Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil-deler/-rester gis bort mot avhenting

Startet av BauDemo, mandag 25. januar 2010, klokken 22:40

« forrige - neste »

Ken

#30
Sliter for tiden å aktivere vann service på B116 med nikometer. En morsom ting er at nå man tror at den er aktivert, skrur og setter på ladekabelen  så oppleve man ladestopp med stoppordre. Den forsvinner etter hvert med tid og laderen trekker strøm. Etter å ha aktivert lading med eurometer ser jeg at service lading og initial lading er i gang, men disse meldinger forsvant etter hvert. Spenning i pakken har blitt 171v og effekt har synket til 5,5A og ikke den ønsket 8A med B116.  Pakken var 12 grader ved lading. Happy days.

red. etter hvert sank spenningen og batteristrøm økt til 8A og vedlikeholdslading visste seg på nikometer igjen!
For høy spenning under lading er noe jeg har sett før særlig når batteripakken er litt kjølig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#31
Sitat fra: Ken på søndag 04. april 2010, klokken 15:04
Eller sliter med å aktivere vannservice uten Actia instrument  :P
Vannfyllingsfunksjonen i  nikometeret er vel ikke ferdig utviklet enda. Hvilken versjon har du, Ken? Jeg har 1.5.870.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#32
Sitat fra: Ken på søndag 04. april 2010, klokken 15:19
Etter å ha aktivert lading med eurometer ser jeg at service lading og initial lading er i gang, men disse meldinger forsvant etter hvert. Spenning i pakken har blitt 171v og effekt har synket til 5,5A og ikke den ønsket 8A med B116.  Pakken var 12 grader ved lading.
Hvis du leser av 5,5A (strøm, ikke effekt) leser du sannsynligvis nettstrøm, ikke batteristrøm. Når under ladingen var det du hadde 12 grader? Jeg ser at batteritemperaturen begyner å stige omtrent samtidig som batteristrømmen synker fra ca 16A til 10A. Selv med rundt 0 grader ved ladestart får jeg ca 20 grader batteritemperatur når batteriet er fulladet.

Sitat fra: Ken på søndag 04. april 2010, klokken 15:19
red. etter hvert sank spenningen og batteristrøm økt til 8A og vedlikeholdslading visste seg på nikometer igjen!
For høy spenning under lading er noe jeg har sett før særlig når batteripakken er litt kjølig.
Trodde laderen skulle klare å levere 180V (det er den ihverfall merket med), men jeg har aldri sett så høy spenning selv (med 19 blokker). Har du målt nettspenningen, Ken?

Jeg ser også at parameteret for vedlikeholdslading bytter mellom "true" og "false" mens normal lading er i gang. Nikometeret er tydeligvis ikke helt ferdig utviklet enda.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

El Rayo: jeg fikk programvaren ferdig installert etter at jeg mistet min gammel Palm.

Lav effekt ved høy spenning kan ha samme årsak som ladeproblemer ved sterk kulde.

Det var batteristrøm som var lav. Tviler på at det var noe så galt med nettspenning hjemme.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Oppgradering av software kan gjøres via EV Monitors hjemmesiden. Her var det snakk om begrenset funksjonalitet for de ikke betalende. Logging og sånn.
Sjekk før oppgradering i tilfelle en mister disse ved oppgradering. Ta være på tidligere versjon i så tilfelle.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på mandag 05. april 2010, klokken 22:41
El Rayo: jeg fikk programvaren ferdig installert etter at jeg mistet min gammel Palm.
Programversjon vises et par sekunder hver gang du starter EV Monitor. Trykk på <hjem> (huset på skjermen), rull ned og trykk på <EV Monitor>.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Fungerer det nå å aktivere servicelading med Nicometeret?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg har ikke fått den til å virke.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

#38
Sitat fra: El rayo på mandag 03. mai 2010, klokken 23:41
Sitat fra: Lynet på mandag 03. mai 2010, klokken 21:47
Jeg har ikke fått den til å virke.....
Som flere har nevnt: Parameteret "Feil" i BMS må være "False" for at servicelading skal starte. Vi kan ikke lese og slette feil med nikometeret enda.
Er dette parameteret "false" eller "True" i din BMS, Lynet?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Der står det "False"
Og med lån av "Euromatic" fikk jeg startet servicelading.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 04. mai 2010, klokken 16:41
Der står det "False"
Og med lån av "Euromatic" fikk jeg startet servicelading.
Takk, Lynet, da vet vi at din programversjon av nikometeret ikke fungerer med B111. Dette skal vi finne ut av i løpet av EV2010 i Trollhättan!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#41
Hvis batteripakken har stått en stund, og i tillegg er kald, er det normalt at spenningen stiger. Når ladingen har pågått en stund, blir batteriet varmt innvendig, og motspenningen og indremotstand synker.
Derfor er det påkrevet med en initiallading når batteriene har blitt lagret lenge.
I boken fra Saft står det at spenningen kan overstige 9 volt pr blokk under initiallading, men vær oppmerksom på at spenningen synker, og strømmen øker når batteriet er fulladet. Da går energien over til varme, eller "Thermal runaway" som det heter på fint.
Når laderen settes i modus "initiallading" vil den ikke bry seg om temperaturstigning, og det hender at temperaturen stiger 25-30 grader.
Da er det om å gjøre at starttemperaturen ikke er for høy.
Enkelte har benyttet initiallading ved vannfylling, noe jeg sterkt vil fraråde.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Sitat fra: hens på tirsdag 04. mai 2010, klokken 20:45
Når laderen settes i modus "initiallading" vil den ikke bry seg om temperaturstigning, og det hender at temperaturen stiger 25-30 grader.
Da er det om å gjøre at starttemperaturen ikke er for høy.
Enkelte har benyttet initiallading ved vannfylling, noe jeg sterkt vil fraråde.

Hvorfor er det så galt å benytte initilalading ved vannfylling ?
Kompisen har brukt denne hver gang, minst 5 - 6 ganger (ca 30 000km)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

For de med B116 som foretrekker en ladeforeløp mer lik B111, dvs. 10A, kan bruke intiallading. Kontinuerlig tilsyn under lading anbefales.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Astepsy

erectosil ibuprofen 600 mg over the counter It was the first time Francis the first non European pope elected in 1, 300 years had spoken publicly on women in the priesthood <a href=https://fastpriligy.top/>where to buy priligy in malaysia</a>

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA