Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av kenmh82, torsdag 23. april 2015, klokken 09:49

« forrige - neste »

kenmh82

Jeg har garasje med en 16A 230V 1-fase TN kurs. Jeg skal legge ny kurs og kabel frem når vinteren her i Tromsø gir seg, men frem til da kunne jeg tenkt meg å utnytte alle 16Amperene som er tilgjengelig. Ser mange anbefaler 32A 1-fase stikk, men dette er ikke hyllevare og må bestilles. Tenkte derfor å benytte rødt 5-polt 16A stikk på denne kursen. Spørsmålet er hvorfor lasker de fleste L1 og L2 og ikke L1, L2 og L3? Har forøvrig dobbeltlader i bilen, hvis det har noen å si?

Muffinman

Man lasket vel i en overgang fra rødtklumpen til schuko for å kunne trekke 16A over sistnevnte. Schuko-adapteret er begrenset til 13A. Hvis du har en nyere bil, eller bil som har fått fjernet 13A begrensningen bør du få 16 direkte uten å laske noe som helst så lenge du bruker rødt adapter rett i det røde stikket. Lasking gjør egentlig ikke annet enn at du mater flere enn en dellader med spenning.

jkirkebo

Sitat fra: kenmh82 på mandag 30. mars 2015, klokken 17:09
Jeg har garasje med en 16A 230V 1-fase TN kurs. Jeg skal legge ny kurs og kabel frem når vinteren her i Tromsø gir seg, men frem til da kunne jeg tenkt meg å utnytte alle 16Amperene som er tilgjengelig. Ser mange anbefaler 32A 1-fase stikk, men dette er ikke hyllevare og må bestilles. Tenkte derfor å benytte rødt 5-polt 16A stikk på denne kursen. Spørsmålet er hvorfor lasker de fleste L1 og L2 og ikke L1, L2 og L3? Har forøvrig dobbeltlader i bilen, hvis det har noen å si?

Du kan fint bruke et rødt stikk, men merk det godt. Du trenger ikke å laske noe med dobbeltlader, lasking for 16A lading trengs bare på biler som er eldre enn fra høsten 2014, ikke har dobbeltlader og ikke har fått oppgradert ledningsnettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kenmh82

Takker for fine svar. Skal dra å handle kontakter nå.

Noen synspunkter på om det er bedre å fordele lasten på flere ladere (laske) eller gir det bare større tap eventuelt flere feilkilder?

Mvh
Ken

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA