Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken elbil?

Startet av Ladefabrikken, torsdag 19. november 2009, klokken 19:42

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Jeg lurer på om BMS systemt takler at man lader mens man kjører? Da tenker jeg at man putter inn et lite Honda agregat i bagaseromet og fyrer det opp mens man kjører. Vil BMSen gå amok eller vil den fikse det?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Focus

Jeg vet ikke hvordan BMS vil reagere, men da er det vel strengt tatt ikke en ELbil lenger.
Spørsmålet er vel og om ikke et agregat vil både slippe ut mer co2 og bruke mer drivstoff enn motoren som sto i bilen. Da er vel ommbyggingen nokså bortkastet etter min mening.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Ladefabrikken

Dette er bare en morsom ide jeg og en kamerat har og lurer på om det funker for BMS.
Jeg tror nok BMS vil slite litt ja.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ken

Det er mulig for at man kan lade og kjøre samtidig. En venn har kjørt med en god kvalitet diesel aggregat i baggasjerom av en Think og den eneste tilpassning han gjorde var å koble fra lade releen som sperre kjøring etter å ha gitt en signal til BMS. Strømmen bør være nokså rent. ;) Like rent som samvittigheten?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Det er flere måter å gjøre dette på, litt avhengig av hvordan bilen er byggd opp.

Den enkleste er å levere strøm til laderen som så lader batteriet mens man kjører.
Mange biler vil ikke kjøre dersom laderen går, så da må systemet lures for å få det til.

Den andre måten er å bruke en ekstern lader og lade direkte mot batteriene uten å bruke bilens eget system.
I PSA bilene brukes denne måten, men på regen/hurtiglader siden slik at det som blir tilført batteriene blir med i beregningen av tot capasitet.

Om BMSen får problemer avhenger av den enkelte BMS, men de fleste klarer fint dette.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Rav4_EV

Skjønner ikke hvorfor man skal gjøre en sak mer kompleks enn det den er.
Hvorfor skal man "produsere" 220 volt vekselstrøm som så skal transformeres ned og likerettes  i en lader.
De fleste 220 Volt aggregat produserer veldig uggen strøm som lett knekker en lader beregnet for strømnettet.

Dersom det var denne 2CV'en som skulle ha en rekkeviddeforlenger ville jeg montert en lynchmotor på en en eller annen ekkel bensinmotor, og koblet likestrømmen inn på forbrukssiden av BMS sin strømsensor.
Så kan turtallet på bensinmotoren bestemme ladestrømmen.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA