Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med ny software

Startet av nah, fredag 17. oktober 2014, klokken 10:22

« forrige - neste »

nah

Som emnet sier...
Bilen lader ikke, men indikerer lading en stund. Det er en tikkelyd fra Sagemboks som høres ut som et relé som slår inn og ut. Jeg står fast her og vurderer å skrote bilen.

Alle tips mottas med takk.
Nissan Leaf 2014
Lillesand

nah

Ingen som har noen tips i det hele tatt??

Har forsøkt reset av datamaskin og undesøkt ladekabel uten noe hell.

En smule fortvilet her.
Alle tips og råd mottas med takk!
Nissan Leaf 2014
Lillesand

torle

Har du prøvd å lese ut feilkoder?

Sjekket spenning, med tester evt multimeter på hovedstrøm i sagem boksen(forsiktig her er mye strøm).
Sjekke at 12v batteri gir strøm, Starter pumper når ladeplugg kobles til, tenner blinklys når ladeluka lukkes.

Se om motoren lekker olje, olje i motor kan ødelegge sagem, (trolig ikke lader men greit å se på alt)

Sjekke opp i markede om der finnes en annen boks en kan prøve med, Elbilmek/Elektrolux/Svesa har kanskje.

Lykke til

Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

nah

Takk for svar torle,

Har lest ut feilkoder, og det var ingen.
Jeg mistenkte et problem med 220V tilførsel og jeg tror jeg nå har nærmet meg feilkilden.
Batteriene er på 160V, energimåler viser 0%.
Ladekabel er OK.

Fra kontakt i skjerm går den ene fasen via en ettermontert kwh-måler, denne tente heller ikke når kontakt ble koplet til. Derfor misstenkte jeg et tilførselsproblem.
I dag har jeg fått feilsøkt litt. Jeg har koplet bort kwh-måler og her var det endel varmgang å spore. Smeltet kabel bla. Målte AC direkte på Sagemboks, her fikk jeg bare 20VAC, noe som jo er litt lite.

Jeg fjernet måler og koblet utenom alt dette, men ingen bedring.

Jeg koplet så en vanlig kontakt med ledning direkte på 220VAC i Sagemboks, med ladekabel tilkoplet, for å kortslutte A og G i kontakten. Etter en reset (drivtsbatteri og 12V koplet fra, og til igjen) starter bilen å lade normalt.

Jeg lot den lade i noen minutter, men ettersom testkabel ikke er 2,5mm2, turte jeg ikke la det lade så lenge. Alt ser ut til å gå som normalt.
Alt koples fra og jeg måler gjennomgang fra Sagemboks til stikkontakt. Altså hele kjeden fra Sagem-boksen, via kontakt i skjerm til kontakt på leding. Jord og N er i orden, men L1, virker det som det er brudd i. Jeg sjekker ladekabel og finner at den er OK.

Så da er min konklusjon at feil ligger i kontakt i skjermen.

Derfor et spørsmål: Ha gjør jeg nå? Kan man få tak i en "ny" slik en, eller kan jeg erstatte den med noe annet?? Tenkte muligens en 5-polt kontakt for 220V??

Alle tips mottas med stor takk!
Nissan Leaf 2014
Lillesand

torle

Da virker det som om problemet ligger i fra Sagem til kontakt på skjermen. Har aldrig demontert skjermdelen men den er en plast boks som er skrudd sammen med relativt små torx skruer, festet i skjerm og innerskjerm. Tenker det er en relativt grei sak å demontere, for å reparere.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

elektrolux

Er relativt grei å ta ut av bilen, men å reparere den er en helt annen sak. Best å bytte ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Det er ikke bare kontakten i lade-"døra" da ?
En nabo hadde tilsvarende problem på sin P106, og det fikset Elbilmek gratis på 2 minutter. Fikk ikke helt med meg om han kortsluttet permanent, eller klipte kabelen til bryteren i "døra" - men det vet kanskje Elektrolux ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Er det bare kontakten er det bare å koble denne fra. I dette tilfellet høres det ut som dørkontakten virker, men at det er problemer med overføring av 230V til Sagemboksen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nah

Problemet er nå funnet og utbedret.

Som jeg nevnte så var det koblet en kWh-måler i mellom skjermkontakt og Sagemboks,
Jeg fjernet denne og "kabelrot" forbundet med denne og erstattet med 2,5mm2 kabel. Dette løste problemet og bilen lader igjen...!!
Nissan Leaf 2014
Lillesand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA