Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilandelen har stoppet opp

Startet av Karlsbike, fredag 05. desember 2014, klokken 00:05

« forrige - neste »

Karlsbike

Hei
Har nettopp skaffet meg en 2011 (rev.2/3) Tazzari Zero Evo (kjøpt med helt åpne øyne:)
Denne har touch screen og lyddemping pluss BMS forbedringer.
Har lest litt rundt andre som synes bilen er; Farlig/Dårlig/Dyr

Farlig; dette er et relativt begrep, men som Buddy, Reva m/fl er den jo MC registrert og har derfor ikke same krav til kollisjonssikkerhet, o.l. Jeg kjører også MC, og vet hva jeg forholder meg til. Tror 2.gen er forbedret fra 1. utgave. 
Dårlig; den må nok koses litt med, men har bra komponenter, og MYE alu. Alt foran/bak er åpent under, så jeg skal prøve å lage til noe som beskytter el komponentene under.
Dyr; ja, som ny var den dyr, men nå kan den være et kupp for en som liker å mekke litt.
Jeg er svært fornøyd etter ca 1000km...

Ellers prøver jeg å finne komponenter som er fra andre leverandører - noen som vet om bremseskiver/klosser/calipers, oppheng osv. er fra noe annet? Skivene er jo ganske spesielle, siden navet/lageret er en del av skivene...

Jeg er nå ute etter instruksjonsboken (som ikke var med), men kan tilby delekatalog i bytte, hvis noen kan scanne en for meg (eldre modell er til hjelp også)

Tilslutt, så et tips om å justere spissingen (foran) litt for å forbedre stabiliteten (positive). Skal prøve når jeg skifter til vinterhjul nå...
Dessuten, current meter sensor (som gir input til BMS) kan være utsatt for fuktighet, og derved feilsignaler under kjøring/evt lading. Tipset var å forsegle denne bedre, og jeg skal se på dette også når jeg finner ut hvor den sitter... Noen som vet?

Alt vel,
Karl
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

Solbekk

#1
Tillykke med spennende bilkjøp (med trykk på spennende..)!

Har selv hatt Tazzari som bil nr.2 de siste par årene, blir brukt til kort pendling (litt under to mil hver hver vei) og annen småkjøring. Som du skriver så må man ta det for hva det er, og er i det hele tatt ganske fornøyd - bilen funker om forventet, kjapp og frisk, men selvsagt med begrensningene slike "mopedbiler" helst har.

Ikke hatt noe form for driftsstopp eller annet, og batterikapasiteten synes å være der den bør være. Når dette er sagt; da jeg kjøpte bilen regnet jeg med å ha den til den knapt er verdt noe, ser ikke for meg voldsom gjensalgsverdi..

Men som bruktbil er det en (relativt) billig liten Buddy-killer, og skal man først ha en liten batteribil så er det gøy å kjøre noe som ikke ser helt tragisk ut  8)

Et spørsmål til deg (og andre med Tazzari-erfaring): skal det tas noen spesielle forhåndsregler ved dekkskifte? Det kan fra manualen virke som bilen bør løftes på bukk for å fordele press riktig uten å skade plastikk-komponenter etc., samtidig veier den bare litt over 500kg så burde kanskje være ok å vippe opp noen av de kiloene i et hjørne når ett og ett dekk skiftes?

PS. Dersom du bor i Oslo-området så må du gjerne låne manualen (engelsk) jeg har for scanning.

Karlsbike

Heh, heh takk for det:)
Hvilken modell har du?

Når det gjelder dekk skifte (og annet arbeide under), har jeg allerede rukket å løfte bilen flere ganger. Jeg har brukt en garasjejekk og satt den under de bærende firkantrørene under:
Bak tar du den i midten (uten å klemme Eberspacher eksosrøret) og løfter begge sider samtidig.
Foran satt jeg jekken under rørene som støtter forvognen på hver side.
Du ser det hvis du kikker under - jeg ville ikke satt jekken under 'kanalene' eller batteripakken.
Jeg bor i Oslo (Nordstrand), og vil veldig gjerne låne manualen din for scanning. Kan sende deg delekatalogen hvis du er intressert.
Ellers ser jeg at bilen er isolert rundt omkring bortsett fra den fremre batteripakken. Dette, og koble inn et intervall rele skal gjøres før vinteren...
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

Solbekk

Jeg har en (veldig rød) Evo, mener det er 2012-modell.

Takk for tips om løfting, bør la seg gjøre å finne firkantrørene. Tar gjerne imot delekatalog, kona rakk å 'dekorere' bilen første vinterdagen det var glatt på Ulvøybroa så skulle ha kjøpt et par plastdeksler. Bor altså på Ulvøya så da er vi rett i nabolaget, kontakter deg med tanke på manual :)

GREX

#4
Noen synspunkter fra Bergen. Vi er noen her på denne siden av fjellene som også kjører Tazzari. Hvor mange det er totalt er ikke godt å si men lokalt her hvor jeg jobber er vi to stk med 2012 modeler. Den jeg har er en SE utgave, kjøpt ny via EVO Oslo, da de var forhandler. Den har nå rundet 10 000 km og fungerer daglig helt ok. Imidlertid har man jo gjort seg en del erfaringer siden innkjøpet  årskiftet 2011- 2012. Noen av disse følger her. Myten om at Tazzari ikke trenger noe understellsbehandling pga at det er brukt aluminium til ramma, er feil. Hjuloppheng og motoroppheng er laget av stål og er bare tynt lakkert fra fabrikken. Her trenges det ekstra beskyttelse. Jeg sprayet disse komponentene enkelt og greit med understellsbeskyttelse fra Biltema da bilen var helt ny, og har ikke angret på det i ettertid. Dersom man stikker hodet sitt under bilen og ser litt nøyere på hjulopphenget foran og bak vil man se om den original fabrikkslakken er sprukket og rusten har fått begynne. Behandlingen av disse ståldelene er noe man lett fikser selv med noen spraybokser. Ikke noe behov for å levere inn til de selskapene som tar x antall tusen for en slik jobb. Når man samtidig har hodet under bilen, ser man de jekke punktene som man skal benytte. Bak er det de to firkant stålrørene som peker bakover og foran er det to firkant aluminiumsrør. Legg en plankebit på tvers,  som ikke er noe særlig lengre enn bredden over de to rørene, og løft på midten av planken med en hydraulisk garasjejekk. Da får man løftet  begge hjulene samtidig, foran eller bak. Det gir riktig belastning på bilen. NB!! Ikke prøv å løft slik foran og bak samtidig, da blir det en helt ukontrollerbar stabilitets situasjon.  Når man først jobber under bilen er det også lurt å spraye de elektriske kontaktene som man ser, med vaselin spray. Kontakter mot lys, foran og bak samt en liten kontakt på toppen av el.motoren bak. Vaselin spray får man kjøpt på Biltema. Flere tips og trix må jeg skrive i nye innlegg da det er begrenset plass for størrelsen  på innlegg, ser det ut som.         

GREX

Litt mere fra Bergen. Lading av batterier. For de som har studert Owners Manual godt er det kjent at Tazzari anbefaler at batteripakken et par ganger I måneden lades lengre enn bare til "full" på display. Jeg benytter tripptelleren for å registrere antall km som kjøres mellom hver lading. 1. delstrek på display slukkes etter ca. 9,5 - 10 km. 2. de etterpåfølgende  delstrek skal gi en 11 km/strek. Ved å benytte tommelfingerregelen at hver 10 km krever 1 time lading ved ca. 1500 W vil en utkjørt distance på trippteller på f.eks 65 km kreve en 6,5 time lading. Dersom man benytter en vanlig motorvarme timer og justerer denne til 8.5 timer, vil man få nok lading samt at man gir systemet et par timer for finjustering av cellene I batteriene. Dersom man også kobler inn en effektmåler, som man kjøper billig hos f.eks Biltema, vil men se hvordan ladeeffekten inn I batteriene justeres gradvis ned når hovedladingen er over og finladingen begynner. På min bil vil denne finlading  om sommeren stoppe ved en 65W mens det nå om vinteren er noe høyere. Grunnen til at jeg benytter denne lademetode er at jeg ikke ønsker at ladesystemet skal stå å surre hele tiden men være mere styrt av det reelle behov. Brannfare etc. reduseres dersom man med en timer kobler bilens ladesystem vekk fra 220 nettet. Skulle det komme noe overspenning I 220 V netter, f.eks pga et lite lynnedslag I nabolaget, vil man jo være litt mere sikret mot å knekke bilens lade og elektroniske system. I min Tazzari er det ikke noe hurtiglading eller andre valg. Det er en standard lading som ikke gir noen valg. I noen Tazzarier har det blitt montert en bryter som gir noen valg på hvor mye effekt som det kan lades med. Dette kompliserer jo det som jeg her har beskrevet og jeg kan ikke gi noen andre råd enn at man kan koble inn et wattmeter fo å se hva som skjer under og på slutten av ladesekvensen. Uansett så er det lurt å benytte utkjørt distanse som et utgangspunkt for hvor lang lading man trenger og hvor mye man har igjen på batteriene under kjøring. Man kan ha brukt strøm for 50 km, men display viser at 4 delstreker er bort. Altså, display ligger hele tiden etter I å vise faktisk forbruk. Ikke bli lurt av dette. Bruk både trippteller og display samtidig.         

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA