilen er såpass påpasslig med å justere effekt både inn og ut er det viktig å ha denne infoen tilgjenglig. Kan være kritisk i visse situasjoner.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA