Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-event 27 februar kl 19

Startet av oto, mandag 09. februar 2015, klokken 15:32

« forrige - neste »

PerG

Vi gikk fra 2 fossilbiler til 1 elbil og en fossilbil før den siste fossilbilen ble vraket. Nå er vi nede i 1 elbil og medlemskap i bildeleringen for de gangene vi trenger 2 biler. Så hos oss har vi endt opp med mindre antal biler etter at vi fikk elbil.

GeirHM

Sitat fra: oto på tirsdag 20. januar 2015, klokken 10:40
Elbilskeptikere som ellers er miljø/klimabevisste serverer ofte en variant av dette argumentet mot gjeldende norsk elbilpolitikk:
"Avgiftsfordelene for elbil får folk til å kjøpe flere biler enn de ellers ville ha gjort. Familier som til nå kun har hatt én bil kjøper nå elbil i tillegg, slik at vi får flere to-bils-hushold. Evt. to til tre biler. Dvs. økt forbruk."

Jeg har etterlyst bilbruksundersøkelser som stiller spørsmål om hvilken betydning rekkevidde har for bilbrukernes nybilinvesteringer. Flere bilprodusenter har jo brukt det slike undersøkelser forteller om bilbrukernes daglige kjørelengde som begrunnelse for å levere kun kortrekkeviddeutgaver av sine elbiler. Brukerne kjører jo vanligvis ikke særlig mer enn femti km hver dag, så hvorfor utruste elbilene med unødvendig batterikapasitet? Batterier er jo tunge. Men spørsmål om betydningen av rekkevidde stilles ikke. Derfor har ikke den vanlige bilbruker som er opptatt av miljø noe særlig valg, hun eller han må kjøpe en eventuell elbil som et tillegg til husholdets dieseldyr. Dette dyret forbeholdes langturene.

Så dine elbilskeptikere snur situasjonen på hodet. Det er ikke slik at elbilentusiasten velger elbil som et tillegg, det er omvendt. Elbilentusiasten har vært tvunget til å kjøpe elbil som et tillegg om han eller hun ønsker å kjøre miljøvennlig til daglig.

I tillegg kan det se ut som om det har eksistert en slags uhellig samforstand mellom miljøbevegelsen og den etablerte bilindustrien. Miljøbevegelsen ønsker egentlig ikke biler og støtter små grønne som ikke går langt. Mens bilindustrien vil ikke lage elbiler som konkurerer med det de lever av; store stasjonsvogner som går på diesel/ bensin.

Men alt dette er nå i spill pga Tesla og på mellomlang sikt vil vi få flere rimelige biler fra flere forskjellige leverandører som går langt på elektristet, om bare det nåværende avgiftsregimet opprettholdes. Mitt tips er at innen 2020 vil 70 - 80 prosent av privatbilmarkedet bestå av batteribiler. Om Tesla overlever. For dør de, dør elbilmarkedet.

Og selv med et Tesla som overlever er det fortsatt en vei dit med mye motstand. Og den kommer fra mange hold. Selv et sted som Miljødepartementet finnes det visstnok mange som er svært negative til batteriteknologi. Det er mulig at denne motstanden ikke handler så mye om elbiler men om en slags sivilisasjonskritikk hvor det stilles spørsmål ved hele vår kapitalistiske markedssystem og vår industrialiserte produksjonsmåte. Dette er en posisjon full av paradokser og med et opplagt selvreferanseproblem. Litt som Davosmøtet som er opptatt av klimaproblemet samtidig som møtedeltakernes privatflyreiser til og fra møtet avstedkommer klimagassutslipp tilsvarende et årsforbruk av Norges privatbiler. Den argumentasjonen du henviser til kommer ofte fra slikt hold.

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på søndag 25. januar 2015, klokken 17:25
Litt som Davosmøtet som er opptatt av klimaproblemet samtidig som møtedeltakernes privatflyreiser til og fra møtet avstedkommer klimagassutslipp tilsvarende et årsforbruk av Norges privatbiler. Den argumentasjonen du henviser til kommer ofte fra slikt hold.

Et årsforbruk? Det var da voldsomt. Det korrekte tallet er et halvt dagsforbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM


kodalse

Jeg kan ikke annet enn å se 30 år tilbake i tid.
Da hadde famielien to biler, en Mazda og en peugeot. (begge 10++ år)
Jeg disponerte da den ene som 18-åring 100% av tiden.
I dag har jeg to biler, en Peugeot (hmm har dette med arv å gjøre) og en Nissan Leaf.
Min eldste datter er 18 år og vil nok benytte en av disse i ganske stor grad etter hvert.
Målet er å bytte ut Peugeoten, men målet i dag er å dele den med flere slik at Leafen benyttes normalt og diesel Peugeoten brukes når det er hensiktsmessig. Det er på lengre turer, tilhengerkjøring osv.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Sitat fra: crossbasse på fredag 23. januar 2015, klokken 08:41
Hvis vi tenker oss at mange kjøper en kortrekkevidde- elbil og har dermed den gamle diesel/bensinbilen stående(mulig bruker den etpar ganger i året). Denne gamle bilen vil stå å ruste og tilslutt gå til bilopphugging.

Alternativet hadde vært at en bruktbilkjøper ville kjøpt denne gamle bilen og dermed sluppet ut mer klimagasser enn en evt. nyere bil. Noen som er enige?

Helt enig. Og jeg er overbevist om at det er MER miljøvennlig å beholde den delvis pensjonerte fossilbrenneren til langtur og supplementere med en batteridreven bybil enn å bytte den ut med en langtrekkende batteribil som har alt for mye vekt å drasse rundt på til 99% av turene, og som grunnet den enorme batterikapasiteten forbruker unødvendig mye resurser under produksjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sigurdi

For mange er nok dette løsningen og når en ser på salget er det nok også svært mange som gjør akkuratt dette.
Så har en familier som vår egen, det er flere av oss, bruker sykkel og føtter i det daglige. (Ingen dagpendling til jobb) så 90-95% av årlig km kommer på langkjøring.
Barna blir like skuffet hver høst/vinter når piggdekkene kommer på sykklene.
Med 5stk pluss hund i bilen er langkjøring på 400-1000km mye mer behagelig med elbil en den gamle fossilen, småkjøring til lege, søppla osv betyr det mindre å bruke en støyende fosilbil.
Alternativet vårt er fly og buss, som vi har brukt de siste gangene.
Men pr idag er det ikke noe elbil alternativ, kjøpe en brukt leaf som blir kjørt 1000-2000km pr år er ikke aktuelt.
Når X kommer i hus, har vi en liten bensinbil, med manuelt gir, som kan brukes til lærekjøring/ungdomsbil de neste 6 årene. :-)
Får nok låne X-en til far også, dersom foreldre modus kommer med passord, vist ikke sitter nok mor med appen og klar med skjennepreken når gutten kommer hjem. He he he
(Men helt sikkert verdt litt kjeft he he he)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. februar 2015, klokken 09:31
Helt enig. Og jeg er overbevist om at det er MER miljøvennlig å beholde den delvis pensjonerte fossilbrenneren til langtur og supplementere med en batteridreven bybil enn å bytte den ut med en langtrekkende batteribil som har alt for mye vekt å drasse rundt på til 99% av turene, og som grunnet den enorme batterikapasiteten forbruker unødvendig mye resurser under produksjonen.

Fungerer sikkert fint for den som i hovedsak putrer rundt i lokalmiljøet. For vår del er ca. 2/3 av kjørelengden turer som er utenfor rekkevidden til en Leaf.

Nei, jeg synes kombinasjonen Leaf+Tesla er mye bedre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Husstanden min kjører ca. 55.000km i året. En kortrekkevidde elbil ville klart maks 10-15.000 av disse om man la godviljen - og tålmodigheten - til. Med kombinasjonen langrekkevidde elbil + fossil er realiteten at vi nå kjører rundt 50.000 av disse elektrisk.

kjølholdt

Med fare for å spore av vi har 2 biler tesla og en aygo. Vår neste nr2 fremkomstmiddel vil ente være en el bil til eller om jeg får viljen min en el sykkel
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Elbil fundamentalist

Vi er ferdige med fossilbiler. Vi har en Leaf (XC90'n ble solgt i des.) og venter på Tesla S85D i mars. Vi har da (igjen) 2 biler, og ville hatt 2 biler uansett elbil eller ikke.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Sigurd

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:36
Sammenligninger viser imidlertid at i de fleste situasjoner er totalkostnaden for elbil bare marginalt lavere enn for en sammenlignbar fossilbil.

Dette er en ganske drøy påstand, som det hadde vært fint om du tok deg tid til å utdype.
Hva sammenligner du med? Hva er "de fleste situasjoner"?

De eneste ikke-neglisjerbare kostnadene jeg har på min bil er lånekostnadene og forsikringen, som begge ville vært i samme størrelsesorden om jeg hadde en tilvarende fossilbil (forsikring litt dyrere, lånekostnader litt lavere). Utover det er det et par hundrelapper i strøm i måneden, samt spylervæske og årsavgift. Uforutsette utgifter vil være tilsvarende som (eller lavere enn) sammenlignbare fossilbiler.
Jeg kjører bare ca 12000 km i året. De som kjører lengre vil sannsynligvis ha større besparelser ved å kjøre elbil.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA