Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp til kjøp av ny Leaf

Startet av Fox81, lørdag 31. januar 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

duracell

Sitat fra: heidu på torsdag 16. april 2015, klokken 21:33
Ut på tur trenger du en type-2 til type-1 kabel (1-fas) som takler inntil 32A. Mode-3 definerer hva slags type lading, mao betyr dette at elektronikken som kommuniserer med bilen og forteller hvor mye bilen kan trekke av strøm er bygget inn i ladestasjonen/stolpen. Ladekabelen du fikk med bilen som lader på 10A via et schukostøpsel er en mode-2 lader, ettersom elektronikken er bygget inn i kabelen, altså ofte referert til som "kladden".

Andre ting som kan være greit å ha med er en skjøteledning, gjerne den fra biltema som er med 2,5mm2.

I tillegg har jeg en ekstra mode-2 ladekabel i tilfelle den ene skulle gå dundas.

Takk for info, , men hvorfor skal man velge en 1-fas når man kan velge 3-fas? Vil man ikke ved en 3-fas kunne lade raskere, men samtidig også bruke 1-fas? (Er helt ubrukelig på strøm...og har el-bil likevel :P )
Er det en slik en du tenker på? 32A 1 fase 5 m rett kabel: Vare nr 3225321 Pris Kr 1790.-  (fra Elbilhjelpen)

Mener jeg leste i manualen til KIA at skjøteledning skal unngås eller er det avhengig av ulike faktorer?

jkirkebo

Sitat fra: duracell på fredag 17. april 2015, klokken 09:56
Sitat fra: heidu på torsdag 16. april 2015, klokken 21:33
Ut på tur trenger du en type-2 til type-1 kabel (1-fas) som takler inntil 32A. Mode-3 definerer hva slags type lading, mao betyr dette at elektronikken som kommuniserer med bilen og forteller hvor mye bilen kan trekke av strøm er bygget inn i ladestasjonen/stolpen. Ladekabelen du fikk med bilen som lader på 10A via et schukostøpsel er en mode-2 lader, ettersom elektronikken er bygget inn i kabelen, altså ofte referert til som "kladden".

Andre ting som kan være greit å ha med er en skjøteledning, gjerne den fra biltema som er med 2,5mm2.

I tillegg har jeg en ekstra mode-2 ladekabel i tilfelle den ene skulle gå dundas.

Takk for info, , men hvorfor skal man velge en 1-fas når man kan velge 3-fas? Vil man ikke ved en 3-fas kunne lade raskere, men samtidig også bruke 1-fas? (Er helt ubrukelig på strøm...og har el-bil likevel :P )

Type 1 kontaken som brukes bl.a på Kia støtter ikke 3-fase, kun 1-fase. Så ingen av bilene med Type 1 inntak kan lade noe raskere fra Type 2 3-fase uttak, de vil kun bruke én fase. Naturlig nok har da bilen en 1-fase lader.

Biler med Type 2 inntak kan støtte 3-fase, men mange gjør det ikke. Tesla, Renault og Mercedes kan utnytte 3-fase mens VW og BMW ikke kan det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

duracell

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. april 2015, klokken 10:04
Sitat fra: duracell på fredag 17. april 2015, klokken 09:56
Sitat fra: heidu på torsdag 16. april 2015, klokken 21:33
Ut på tur trenger du en type-2 til type-1 kabel (1-fas) som takler inntil 32A. Mode-3 definerer hva slags type lading, mao betyr dette at elektronikken som kommuniserer med bilen og forteller hvor mye bilen kan trekke av strøm er bygget inn i ladestasjonen/stolpen. Ladekabelen du fikk med bilen som lader på 10A via et schukostøpsel er en mode-2 lader, ettersom elektronikken er bygget inn i kabelen, altså ofte referert til som "kladden".

Andre ting som kan være greit å ha med er en skjøteledning, gjerne den fra biltema som er med 2,5mm2.

I tillegg har jeg en ekstra mode-2 ladekabel i tilfelle den ene skulle gå dundas.

Takk for info, , men hvorfor skal man velge en 1-fas når man kan velge 3-fas? Vil man ikke ved en 3-fas kunne lade raskere, men samtidig også bruke 1-fas? (Er helt ubrukelig på strøm...og har el-bil likevel :P )

Type 1 kontaken som brukes bl.a på Kia støtter ikke 3-fase, kun 1-fase. Så ingen av bilene med Type 1 inntak kan lade noe raskere fra Type 2 3-fase uttak, de vil kun bruke én fase. Naturlig nok har da bilen en 1-fase lader.

Biler med Type 2 inntak kan støtte 3-fase, men mange gjør det ikke. Tesla, Renault og Mercedes kan utnytte 3-fase mens VW og BMW ikke kan det.

Hmm..  Er fortsatt usikker på hva slags kabel jeg faktisk trenger. Selv med alle disse lading-for-dummies guidene og dere gode hjelpere her inne er jeg fortsatt i treg i pappen...
Hvilket produkt skal jeg kjøpe og hvor?
BoS (som jeg droppet) sa en slik type-2 til type-1 kabel koster ca 1900,-
Hvor finner jeg "min" kabel? Det jeg ser på nettet av kabler ligger mellom 1700 og 5000, alle for type 1. Jeg finner ingen som "heter" type-2 til type-1 overgang" :S
Den tjukke ladeporten er vel til sånn Chademo-hurtiglading hvor kabelen henger fast i stasjonen sant?

TB

Sitat fra: duracell på fredag 17. april 2015, klokken 11:01
Hmm..  Er fortsatt usikker på hva slags kabel jeg faktisk trenger. Selv med alle disse lading-for-dummies guidene og dere gode hjelpere her inne er jeg fortsatt i treg i pappen...
Hvilket produkt skal jeg kjøpe og hvor?
BoS (som jeg droppet) sa en slik type-2 til type-1 kabel koster ca 1900,-
Hvor finner jeg "min" kabel? Det jeg ser på nettet av kabler ligger mellom 1700 og 5000, alle for type 1. Jeg finner ingen som "heter" type-2 til type-1 overgang" :S
Den tjukke ladeporten er vel til sånn Chademo-hurtiglading hvor kabelen henger fast i stasjonen sant?

Chademo har alltid kabel fast kobla - dvs. her treng du ingen eigen kabel.

Her er eksempel på Type 2 , mode 3 kabel:
32A 5 m rett kabel: Vare nr 3215321   Pris Kr 1690.-
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper

32 og 16A kablene har samme kontakter, men kabel har større kvadrat. Kia kan trekke 32A - bør bruke denne type. (Har og vore rapportert om at 16A kabel ikkje alltid fungerer på 32A punkter i det heile tatt.. )
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: duracell på fredag 17. april 2015, klokken 09:56
Mener jeg leste i manualen til KIA at skjøteledning skal unngås eller er det avhengig av ulike faktorer?

Midlertidig er bruk av skjøteledning ok, så lenge som denne har nok kvadrat. På generelt grunnlag vil mange ikkje tenke over dette - og gjerne bruke for tynne kabler, t.d. 1 mm2 - som vil føre til spenningsfall og varmeutvikling.

Skjøteledning bør vere 2,5 mm2 - og ikkje bli belasta maks - samt sjekke den er heil / uten skader før bruk.

Permanent lading bør alltid skje via fast opplagt elnett.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ona IX

#20
Det er relativt få punkter med type 2 kontakt, kommer mer og mer, så jeg trives godt med å ha en i bagasjen, men er ikke noe må ha. Hvis du ser på kartet under så det du hvor de fleste type to kontaktene er. Du kan bruke grå, gul og oransje, du trekker 16a fra grå, 16 eller 32 fra gul (spørs på ladestasjonen) og 32a fra oransje. De oransje kan tesla og de med 22kw lader lader mye fortere med disse, så man må prøve å unngå å bruke de da.http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Så hvis du bor i et område uten sånne, så er det lite vits, og du kan jo alltids kjøpe en når du trenger det. Jeg bruker den bare når jeg er på harrytur til Sverige, så den blir lite brukt. Ellers har jeg bare den 10A kabelen som fulgte med bilen, som fungerer bra nok i forhold til prisen for en 16a kabel, men det kommer nok snart!
(når jeg sier type to kontakt så er det fordi i "veggen" er det en type to kontakt, og ledningen du isåfall skal ha har en type 2 i ene siden og type 1 i andre siden)
(edit: mobilskriving på forum blir til en haug med skriveleif)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA