Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla vs den tyske arven

Startet av lastve, tirsdag 26. november 2013, klokken 11:30

« forrige - neste »

lastve

Hei dere
Jeg kjøpte bilen for ca 1 måned siden.
Det er en 2006 modell med DC motor. En av grunnene til at jeg valgte Reva fremfor Buddy var at jeg ville ha elbil med AC motor. Men nå vet jeg at de første modellene av Reva hadde DC motor... Er det noen som har erfaring med DC motor i Reva?
Jeg har ikke fått kjørt med bilen enda, men håper å få endret på det i løpet av vinteren. Blien ble kjøpt med totalt defekte batterier. (De var frosset istykker)
Men nå har bilen har fått noen brukte batterier for å teste om alt er i orden før jeg kjøper nye batterier. Laderen gikk etter forholdsvis kort tid opp til ca 60V. Vet ikke hvor høy spenningen hadde blitt hvis den hadde fått stå på en tid til. Det er en av tingene som skal sjekkes for å sjekke om laderen og EMS fungerer som det skal.
Nå dukket det opp et nytt stort problem. Motoren virker ikke. Motorstyringen gir i en kort tid etter at jeg trår på gassen både spenning til Feltviklingen og inn på Børstene men motoren reagerer ikke. En kjølevife i motoren starter så fort jeg setter girvelgeren i E eller F, men ikke i R ??  Er det nærliggende å mistenke at børstene er defekte ?? Må motoren ut for å komme til alle 8 børstene? Noen på det engelske forumet mener at man bare kommer til 4 av børstene. Servicelampen lyser også . .
Takker for all hjelp jeg kan få.

I denne tråden har jeg tenkt til å dele erfaringer med dere andre, også håper jeg vi kan dele informasjon og tips og triks som kan være nyttige å vite slik at vi kan ha glede av disse bilene en god stund til, For det finnes jo ingen andre biler som er lik en Reva.
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

edyrli

Motoren eller DC kontrolleren har jeg ingen kjennskap til, men ladingen stopper på 61-62 volt. Når du har 60 volt så er batteriene mer eller mindre fulladet. Det tar ikke så lang tid fra 60 til 62 volt på slutten av ladingen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

scoot

2009 Revai

lastve

Hei.
Her kommer en liten oppdatering på Prosjektet mitt.
Bil prosjektet har gått litt i dvale akkurat nå. Lot bilen stå et helt døgn på lading (utjevnings lading) og den var fortsatt ikke ferdig når jeg koblet ut strømmen fra stikkontakten, men spenningen var på 59,5v.
Nå har jeg koblet fra EMS og hovedledningen på batteriene.
Da regner jeg med at jeg slipper å lade den så ofte..
Nå skal benken i garasjen ryddes og så regner jeg med å ta ut hele bakramma på på bilen med motor og alt.
Så er planen videre at motoren skal inspiseres og bytte børster, og bakramma blir enten reparert eller laget ny (om ingen har en til gi bort pris da  :) )
Motorstyringen på en DC er i prinsipp mye enklere enn på en AC. og jeg håper at denne er i orden, men det får tiden vise.
Skriver nye oppdateringer her etterhvert som jeg får jobbet med bilen, men er redd for at det ikke blir tid til å skru så mye mer nå før jul.
Derfor, GOD JUL TIL DERE ALLE
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

edyrli

Tommy Rasmussen hos re-el har slaktet noen revaer nylig. Du får nok delene du trenger rimelig der.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

scoot

Som nevnt over har Tommy en annonse på finn.no, har vært i kontakt med han i forbindelse med min egen Reva :)
Artig å se at noen av mine gamle batterier kunne gjenopplives!
2009 Revai

lastve

Hei til dere alle Reva eiere.
Nå har det vært litt bevegelse på Reva prosjektet mitt igjen.
Motoren er reparert og bilen har blitt kjørt for egen maskin  :)
Det vil si at motoren hele tiden var i orden, men ene ledningen fra motorstyringen til feltviklingen på motoren var det brudd i . .
Nå har det selvfølgelig dukket opp et nytt problem  :(
Bakramma som holder motoren og bakakslingen på plass er så rusten så den bør byttes (se bilde)
Er det noen som har ei slik ramme liggende som de vil selge for en rimelig penge??
Jeg har fortsatt et ønske om å få bilen kjørbar igjen.
I tillegg så er noen bremseslanger morkne å bør byttes og jeg har ikke fått sjekket børstene i motoren enda, så det kan godt hende at jeg må ha noen flere deler før Reava'en er kjørbar igjen (+ nye batterier)
Håper på positivt svar her slik at prosjektet kan fortsette  :)
Er det eventuelt noen som har kontaktinformasjonen til Tommy Rasmussen hos re-el. Annonsen på Finn.no er ikke der lengere  :(

På forhånd mange takk for hjelpen.

Med vennlig hilsen
Lasse Tveter
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

lastve

Hei Alle Sammen.
Er det noen som vet hvilken ledning som skal hvor på en Reva med DC motor??
Jeg mener jeg tok et bilde før jeg demonterte motoren fra bilen. Jeg vet hvilke ledninger som er rotor og statorledninger, men hvilken terminal på motoren er + og hvilken er - ??

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Det står ingenting i manualen min om dette da den for det meste omhandler reva med AC motor.

På forhånd Tusen takk for hjelpen.
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA