Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser - gi beskjed om endriner her

Startet av HHF, torsdag 18. juni 2009, klokken 09:06

« forrige - neste »

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Pussig at de vil premiere biler som slipper ut opptil 105 gr CO2 i stedet for å satse skikkelig på null utslippsbiler. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Det burde være delt opp litt annerledes, med halvparten til "halv-miljøvenlige" hybridbiler, og dobbelt så mye til el-biler som er mye mer miljøvennlige, men pga ,a rekkevidden osv har en itt høyere terskel for kjøp.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Min kontantstøtteerfaring var kjøp av varmepumpe noen år tilbake. Dengang kunne en få 20% tilbake, maks. 5000,-. Alle leverandørene kom da med tilbud ferdig montert 25 000,- altså en investering på 20 000,-. Ordningen varte ikke så lenge, men bidro til at det kom flere leverandører. Straks ordningen opphørte startet den reelle konkurransen og jeg kunne få kjøpt maken pumpe til rundt 16 000,- ferdig montert.  :o

Elbiler har jo allerede en avgiftslettelse langt større enn den foreslåtte kontantstøtten.

Hvordan satte Think prisen? Ved hjelp av et regnestykke som gjorde den sammenlignbar med Polo. Tror du ikke bare pris ut hadde vært 25 000,- høyere om en ordning med kontantstøtte hadde eksistert ved lansering?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#4
Helt enig med Griffel her.

Selv kjøpte jeg varmepumpe for 6000 kr på ferietur til Spania på samme tid som de kostet 25K her på berget.

Panasonic pumpa funker helt fint enda etter snart 10 års drift.

Har faktisk enda til gode å betale mer enn 6000 kr for ei varmepumpe.

Forhandlerene har gjerne en utgående model på lager, og den får en gjerne billig. I Kina koster ei slik pumpe mindre enn 2000 kr. Resten er avanse, frakt og avgifter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Da Enova kom først med støtte til de som kjøpt varmepumpe var prisene kunstig høy. Prisene falt tilsvarende da støtte ordning var slutt så statens penger gikk rett i lommer til importørene / montørene. Dårlig gjort.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Cobos

På en måte ser jeg ikke et enormt problem med at varmepumpeimportørene fikk en god del av denne støtten siden resultatet var at varmepumper ble lett tilgjengelig og noe "alle" kunne kjøpe etter at det kom så mange forhandlere. Hvis dette sees som et rent miljøtiltak kan man jo si at da har det lykkes.

Når det gjelder de 25k fra KrF mener jeg de legger lista altfor høyt med 120g. Det vil virkelig gi dødsstøtet til Think hvis en sammenligner med en C1 f.eks. I tillegg til at 120g ikke akkurat er et mål å streve mot. Hadde de satt denne til 100g eller 80g og så kuttet 5g hvert andre år eller noe slikt så ville det faktisk kunne betyd noe. Nå bare spiser det opp forskjellen mellom en elbil og en billig dinosaurjuice bil.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Griffel

Ja det vill nok være et bedre tiltak å gi denne støtten direkte til elbil produsenter og importører enn som kontantstøtte til kjøper i denne sammenheng.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA