Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe lader til NiCd

Startet av Mateusz, onsdag 28. januar 2015, klokken 09:26

« forrige - neste »

Mateusz

Hei, eg er på jakt etter en lader for nicd batterier. Kan dere anbefale meg en lader som er ikkje så dyrt, den trenger ikkje å bli så profesjonelt. Eg tenkte kanskje på en vanlig bil/mc lader med konstans strøm forsyning funksjon. Har dere noe tips for meg? Kor kan eg kjøpe den. Biltema? Andre butikk. Eller kanskje noen som vil selge brukt?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

#1
Søk på "Lab powersupply" på eBay (link).
Mange å velge i mellom på 0-30 volt. Jeg ville ikke kjøpt mindre enn 10 Amp
(selv har jeg 30A, da kan jeg fullade 4 batterier på 3-4 timer).

Eller du kan kanskje bruke en sånn en. Den har ikke justerbar spenning, men det bør gå bra.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Mateusz

Hei, eg kjøpt meg en lab power supply med max 30V og max 5A.
Den har funksjon for konstant strøm eller spenning.
Men nå har eg spørsmål. Hvordan skal eg bruke den? Hvis eg vil lade med 5 A hvor stor spenning skal eg innstille? Eller skal den styrrast automatisk med power supply?
Gi meg noen tips for rett bruk av laderen. takk
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

Batteriet holder spenningen nede så den kan stå på nesten hva du vil, dog må den stå på minst 8v * antall batterier du lader i serie hvis du skal få ladet dem helt fullt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Mateusz

Kan eg lade med 5A helt fra bunen dvs batteri som var lagret kortsluttet med 0v? Eller skulle eg starte med lavere strøm første 10-30min? Kan man bruke ladekurve av et batteri for å sjekke dens kondis? Korleis skal oppføre seg et frisk batteri under lading vs dårlig batteri?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

La batteriet stå uten kortsluttning en stund, koble til på 0A og øk så forsiktig. Straks batteriet er oppe i 6V kan du øke så mye de har (gjerne 30A om du hadde hatt det).

Ladekurven sier lite om tilstanden med mindre batteriet er fullstendig ubrukelig. Utlading ved høy strøm er det eneste  gode sjekken.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Mateusz

Ja. Eg tenkte å eliminere dei som er ubrukelig (med redusert kapasitet 50-80ah). Hvis eg koble 3 stk i serie og lade samtidig. Den som har høgare spenning en dei andre. Eller begynne å gasse tidligere et dårlig?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

Hvis ikke en celle er helt kortsluttet så vil du nok se omtrent samme spenning på alle under lading. Dårlige batterier kan gasse under lading, men det er på ingen måte gitt at de gjør det.

Tingen er å måle spenning under balastning ved utlading.
Hvis du ikke har ordentlig utstyr (feks CBA-III) så kan du lade ut med feks frontlyspærer (12volt H1/H4/H7/..), gjerne 3-4 i paralell, og begynne å måle spenningen periodisk fra kapasiteten er ca 50% (beregnet ut fra Amp * tid).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Pera L

About NiCd flooded charger one possibility is charge two batteries in series and use this transformer http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2062_1106_1324&products_id=9530 with secondary connected parallel, then this rectifier http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1013&products_id=10168 and then this power control http://www.dx.com/p/dc-6v-90v-15a-pwm-motor-speed-control-switch-governor-green-black-160094#.VQbVRVIvYqg and then this meter http://www.dx.com/p/mini-digital-blue-red-led-dc-current-meter-voltmeter-w-ampere-shunt-219592#.VQbWClIvYqg . Of course it needs fuses etc for it. I using this to charge one or two batteries on time but before using it I use biltemas charger http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-ja-tehostin-12-V-15-A-37746/ which is excellent constant current charger up to 15A. It can not charge batteries full but almost. Rest with described self made system.
When I start charge unknown batteries I charge them first with 10A with some 10min, then discharging with some 5A few times to 5V so the batteries wake up especially if they have been lying somewhere for years.

Suddendly popping to my mind some unsend christmas presents which thing is not connected for chargers at all but anyway... good time of year for those... i'm getting too old...

Best regards
Pera L

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA