Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Helge, søndag 28. desember 2014, klokken 22:10

« forrige - neste »

Helge

Har kjøpt vann til vannfylling hos Sønnak Excide i Trondheim flere ganger, men føler meg ikke 100 % trygg på "kvaliteten" på vannet? De tapper gjennom en filterboks som er montert på et vanlig vegguttak/kran. Hva kan man forvente av kvalitet på dette vannet (for vannservice på PSA) i forhold til for eksempel Mekonomen sine store dunker med batterivann?

En skulle vel tro at Sønnak Excide har kontroll på kvaliteten på vannet da de kunne bekrefte at dette var vann de ikke bare solgte til kunder, men også brukte selv ifm batterier de solgte og batterier de hadde "service" på.  ...eller?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Thomas Parsli

Les denne: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2312.0

Jeg ville kanskje testet vannet før jeg brukte det.
De har helt sikkert måleutstyr, men bruker det neppe.

Har du bekjente på NTNU måler de vannet på under ett minutt :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Cornelius70

Jeg bruker vann jeg filtrerer selv via et Omvendt Osmose filter. :) Iflg. TDS-meteret mitt, så ligger det på 2-3ppm, mot 14-16ppm i Biltema's batterivann. :) (Springvannet her, ligger på rundt 60ppm.)

Et Omvendt Osmose filter får man fint for litt under 2k,-, og et TDS-meter koster under 500,-
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Pera L

After filtring I heating water up over +80C to get rid of carbondioxide. Good old distilled water is best but not very easy to get in these days. Surpricingly there reads in many cans "distilled water" but in real life just osmosecleaned. NiCd flooded does not like carbondioxide.

Regards
Pera L

Helge

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:04
Les denne: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2312.0
Jada den leste jeg bare noen måneder etter vi kjøpte vår P106E i 2010, men jeg følte likevel at spørsmålet "hang i luften" ubesvart (i hvert fall ingen krystallklar konklusjon). Så diskuterte jeg også dette kort med "Saxo" for noen få uker siden (det var han som tok opp temaet) uten at noen av oss hadde noen gode fasitsvar....  :-\

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:04
Jeg ville kanskje testet vannet før jeg brukte det.
De har helt sikkert måleutstyr, men bruker det neppe.

Har du bekjente på NTNU måler de vannet på under ett minutt :)

Jeg har flere bekjente på NTNU, men ikke på institutt der de kan foreta slike vannmålinger og da er det ikke så kjapt og enkelt å foreta vannmåling hver gang en skaffer vann for vannservice med mindre man har slikt utstyr selv. Det mest praktiske og enkle var jo definitivt om en kunne stole på vannkvaliteten fra en eller flere leverandører!

Jeg synes det var veldig positivt at en reell måling av Biltema sitt batterivann viste såpass lite forurensning som det gjorde, men det ryktes også at Biltema sitt batterivann ikke alltid er så rent det heller.  Kjipt med slik usikkerhet  :'(
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Thomas Parsli

Jeg mente ikke at du skulle teste vannet hver gang du kjøpte, men ihvertfall en gang for å kontrollere om Sønnak Excide i Trondheim bytter filter når de skal.

Jeg kjøpte vann fra Sønnak Excide i Oslo for mange år siden og følte meg ikke trygg på vannkvaliteten.

Et måleapparat koster fra 200,- på ebay og er en god investering, julepresang til far? ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Helge

#6
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. desember 2014, klokken 10:43
Jeg mente ikke at du skulle teste vannet hver gang du kjøpte, men ihvertfall en gang for å kontrollere om Sønnak Excide i Trondheim bytter filter når de skal.

Jeg skal ikke kjøpe vann av dem denne uken i alle fall for de var i går ikke sikker på når de sist byttet filteret. Men de påsto at filteret skulle byttes i starten av neste uke  ;D  ...så da kanskje...

Et akseptabelt alternativ er vel kanskje også Biltema sitt vann som Lynet målte til 12mS/cm som er langt under det halve ...nesten nede på en tredjedel av hva som er kravet til SAFT-batteriene.

EDIT: Skjønt i databladet til Biltema står det jo at deres batterivann skal ha BARE "1-5 μS/cm"

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. desember 2014, klokken 10:43Et måleapparat koster fra 200,- på ebay og er en god investering, julepresang til far? ;)

Det var jo en god ide  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Cornelius70

#7
Her blir det fort surr når man snakker med to forskjellige enheter for samme ting...  :P

Fant dette på nett:

Sitat2 µS/cm = 1 ppm (which is the same as 1 mg/l)

The conductivity of water from various sources is

Absolute pure water - 0.055 µS/cm
Distilled water - 0.5 µS/cm
Mountain water - 1.0 µS/cm
Most drinking water sources - 500 to 800 µS/cm
Sea water - 56 mS/cm
Max for potable water - 1055 µS/cm


Edit;
Det TDS meteret jeg har, måler TDS i ppm (Parts Per Million), og jeg målte da Biltema's batterivann til ca. 12ppm - hvilket er det samme som 24µS/cm (microSiemens/centimeter)

Edit2;
I tråden til Lynet, så sier han "mS" (milliSiemens); jeg går ut ifra at han mener µS(microSiemens)... :P
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Helge

Så mens Biltema i sitt datablad sier at deres batterivann skal ha 1-5 μS/cm så målte sannsynligvis da lynet 12 μS/cm og du 24....? Men grensen for SAFT-batteriene er vel da kanskje 33 μS/cm og ikke 33 mS/cm som ble skrevet i den gamle tråden.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Cornelius70

Vil tro det er lett å bruke en "m" når man vil si "micro" istedet for en "μ", hvis man ikke er vant med å jobbe med små størrelser ja. ;) ("My" er et kranglete tegn å skrive på tastaturet og... ;) Man kan bruke en "u" istedet.)

Vil og tro at Biltema's batterivann kan variere i kvalitet; jeg har bare målt det en gang... :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Matheus

Kan noen måle Biltema batterivann siden den er mest brukt :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

torle

Ved vannfylling i dag målte jeg dunkene som var tiltenkt brukt... av Biltema sitt produkt!

Endte opp med følgende resultat:

1# -1 μS/cm (benyttet)
2# -83 μS/cm (ble kassert)
3# -1 μS/cm (benyttet)
4# -1 μS/cm (benyttet ca 1 liter)

Har hatt aparat i lang tid men ikke vert mye i bruk, da dem første dunkene viste 1-4 μS/cm, men ser av dagens resultater at dette må sjekkes, samtlige dunker var nye med inntakt forsegling!
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA