Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Bly batteri?

Startet av pilt, tirsdag 12. juni 2007, klokken 13:52

« forrige - neste »

elektrolux

Dette er trist lesning.

Dersom 12V batteriet er i god stand, skal en kunne kjøre og lade som det passer en. Bare pass på noen få ting:

Unngå konstant klattlading. Lad bilen helt opp for deretter å kjøre den tom ( til den drar merkbart dårligere og begrensningslyset er på) 1-2 ganger i måneden.

Lever den til service hver 5000 km (eller bedre gjør jobben selv) og husk å levere med minst mulig strøm da noen framdeles bruker initiallading til servicelading uten å ta hensyn til ladenivå ved innlevering.

VIKTIG!!!!.  Ikke test rekkevidden etter en servicelading, da blokkene etter dette har blitt ekstra mye oppvarmet, og derfor er ekstra mye usynkrone. Sett den i stedet på full opplading ved ca. 40-50%

Etter mer enn 1 ukes stillstand bør bilen lades helt opp før nytt bruk.

Værre er det ikke ;) , men husk også vannpumpe og børstene på motoren

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Ikke lag mer forvirring enn nødvendig Eletrolux.
Jeg snakker ikke om å drive med klattlading. Det jeg sier er at strømmen du bruker bør være så "ny" som mulig når du er over 70% kapasitet for å unngå selvutladning og ubalanse.

Selvfølgelig skal du også kjøre bilen tom en gang iblandt, men det behøver du ikke å gjøre hver dag!

Når det gjelder serviceintervall på 5000 km så er det helt avhengig av kjørestil og hvor mye bilen fullades. Samt alder/indre motstand i blokkene.

Enkelte kan kjøre 6-8000 km, andre må til service allerede ved 2000 km.

Men normalen ligger nok rundt 4-5000 km.

Derfor er det viktig at man får tilbakemelding på hvor mye vann som går med. Det får du normalt ikke på de fleste service verksteder.

Men jeg vet at du får det hos Elektrolux, hos Øyvind og hos meg.

Da jeg kjørte mine servicer hos Enviro fikk jeg indikasjoner på om det var lite/mye vann som gikk med, men ingen eksakte tall.

Håper Enviro også har det nå. Be om det neste gang.

Legger ved et utdrag fra en vannservicerapport.
Har da også tatt med spenningen som også er en indikator.

Viser de to siste fyllingene.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

PSA106_2001

Takk for gode tips!
Så konklusjon er 1) ikke kjør lengre enn nødvendig når Eco/ladelampen lyser, selv om det er 30% igjen 2) unngå unødvendig bruk av hovedsikringen   

Jeg var beskymret for at Eco lysen vil alltid komme når det er over 10% kapasitet igjen, hvis jeg ikke presser den nedover :-p. Før ferien, var det rundt 7% det kommer opp, og det var trygt for meg som har en stor bakke rett før hjem.

Jeg eide bilen for 4 måned siden. I den første måneden laded jeg bilen alltid fult og prøvd å kjøre den tomt så ofte jeg kan. I de 2 månedene før ferien, har jeg stortsett følgt reglen ved å lade bilen opp til 80% hver natt og har c.a. 20% før neste lading, og kjør tomt og tar fullading hver helg. Det fungerete bra, men jeg merket at bilen ble slappere enn før og Eco lys kommer tidligere.

Bilen ble kjørt c.a. 1000km siden sist vannservice (54000km, 7liter vann). Det ble utført hjemme selv med evLite og fikk gode hjelp fra Øyvind.

Det er kjempe fint om noen kan samle opp vinter tips et sted. Hvor/hvordan får jeg sjekket tilstanden til 12V batteri, vannpumpe, webasto osv?

Thor Atle

vil komme med en advarsel angående å gå fra bilen med høy restverdi på batteriene...
(dette gjelder selvfølgelig parkering over lengre tid)

batteriene har selvutlading,(i forskjellig hastighet noe som kan bli risikabelt for enkelte celler) dette er noe som bilen ikke detekterer og. tips for å redusere dette er å kjøre bilen så tom som mulig (mellom 5-20% burde dere trykt) kobl på en batteri lader på 12v batteriet... eller ei anna strømforsyning på min 12v(bruk av mindre spenning tapper bilens batteri ned på en relativt skånsom måte) sett bilen på lading når du kommer hjem la bilen lades HELT opp....

dette anbefaler jeg kommer med etter at jeg har måtte hjelpe en som hadde )95% på batteriene, ??? mens den faktisk hadde lagt under 0%... :-[
Peugeot 106 electric,, 1997

Ken

Dette er en ypperlig måte å recondisjonere batteripakken mens man er på ferie.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Thor Atle på fredag 16. april 2010, klokken 18:55
dette anbefaler jeg kommer med etter at jeg har måtte hjelpe en som hadde )95% på batteriene, ??? mens den faktisk hadde lagt under 0%... :-[

Men problemet er jo ikke at måleren viser feil. Problemet ligger i det at cellene begynner å smelte sammen de små krystallene til store krystaller. Noe som minsker overflaten på platene, og som gir en lavere spenning og kan gi lavere kapasitet.
Bilen vil føles kraftløs og fungere dårlig. Og siden cellene har forskjellig kapasitet, kan dette resultere i en eksplosjon.

Er bilen derimot satt bort "tom" vil den etter oppladning være nesten 100% god med en gang.
Allikevel kan det være greit å vente med å kjøre bilen under 50% til etter lading 2 eller kansje 3.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA