Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten hyyllest til de som har laget dette forumet og brukere :-)

Startet av ksandal, tirsdag 21. april 2015, klokken 04:49

« forrige - neste »

ksandal

Søkte litt rundt men fant ikke noe svar på det.
Parkerte bilen i går ettermiddag og da var rekkevidden 168km
nå i morges var den redusert til 159km... noen har stjelt 9 km i natt?  Normalt.... eller noe som burde vært anmeldt?  8) :o :o :o

Leste noe et sted om at den bruker bittelitt strøm til ting og tang... men syns 9 km var mye på 12 timer.
Kanskje jeg har noen funksjoner aktiv helt unødvendig?
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Muffinman

Batteriet kjøles ned, og da vil du få en lavere indikert rekkevidde selv om energien fortsatt er der og vil bli tilgjengelig når det varmes opp igjen. I tillegg bruker bilen litt strøm når den står parkert. Du finner strømsparingsinnstillinger under display hvis jeg ikke husker feil (bruker ikke disse så litt usikker).

Lynet

Det er nok batterivarmeren som har koblet inn i løpet av natten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hgs

Hvis du søker på 'vampire drain' finner du mange gode svar på dette.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Muffinman

Sitat fra: Lynet på lørdag 28. mars 2015, klokken 11:35
Det er nok batterivarmeren som har koblet inn i løpet av natten.
I så fall skal det ha vært veldig kaldt.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. mars 2015, klokken 10:05
Batteriet kjøles ned, og da vil du få en lavere indikert rekkevidde selv om energien fortsatt er der og vil bli tilgjengelig når det varmes opp igjen.

Du får den ikke igjen hvis du ikke har aktivert Range Mode, for uten Range Mode brukes energien som ligger latent i det nedkjølte batteriet til å varme opp batteriet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

christian1986

Dette gir ingen mening... Da burde alle kjørt med range mode på hele tiden...

GOS

Sitat fra: christian1986 på lørdag 28. mars 2015, klokken 18:29
Dette gir ingen mening... Da burde alle kjørt med range mode på hele tiden...
Kjører alltid med Range Mode på jeg, med mindre jeg spesifikt ønsker å varme batteriet:-) Slipper da det veldige energitapet på min laaaange vei til jobb på hele 6 km ;D
Ett varmt batteri føler jeg gir (mye) bedre umiddelbar kraft oppbygging enn ett kaldt ett selv om ikke den stiplede effekt begrensningslinjen vises. Range Mode Off når jeg skal ha det gøy og kona er hjemme :)

Etter hvert som batteriet blir varmet opp fordi det brukes og avgir effekt så får en 'tilbake' de tkm fordi batteriet var nedkjølt. Trenger ikke å ha Range Mode Off for å få dem tilbake. Jeg har heller ikke noe tro på at det går noe effekt til å varme batteriet når en har Range Mode On, da tror jeg i så fall det skal være ekstremt kaldt.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

ksandal

Takk for mange bra svar.
Finner ut mye nytt hver dag nå. utrolig kul bil :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

OleJA

Sjekk at du ikke har 'smart precondition' aktivert. Den er rimelig 'idiot' og kan finne på å starte forvarming av bilen på et mer eller mindre random tidspunkt.
Men 9km tap når bilen samtidig kjøles ned er vel helt innenfor det som de fleste opplever.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA