Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av pnq, lørdag 15. november 2014, klokken 18:45

« forrige - neste »

kseitzberg

Jeg har også fået skiftet 12v batteri for 3 uger siden.

Jeg fik også fejlen "12v battery needs replacement soon". Ringede til København og fik en tid fredagen efter.

Efter en snak med Simon (teknikker) fik jeg at vide at problemet er at batterierne (der er 2 når man har sikkerhedspakken), bliver jævnligt ladet fra det store batteri. Det er DC/DC konverteren der står for at holde dem ved lige, og derfor man til tider kan høre "klikkelyde" fra bilen. Da 12v batterierne blot fungerer som en buffer for de systemer i bilen der kører på 12v, er batterierne ikke særligt kraftige, og skal ofte lades op. Fik at vide at det kunne forventes at man skal skifte hvert 1,5 til 2 år, og at 12v batterierne nærmest er en brugsdel i bilen. Så måske en god grund til at lave en service aftale.

RaBalder

Har lekt litt med tanken om å koble på et ekstra batteri (12V startbatteri)  i parallell i frunk.
Alternativt også koble fra det batteriet som er dårlig.

Som en nødløsning mens man venter de 2-3 månedene inntil Tesla verksted har tid å bruke 15 minutter på å skifte et batteri.

Noen som har gjort seg noen tanker om det?

  • Blir det tull med DC-DC-laderen i forhold til at nytt batteri sansynligvis har større kapasitet
  • Bør man sette på noen sikringer på en slik link. Hvor store i så fall.
  • ....

Feilmeldingen får man kanskje ikke bort, men man trenger ikke bekymre seg så mye over at bilen skal være steindød på et ugunstig tidspunkt.

petersv

Hvis du abaolutt vil fikse dette selv (jeg ville stilt opp hos TM og bedt de fikse det mens jeg ventet) hvorfor ikke bare bytte det eksisterende 12V-batteriet til et som er OK?

rr2000

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. februar 2015, klokken 11:47
Har lekt litt med tanken om å koble på et ekstra batteri (12V startbatteri)  i parallell i frunk.
Noen som har gjort seg noen tanker om det?
  • Bør man sette på noen sikringer på en slik link. Hvor store i så fall.
Dette er vanlig løsning på båter for å alltid være sikret startstrøm, det vil si at sekundærbatteriet ikke trekkes fra ennet enn ved manuell innkobling, ved å bruke et voltage sensitivt rele og en bryter for å tvangskoble dem.
http://www.seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/bep-batteri-isolator-p-1020
og eventuelt en slik :
http://www.seatronic.no/strom-hovedstromsbrytere-c-50_194/bep-fjernstyrt-hovedstromsbryter-p-4092
P85D

Thor2014

Du trenger nok ikke store sikringen dersom du ønsker å koble til et ekstra batteri. 50-60A gjør nok nytten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA