Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Bjoris, lørdag 19. april 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

Bjoris

Det blir helt feil å dra in SC i dette bildet, det har kjøpere og Tesla selv fullfinansiert. Tipper om Nissan hadde gjort det samme og vi hadde betalt for det i bilprisen hadde ikke Mjauen eller Teslaen vært så veldig velkommen, selv om den betalte for det. En har jo betalt for å slippe kø fra andre enn sin egne også... Selger Tesla tilgang til andre er ikke SC det det var før, tenk på utfartshelger feks, DA trenger mange SC lading som eneste gang i året og hvis det da er opptatt av andre hadde jeg følt meg litt lurt...

Men om dette konstruerte problemet blir virkelighet kan de jo bare lage makstid og en har vel så mye data at en kan sperre for at samme bil lader videre ved å starte landingen igjen ?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kos

Tesla->Chademo adapter er bestilt, det var bestilt allerede med ny bil og ble forsinket. Jeg er opptatt at det skal være mulig å lade overalt - tesla sin store styrke ligger her. Chademo adapter er stort sett finansiert av alle andre enn Nissan og er offentlige ladestasjoner. SC er tesla eiere sin "private" ladestasjon og har laget et nett som er over dobbelt så kraftig som hurtiglade standard på 50 . Noe som jeg har hevdet er feil. Burde vært på min100. Men det er andre sitt problem og ikke mitt.

Om jeg en sjelden gang har behov for å lade på Tesla->Chademo adapteret så er det noe jeg har betalt for og ønsker å bruke. Det er langt bedre å stå på Tesla->Chademo adapter å lade enn på en Schuko eller på 22. kw og ofte er disse alternativene tilstede samtidig. At jeg vil bruke 1.5 timer på en lading opp til 80 % er samme problemstilling som når Leaf står og lader på 7.5 kw eller står og lader på 11.kw eller på 22kw med en lader i bilen på 3.3 kw. Kan ikke jage Leaf eieren av den grunn . Men så er det også en forskjell - teslaen kan utnytte kapasiteten fult ut. Samtidig er teslaen en god kunde for strømleverandøren. Så denne tråden er egentlig en tulle greie for Leafer som ikke liker kø.

kos

Sitat fra: TorC på søndag 06. april 2014, klokken 20:52
Jeg skjønner ikke helt poenget med denne tråden, siden det ikke er noen her som bestemmer om Tesla kan lade på chademo.

Det er jo opp til eier av laderen om hvem som kan lade fra den.

Noe annet er hva folk oppfatter som "OK".

Min mening er at det ikke er greit at Tesla lader på chademo fordi Tesla ikke åpner for mulighet for andre å lade på deres anlegg. Hadde Tesla åpnet for dette (uavhengig av pris per lading for forbruker) hadde det stilt seg annerledes. Tesla lager seg sitt eget univers, og da kan de gjerne steke i sitt eget fett.

Noe annet er at Tesla-eiere begynner å få et ganske dårlig rykte mtp hensyn til andre elbilister. Så derfor bør det være lov å tenke "verste tenkelige scenario" hvor en Tesla-eier parkerer i timesvis mens andre venter.

Tesla har etter min mening gjort alt de kan for å monopolisere kundene sine etter samme lest som Apple. Det hindrer fri konkurranse og utvikling. JEG vil velge leverandør som kan levere produktet jeg vil ha til det tidspunktet jeg vil ha til den prisen jeg vil ha. (Og siden Tesla prøver seg på slike råtne metoder vil jeg aldri stole på Tesla igjen på tross av at jeg i mange år har siklet på Roadster og TMS).


Dett er ikke bare litt feil, men fullstendig feil. Tesla har åpnet for at andre kan tilknytte seg SC, men for samme betingelser som Tesla sine kunder. En annen ting er at de andre bilene klarer ikke en SC på 135 kw og er dermed utestengt av egen produsert billig teknologi. Tesla har frigitt all teknologi rundt lading da konsernet ønsker en slik utvikling der flere knytter seg til. Så er SC laderne til tesla langt mer pålitelige enn Chademo 50 Kw ladestasjonene. Ja jeg vil si de er overlegen bedre.

kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 07. april 2014, klokken 13:54
Dette er nok ikke noe nevneverdig problem.

Det er nok et helt minimalt antall personer som vil skaffe seg CHAdeMO adapter, og de som skaffer seg det vil nok i all hovedsak aldri bruke det. Ettersom det også bygges ut betydelig flere CHAdeMO hurtigladere, superchargere og 22 kW Type 2, så vil nok sjansen for å møte en Tesla som lader på CHAdeMO mindre og mindre.

Men, så klart, hvis man skulle være så uheldig å komme til en CHAdeMO hurtiglader der det står en forlatt Model S og skal lade i 2 timer, så kan jeg absolutt forstå at dette ville være irriterende.


Tror du bommer litt der . Tesla->Chademo adapter er en kjempeløsning når du er på tur og er i byer - ikke minst fordi at 22 kw tar mye lengre tid og er egentlig i Tesla verden en hjemmelader. Tar ca 5 timer å lade en tesla på 22 kw. På en Tesla->Chademo adapter tar det ca 1.5 timer den samme lade frekvensen opp til 80 %. Ja det vil koste noen kroner men er kun brukt på ferier og langtur for å ha en svært komfortabel lade frekvens. Og da vil den bli brukt. Samtidig så er lade angst sommer som vinter fullstendig kurert med en  Tesla->Chademo adapter.

Men som 22 kw som vi har en egen tråd på - koster penger og er lite brukt men gir en ladefrekvens sammen med SC som ingen bil har makan til. Dette er som å eie en fossil på alle måter- inkludert rekkevidde. Og når nå endelig Tesla->Chademo adapter er kommet er lademulighetene sammen med 22 kw og SC nesten for godt til å være sant. Og så har man i tillegg alle mulighetene på blått og rødt adabter og Schunko. Fra 5 amper og oppover. Går du tom da, så er det ikke en lyspære i nærheten.

jkirkebo

Sitat fra: kos på fredag 13. mars 2015, klokken 15:40
Tror du bommer litt der . Tesla->Chademo adapter er en kjempeløsning når du er på tur og er i byer - ikke minst fordi at 22 kw tar mye lengre tid og er egentlig i Tesla verden en hjemmelader. Tar ca 5 timer å lade en tesla på 22 kw.

Nei, så lang tid tar det ikke. Jeg får som regel 105-110km/t, og bilen min stopper på 383km typical. I tillegg er det vel ca. 15km typical igjen under null, så fasiten fra helt tom til nesten helt full er under 4 timer. De siste 5-10 tkm tar nok lengre tid, men ikke en time ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. mars 2015, klokken 17:38
Sitat fra: kos på fredag 13. mars 2015, klokken 15:40
Tror du bommer litt der . Tesla->Chademo adapter er en kjempeløsning når du er på tur og er i byer - ikke minst fordi at 22 kw tar mye lengre tid og er egentlig i Tesla verden en hjemmelader. Tar ca 5 timer å lade en tesla på 22 kw.

Nei, så lang tid tar det ikke. Jeg får som regel 105-110km/t, og bilen min stopper på 383km typical. I tillegg er det vel ca. 15km typical igjen under null, så fasiten fra helt tom til nesten helt full er under 4 timer. De siste 5-10 tkm tar nok lengre tid, men ikke en time ekstra.
I praksis så er det vel kortere tid også fordi man neppe ønsker å kjøre bilen helt tom  men det samme forholdstallet blir det for Chademo adapter. - så da blir tiden der også et pluss.
BB har en flott vidio  - der man får se hastighetene.

Espen Hugaas Andersen

#36
Sitat fra: kos på fredag 13. mars 2015, klokken 15:40Tror du bommer litt der . Tesla->Chademo adapter er en kjempeløsning når du er på tur og er i byer - ikke minst fordi at 22 kw tar mye lengre tid og er egentlig i Tesla verden en hjemmelader. Tar ca 5 timer å lade en tesla på 22 kw. På en Tesla->Chademo adapter tar det ca 1.5 timer den samme lade frekvensen opp til 80 %. Ja det vil koste noen kroner men er kun brukt på ferier og langtur for å ha en svært komfortabel lade frekvens. Og da vil den bli brukt. Samtidig så er lade angst sommer som vinter fullstendig kurert med en  Tesla->Chademo adapter.

Men som 22 kw som vi har en egen tråd på - koster penger og er lite brukt men gir en ladefrekvens sammen med SC som ingen bil har makan til. Dette er som å eie en fossil på alle måter- inkludert rekkevidde. Og når nå endelig Tesla->Chademo adapter er kommet er lademulighetene sammen med 22 kw og SC nesten for godt til å være sant. Og så har man i tillegg alle mulighetene på blått og rødt adabter og Schunko. Fra 5 amper og oppover. Går du tom da, så er det ikke en lyspære i nærheten.
Posten du svarte på skrev jeg for et år siden, men jeg vil fortsatt si at det er minimalt med personer som kommer til å anskaffe CHAdeMO adapteret. Sånn grovt sett vil jeg tro:

- 10% har behov for kun UMC.
- 60% har behov for UMC + superlading.
- 25% har behov for UMC + Type 2 + superlading.
- 5% har behov for UMC + Type 2 + superlading + CHAdeMO.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:44
Sitat fra: kos på fredag 13. mars 2015, klokken 15:40Tror du bommer litt der . Tesla->Chademo adapter er en kjempeløsning når du er på tur og er i byer - ikke minst fordi at 22 kw tar mye lengre tid og er egentlig i Tesla verden en hjemmelader. Tar ca 5 timer å lade en tesla på 22 kw. På en Tesla->Chademo adapter tar det ca 1.5 timer den samme lade frekvensen opp til 80 %. Ja det vil koste noen kroner men er kun brukt på ferier og langtur for å ha en svært komfortabel lade frekvens. Og da vil den bli brukt. Samtidig så er lade angst sommer som vinter fullstendig kurert med en  Tesla->Chademo adapter.

Men som 22 kw som vi har en egen tråd på - koster penger og er lite brukt men gir en ladefrekvens sammen med SC som ingen bil har makan til. Dette er som å eie en fossil på alle måter- inkludert rekkevidde. Og når nå endelig Tesla->Chademo adapter er kommet er lademulighetene sammen med 22 kw og SC nesten for godt til å være sant. Og så har man i tillegg alle mulighetene på blått og rødt adabter og Schunko. Fra 5 amper og oppover. Går du tom da, så er det ikke en lyspære i nærheten.
Posten du svarte på skrev jeg for et år siden, men jeg vil fortsatt si at det er minimalt med personer som kommer til å anskaffe CHAdeMO adapteret. Sånn grovt sett vil jeg tro:

- 10% vil klare seg med kun UMC.
- 60% vil klare seg med UMC + superlading.
- 25% vil klare seg med UMC + Type 2 + superlading.
- 5% vil klare seg med UMC + Type 2 + superlading + CHAdeMO.

Mtp prisene på Chademo vs dobbeltlader hadde jeg heller valgt Chademo adapter. Det geniale med det er at man kan lade fra både type 2 og Chademo der det er begge deler, og en av de er opptatt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:49Mtp prisene på Chademo vs dobbeltlader hadde jeg heller valgt Chademo adapter. Det geniale med det er at man kan lade fra både type 2 og Chademo der det er begge deler, og en av de er opptatt.
Etter at dobbeltladeren ble ettermontert ekstrautstyr kan det godt hende at du har rett i at flere vil velge CHAdeMO. Men jeg vil fortsatt tro antallet som går for CHAdeMO adapteret vil være relativt lavt, altså ~5%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:49Mtp prisene på Chademo vs dobbeltlader hadde jeg heller valgt Chademo adapter. Det geniale med det er at man kan lade fra både type 2 og Chademo der det er begge deler, og en av de er opptatt.
Etter at dobbeltladeren ble ettermontert ekstrautstyr kan det godt hende at du har rett i at flere vil velge CHAdeMO. Men jeg vil fortsatt tro antallet som går for CHAdeMO adapteret vil være relativt lavt, altså ~5%.

Nå har jeg kjørt noen mil uten det adapteret - og det går helt fint - men som sakt er du på tur og kjører mye er det en egen frihet i å kunne lade på det som er mulig. Kalkulerer med at det aldri blir utslitt - men om du ser så finnes det noen fjelloverganger som blir litt anstrengt selv med tesla og når du finner en ladestasjon der så er det i hvert fall ikke der jeg sparer.

turfsurf


Sitat fra: kos på lørdag 14. mars 2015, klokken 11:06
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:49Mtp prisene på Chademo vs dobbeltlader hadde jeg heller valgt Chademo adapter. Det geniale med det er at man kan lade fra både type 2 og Chademo der det er begge deler, og en av de er opptatt.
Etter at dobbeltladeren ble ettermontert ekstrautstyr kan det godt hende at du har rett i at flere vil velge CHAdeMO. Men jeg vil fortsatt tro antallet som går for CHAdeMO adapteret vil være relativt lavt, altså ~5%.

Nå har jeg kjørt noen mil uten det adapteret - og det går helt fint - men som sakt er du på tur og kjører mye er det en egen frihet i å kunne lade på det som er mulig. Kalkulerer med at det aldri blir utslitt - men om du ser så finnes det noen fjelloverganger som blir litt anstrengt selv med tesla og når du finner en ladestasjon der så er det i hvert fall ikke der jeg sparer.

Jeg kjørte drøye 40kkm uten dobbeltlader og Chademo med min S85, og savnet aldri noen av delene. Bestillte begge deler til den nye, men tviler sterkt på at jeg får noen nytte av dobbeltlader. Kun for litt ekstra "piece of mind". Med prisen for ettermontering av DL, så hadde jeg definitivt ikke gjort det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kos

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. mars 2015, klokken 12:22

Sitat fra: kos på lørdag 14. mars 2015, klokken 11:06
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:49Mtp prisene på Chademo vs dobbeltlader hadde jeg heller valgt Chademo adapter. Det geniale med det er at man kan lade fra både type 2 og Chademo der det er begge deler, og en av de er opptatt.
Etter at dobbeltladeren ble ettermontert ekstrautstyr kan det godt hende at du har rett i at flere vil velge CHAdeMO. Men jeg vil fortsatt tro antallet som går for CHAdeMO adapteret vil være relativt lavt, altså ~5%.

Nå har jeg kjørt noen mil uten det adapteret - og det går helt fint - men som sakt er du på tur og kjører mye er det en egen frihet i å kunne lade på det som er mulig. Kalkulerer med at det aldri blir utslitt - men om du ser så finnes det noen fjelloverganger som blir litt anstrengt selv med tesla og når du finner en ladestasjon der så er det i hvert fall ikke der jeg sparer.

Jeg kjørte drøye 40kkm uten dobbeltlader og Chademo med min S85, og savnet aldri noen av delene. Bestillte begge deler til den nye, men tviler sterkt på at jeg får noen nytte av dobbeltlader. Kun for litt ekstra "piece of mind". Med prisen for ettermontering av DL, så hadde jeg definitivt ikke gjort det.

Jeg tror vi som eier tesla er enig i at noen av disse lademulighetene som tesla har er noe vi sjelden kommer til å bruke. Men når jeg først har kjøpt bilen så har jeg handlet alle ladesystemene som er mulig for meg - 11 kw lader hjemme - og alt av annet koblingsutstyr som tesla selger som jeg "muligens" får bruk for.

Har jeg en tesla som har alle muligheter så skal jeg ha de mulighetene - det var jo det som var så bra. Så får jeg spare en annen plass om jeg må det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA