Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

For tidlig å kutte fordeler nå

Startet av kjetaam, tirsdag 17. mars 2015, klokken 07:26

« forrige - neste »

kjetaam

Hva slags ladekabel bør velges? Ønsker en med hurtigladning og normal lading?

emil

Sitat fra: kjetaam på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:43
Hva slags ladekabel bør velges? Ønsker en med hurtigladning og normal lading?

Hurtiglading bruker den andre ladekontakten og for den sitter alltid kabel fast på hurtigladestasjonen.

Skal du lade fra schuko (husholdnings) kontakt vil en kabel som Charge-Amps Spark (UM-EVSE) være fin. Den er justerbar så du kan lade med 10A (som original ladekabel), 16A (for raskere lading) eller 6A hvis du f.eks må dele en 16A kurs med en annen som lader på 6A eller må lade fra en 10A kurs der det allerede er et par andre ting som bruker litt strøm. Den har i tillegg ikke den store tunge "kladden" fordi all nødvendig elektronikk er plassert i kontakten/håndtaket.

Bor/jobber/kjører du i områder der et er ladestolper med den nye Type2 kontakten vil en Type2-Type1 ladekabel være nødvendig. Gå da for en 32A utgave. Du vil ikke få noen raskere lading enn med 16A ladekabel, men det løser et problem som eksisterer ved enkelte typer stolper som ikke vil starte opp for lading med 16A kabel.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA