Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PHEV 2016, start av forvarmer fra nøkkel

Startet av karl.naust, onsdag 24. februar 2016, klokken 22:30

« forrige - neste »

evole

Jeg ser ikke helt poenget med hurtiglading for ladbare hybrider, og ser også at Outlander PHEV ikke skal leveres med støtte for hurtiglading i USA.

Er det noen av dere med Outlander som hurtiglader jevnlig? Er det billigere enn å kjøre fossilt? Jeg ble overrasket over å møte på en ladbar hybrid på hurtigladestasjon. Kan riktignok være at vedkommende kun testet ut Chademo.

Og neida, jeg er ikke snurt for å stått i ladekø og ventet på en Outlander. Eller kanskje litt.  ;)

kalea

Må smile litt her nå.
Har aldri engang vurdert hurtiglading. Da må den i tilfellet være helt uten kostnad. Regnestykket er ikke vanskelig.
Her på Vestlandet så koster 30 minutt med hurtiglading 80-90,-, litt avhengig av hvilken lader du bruker.
Ved hurtiglading så får du ladet max 80% av batterikapasiteten, etter hva jeg har blitt fortalt. Det gir en rekkevidde på 44km, om en legger til grunn forhandlers rekkevidde på fulladede batterier.
Vel, 80,- for å kjøre 44km. En trenger vel ikke å være rakettforsker for å forstå at det er dårlig økonomi.
Det vil til og med være billigere å trykke inn Charge-knappen mellom setene, så slipper du å tenke på lading...
Nei, jeg har ikke tatt hensyn til miljøgevinsten her.
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

aaa3

Glem hurtiglading! Det koster skjorta, og er kun interessant for de med ren EL-bil. For oss med plug-in hybrid er det mye billigere å rulle videre med besindrift når batteriet er tomt.
Se her (regnestykke for Mitsubishi PHEV og Fortum hurtiglader):
Du kan lade ca. 6,7 kWh med hurtiglading. Dette koster for tida kr. 75 på Fortum sine hurtigladere. Altså 11 kr/kWh.
Da kan du i praksis kjøre ca. 30 km på strøm - m.a.o. 25 kr/mil.
Bensinkjøring med et forbuk på 0,8 l/mil koster ca. 12 kr/mil.
M.a.o. hurtiglading er minst dobbelt så dyrt som bensindrift.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

koveraasen

Ikke bare er det dyrt, men også veldig treigt med tanke på rekkevidden du får igjen. 30 min lading for å kunne kjøre 30-40km er jo håpløst. Du betaler vel også pr minutt og ikke pr kW, så du betaler mye mer pr kW enn en ren elbil med større batteri. 

PokerFjes

Jeg sto og ventet på en Outlander som hurtigladet på Flå før jul... håper han bare testet om det fungerte, for i -15 kan jeg heller ikke tenke meg at ladingen går spesielt raskt ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA