Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: S85D og tidligere Teslaeie

Startet av Ohm, mandag 19. januar 2015, klokken 20:16

« forrige - neste »

Ohm

Testa nå med et Honda EU10. Det fungerte ikke. Bare for moro skyld, men det gir jo bare 1kw. Fikk feil på ladesystem.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: Ohm på torsdag 01. januar 2015, klokken 15:17
Testa nå med et Honda EU10. Det fungerte ikke. Bare for moro skyld, men det gir jo bare 1kw. Fikk feil på ladesystem.

En må være forsiktig med å overbelaste strømaggregat. En må også koble fra lader før en stopper aggregatet, da kan knekke elektronikken, og det blir dyrt!

En må heller ikke finne på å bruke strømaggregat som ikke har ren sinuskurve, altså må en bruke et med inverter.

Lurt å ha regulerbar ladekabel som en kan tilpasse aggregatet.

Er egentlig tull å prøve med EU 10, maks 1000 W, kontinuerlig 900 W, hvis en skal lade med 900 W så blir det ca 4 Ampere.... P = U x I = 230 x 4 = 920 W....må altså kjøre aggregatet i to timer for å få en mils rekkevidde, hvis en får tak i ladekabel på 4 Ampere.....

Håper det gikk bra med aggregatet?

Ohm

Ja, gikk fint med aggregatet. Ville bare teste om eGolf er like smart som Tesla.  Jeg testet dette med en Roadster, det gikk fint, men tregt. Tror minimums ladeamper er 5 på eGolf, så da kunne det gått med EU20.

Hondaagregatene av EU typen har ren sinus, så de kan brukes til alt.

Enig at dette var litt tull, men ting må testes.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jkirkebo

Sitat fra: Ohm på torsdag 01. januar 2015, klokken 16:07
Ja, gikk fint med aggregatet. Ville bare teste om eGolf er like smart som Tesla.  Jeg testet dette med en Roadster, det gikk fint, men tregt. Tror minimums ladeamper er 5 på eGolf, så da kunne det gått med EU20.

Hondaagregatene av EU typen har ren sinus, så de kan brukes til alt.

Enig at dette var litt tull, men ting må testes.

EU10 blir for snaut ja. Minste mulige ladestrøm etter standarden er 6A, men Tesla kan stilles ned til 5A manuelt (men 5A kan ikke signaliseres via pilot-signal).

Jeg lader fint på 24A på hytta fra et Honda EU65iS. At det skal være skadelig å stoppe aggregatet uten å koble fra last tror jeg ikke, da hadde mange aggregat gått i stykker når de stoppet pga. tom for bensin.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. januar 2015, klokken 17:03
Sitat fra: Ohm på torsdag 01. januar 2015, klokken 16:07
Ja, gikk fint med aggregatet. Ville bare teste om eGolf er like smart som Tesla.  Jeg testet dette med en Roadster, det gikk fint, men tregt. Tror minimums ladeamper er 5 på eGolf, så da kunne det gått med EU20.

Hondaagregatene av EU typen har ren sinus, så de kan brukes til alt.

Enig at dette var litt tull, men ting må testes.

EU10 blir for snaut ja. Minste mulige ladestrøm etter standarden er 6A, men Tesla kan stilles ned til 5A manuelt (men 5A kan ikke signaliseres via pilot-signal).

Jeg lader fint på 24A på hytta fra et Honda EU65iS. At det skal være skadelig å stoppe aggregatet uten å koble fra last tror jeg ikke, da hadde mange aggregat gått i stykker når de stoppet pga. tom for bensin.

Har sjekket opp for en av de bedre Honda "kopiene", Kipor, og fikk bla dette svaret:

"Du må passe på at all effekt er koblet fra når en starter og stopper siden elektronikken forsøker hele tiden og levere korrekt spenning og den blir overbelastet slik at invertermodulen kan gå i stykker og den er dyr."

Men det er jo bare å forsøke :-) men jeg vil ikke....

Ohm

Litt rart det at det  kan ødelegges slik, for det blir jo det samme å kjøre bensintomt eller stoppe uten å skru av med last ? Har forøvrig ikke tenkt noe over dette, å prøver stort sett å koble fra før jeg stopper aggregatet, mest av praktiske grunner.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

emil

Ville jo tro at et inverterbasert aggregat ville kunne kutte spenningen på kontaktene i oppstart/stopp og tom-tank situasjonene så selve inverteren ikke fikk problemer med mye last og lav effekt inn når turtallet på motoren går mot/fra null

For tilkoblet utstyr vil det jo ikke være forskjellig fra f.eks en sikring som går og sånt skal de tingene tåle.

jkirkebo

Sitat fra: K S på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:15
Har sjekket opp for en av de bedre Honda "kopiene", Kipor, og fikk bla dette svaret:

"Du må passe på at all effekt er koblet fra når en starter og stopper siden elektronikken forsøker hele tiden og levere korrekt spenning og den blir overbelastet slik at invertermodulen kan gå i stykker og den er dyr."

Men det er jo bare å forsøke :-) men jeg vil ikke....

Kipor kjenner jeg ikke til men jeg har ikke sett noe lignende i Honda-manualen ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

eivhelle

Det vil nok neppe være et problem å skru av aggregatet med full last. Uten energitilførsel skal det mye til at noe blir ødelagt. Det er derimot en annen sak å kjøre full belastning når en skrur på aggregatet. Da kan inrush strømmer lage problemer hvis ikke aggregatet er designet for å tåle full belastning ved oppstart. En godt designet inverter vil ha kortslutningssikring og dermed ikke gå i stykker, men det kan godt hende at billig varianten ikke har den typen beskyttelse innebygget.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

magnus600

Se her ja! Nå er det like før vi kjører e-Golf med aggregat/rekkeviddeforlenger i skiboksen på taket! Men med ladehastighet 1 mil på to timer så blir det ikke mye fart...
;)
2015 e-Golf Night Blue

Ohm

Sitat fra: magnus600 på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:58
Se her ja! Nå er det like før vi kjører e-Golf med aggregat/rekkeviddeforlenger i skiboksen på taket! Men med ladehastighet 1 mil på to timer så blir det ikke mye fart...
;)
Ja, da får vi i hvert fall ikke fartsbot. Litt tull dette, men jeg starta aggregatet, noe jeg gjør en gang i mellom. Så da prøvde jeg å koble det til bilen, siden den sto å ladet rett ved siden av.

Har et 2,5 kw aggregatet, men det har modifisert sinus, så det tør jeg ikke teste.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: Ohm på fredag 02. januar 2015, klokken 10:14
Sitat fra: magnus600 på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:58
Se her ja! Nå er det like før vi kjører e-Golf med aggregat/rekkeviddeforlenger i skiboksen på taket! Men med ladehastighet 1 mil på to timer så blir det ikke mye fart...
;)
Ja, da får vi i hvert fall ikke fartsbot. Litt tull dette, men jeg starta aggregatet, noe jeg gjør en gang i mellom. Så da prøvde jeg å koble det til bilen, siden den sto å ladet rett ved siden av.

Har et 2,5 kw aggregatet, men det har modifisert sinus, så det tør jeg ikke teste.

Jeg kommer til å bruke mitt hvis det fører til at jeg kan kjøre 110 km tur til fjells med ca 17-1800 høydemetre totalt, er redd den turen blir bittelitt for lang vinterstid. I høst var det null problem, hadde noen titalls kilometer i restrekkevidde, men nå? Hmmmmm Kjører jeg aggregat et par timer så gir det 10-20 km ekstra og den sikkerheten jeg må ha.....

Griffel

TU:
http://www.tu.no/kraft/2015/03/23/energimyndigheten-testet-aggregater.-resultatet-royk-og-flammer?
Sitat
Den svenske Energimyndighetens Testlab har testet åtte bensin- og dieselaggregater som egner seg for eneboliger og i landbruket.

Testen avslører at flere av aggregatene produserer for dårlig strøm. Kun to av dem kan lage så bra strøm at det kan brukes til hjemmeelektronikk.

Kvaliteten på strømmen som aggregatene produserer er avgjørende for hvilke produkter som aggregatene kan drive. Mange produkter i hjemmet kan nemlig ta skade av for store spenningsvariasjoner, for eksempel luft til luft-varmepumper, PCer og fjernsynsapparater.
Og sikkert også elbilladere, med sin kontrollelektronikk.
Sitat
Kun to av aggregatene som ble testet kan produsere bra nok strøm til å drive hjemmeelektronikk. Disse var Cotech IG2400S og Honda EU30is.
Disse har det til felles at de har frekvensomformer, som automatisk kontrollerer og justerer strømmen som aggregatet produserer.
Helt i overenstemmelse med råd gitt tidligere her på forumet i minst 3 ulike tråder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA