Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste dekk for redusert rullemotstand og dermed lengst rekkevidde

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 27. mars 2007, klokken 18:21

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Litt off topic, men likevel:

Da har jeg bestilt en elektrisk påhengsmotor (Minn Kota Riptide 40 for saltvann), til å ha på jolla (Askeladden 9ft) ved hytta i Tvedestrand. Motoren/båten skal typisk brukes fra bilparkering og inn til bryggen ved hytta med 1 - 2 personer i, samt litt "tullekjøring" for barna etterhvert..

Motoren drar 42 amp på maks (regner med at den konstant vil kjøres på maks), og vil bli brukt maks 30 min. mellom hver lading (altså trekke ut 25 amp/t mellom hver lading).

Hvilket batteri bør jeg da velge (her er pris en avgjørende faktor)?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Du glemte å nevne spenning, men tipper det er snakk om 12V.

I så fall ville jeg snakket med Enviro og fått et par gamle Saft NiCd blokker, som er for dårlige for bruk i bil, men for gode til å hive.

Ellers så har jeg noen slike, og pleier å ta 100 kr stk for dem. Problemet er frakt til Østlandet.

Fordelen er ultralav kostnad for batteriet, stor kapasitet samt ingen behov for umiddelbar opplading etter bruk.

Der er helt sikkert andre her på forumet som bor på østlandet, og kan hjelpe deg med tilsvarende blokker.

Automatisk lader får du fra et par hundrelapper. Se f.eks denne:

http://cgi.ebay.com/Universal-Smart-Charger-for-7-2-12V-NiMH-RC-Car-Battery_W0QQitemZ300093388958QQcategoryZ44022QQcmdZViewItem

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

frank


Har hatt planer om å kjøpe en slik en stund.
Kan jeg spørre hvor mye du måtte gi for motoren, og hvor du har bestilt den?

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Lars C. Krogenæs

Hei

Jeg bestilte den hos http://www.fishermansclub.no/ til 3.735,- (har ikke hentet den enda, de holder til på Rud i Bærum). Har prøvd å finne dem billigere, men uten å lykkes. I USA ligger de på 250$, men stammen er for lang til at noen vil sende den til Norge, det gjelder også motorguide sin motor.

På nettsteder i Europa ligger prisen på norsk nivå....

En annen EL-utenbordsmotor som virker meget bra, er tyske http://www.torqeedo.com Prisen er imidlertid litt høy, og Watski som er importør har priset seg helt bort, dessverre...

Motorguide som også er "store" importerer ikke saltvanns utgavene til Norge.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

#4
Det jeg hadde sett for meg av batterier var blybatterier.

Lurer på om jeg må ha deep-cycle batterier, eller om jeg greier meg med et 64ah marin batteri fra Biltema. Batteriet vil jo i følge mine beregninger da aldri gå ned til under 50%.
(Hva er forresten forskjellen på Biltemas marin/camp/bobil i motsetning til Biltemas fritids-batterier?).

U.S. Battery som alternativenergi.no / bly selger ser jo også lovende ut, men det blir kanskje litt overkill....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

bosonic

#5

Dine utregninger stemmer ikke helt Lars. Ah tallet på blybatterier er som oftest oppgitt ved en måletid på 20 timer. Så var det dette med "Peukert effekten" da:  Jo raskere en lader ut et blybatteriet jo mindre del av energien er tilgjengelig  (Ah)
I klar tekst vil det si at du må øke batteristørrelsen for å kompensere.
AGM batteriene er den batteritypen som er best i denne sammenheng. Biltema har ikke større typer enn 38Ah (80-416) , men kanskje du kan bruke AGM batteriet PBQ 55-12 LL (55Ah) fra Altitec (lagervare) http://www.altitec.no/index.php?cPath=276_293 Prisen er 1298,- inklusiv mva og frakt.
Husk imidlertid på å bruke en lader av god kvalitet! Mascot 2043, 2047 eller 9740 kan anbefales.
Altitec har 2047 men den koster endel (1393,-)
Alternative ladere: http://www.batterishop.no/index.php?manufacturers_id=4   
37-713 5A elektronisk fra Biltema kan også være et alternativ.
Min anbefaling er Cetek sin 7A lader. Denne er bare i en klasse for seg selv.

"Uten en god lader så hjelper det ikke med et godt batteri."

Fritidsbatterier er beregnet på solstrøm og tåler ikke kraftig utladestrøm like godt som marin/camp/bobil batteriene.
Dersom du vil prøve Biltema sitt marin/camp/bobil batteri, så bør du velge 2stk 64Ah eller 1 stk 100Ah

Dersom du skal frakte batteriene ut og inn av båten hver gang for å lade de så er det enklest å bruke flere mindre batterier.

Uansett hvilket batteri du velger vil jeg anbefale et voltmeter slik at du stopper når spenningen kryper under 11Volt, da er det på tide å lade.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Hei Lars,
Jeg ser du nevner "og så litt tullekjøring for barna".
Dersom du tror at barna vil nøye seg med litt...
Sannsynligvis ender du med et totalt tømt batteri, og det liker ikke blybatterier særlig godt.
Bortsett fra Hawker driver. Kanskje du får et  brukt frasortert hos Elbil Norge?

Hvis ikke har jeg et par 6v 100 Ah saft blokker. De liker full tømming når det skjer ved lav strøm, og ikke for lang serie.
Og jeg har mine i Oslo.

Hvilket spenningsområde skal motoren ha?

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lars C. Krogenæs

Nå er barne forholdsvis små, (5 år for eldste), så de første årene blir tullekjøringen begrenset, håpet er at jolla ikke skal bli så attraktiv når de blir eldre, grunnet den lave farten jolla antagelig vil få ;). Tror ikke "tømming" av batterier blir noe stort problem.

Derimot håper jeg de vil ta ibruk seilbåten (lærling), og få ut aggresjonen her, i den grad man greier det med en kjølbåt..

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA