Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av terjeeri, lørdag 07. mars 2015, klokken 17:36

« forrige - neste »

terjeeri

Hei folkens, jeg har i de senere år begynt å skru litt selv på min Saxo 1999 og nå kom tiden for å skifte børster. Bilen begynte å gå hakkete, og mye god lesning på forumet og Wiki var det vel ingen tvil.  Jeg trodde det skulle være så enkelt å skifte børster, men når man aldri har gjort det før, har man litt dårlig utgangspunkt.

Jeg har konstatert at jeg har fått korrekte erstatningsbørste type skrå. Jeg kjørte bilen opp på ramper under forhjula og krøp under. Åpnet dekslet og lokaliserte en børste, som jeg enkelt fikk skiftet. Ingen tvil om at den var utslitt, jeg kunne skimte en av kobberlederne i børsteflaten.

Men hvordan får jeg skiftet de 3 andre. På wiki står det at man må løsne 2 10mm muttere på utsiden av motoren for å få løs børste holderen og dreie den. Jeg lurer på .

1. Hvor er de to muttrene
2. Hvordan dreier jeg på børsteholderen ?
3. Trenger jeg avkoble noen av strømledningene inni motoren for å få til dette ?
4. Hva må jeg passe på og hva kan gå galt ?

Noe som kan hjelpe ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

#1
1. Jeg har forklart dette en gang før, med bilder - se her.
2. Når muttene er løsnet er det bare å dreie den rundt (NP  :))
3. Ja, du må skru av de to ledningene du ser på børstekransen ved den nederste børsten
4. Mutterene i pkt.1 skal ikke skrus ut! Bare løsnes et par runder.
    Du må sette kransen i rett posisjon før du fester den (styrehull rett ned).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

Takk for svar Elmo. Alltid gode råd fra deg  :). Jeg skal prøve dette i morgen hvis det ikke er for kaldt.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

elektrolux

Tar 17 min.  ;) Testet dette denne uken.

Husk å slipe kanten av børstene slik at de ikke rir på slipekanten ytterst på slipebanen på komutatoren.

Vær også forsiktig med å flytte på gammel sot. Havner dette mellom børsteholder og godt er isofeil og fare for motorstyring ikke langt unna.

Mye sot kan bety at kjøleviften ikke virker. Denne er essensiell for å blåse støvet ut av motoren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#4
Sitat fra: elektrolux på søndag 15. februar 2015, klokken 07:53
'husk å slipe kanten av børstene slik at de ikke rir på slipekanten ytterst på slipebanen på komutatoren.
Ja det er viktig ! 
Det er kantene jeg har forsøkt å markere med rød strek på bildet  som skal slipes/skrapes ned litt (bildet er ikke optimalt, men jeg bare editerte på ett som allerede lå på elbilwiki)

EDIT: ops, jeg oppdaget nå at jeg ikke fikk med bildet :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

Hei, da var børstene byttet. Greit med gode instruksjoner. Byttebørster hadde jeg fått av Boogie. ikke de originale sorte med blå ledning, men noen i lysere gråfarge og hvite ledninger, Tror de er mykere og mer snill mot kommutator. Så slites de sikkert raskere med det får vi leve med.

Borte var alle symptomer, på lugging og slitte børster. Selv med alle nivåer av gasspådrag er kraftoverføringen veldig smooth. Takk for hjelpen.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

Sitat fra: terjeeri på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:19
Hei, da var børstene byttet.
Og det var på høy tid ;)

Sitat fra: terjeeri på lørdag 14. februar 2015, klokken 16:28
Ingen tvil om at den var utslitt, jeg kunne skimte en av kobberlederne i børsteflaten.
Når du ser ledningene i børsteflaten så er du ikke mange milene unna ødelagt kommutator :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA