Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Think klar for Sverige

Startet av electricaid, onsdag 18. mars 2009, klokken 12:20

« forrige - neste »

PerBear

Sitat fra: hens på søndag 08. mars 2009, klokken 19:23
I 1979 bygde jeg en 1500 ccm motor for å se hvor mye det var mulig å spare: Resultatet var at vi klarte å redusere forbruket fra fabrikkens 0,48 .049 pr mil ved konstant hastighet, og ned til 0,45 pr mil. (...) Hva mener du kan gjøres i tillegg?
På Prius har Toyota gjort akkurat det samme som hens for å få ned friksjonen - se http://www.hybridsynergydrive.com/en/petrol_engine.html

I tillegg har de benyttet noen ekstra kostbare triks som i praksis krevde en egen motorkonstruksjon:


  • Enda høyere kompresjon - krever spesialdesignet innsprøytingsystem/lukket sløyfe regulering med bankesensor etc
  • Modifisert Atkinsonsyklus med asymetrisk kompresjon - offset sylinder i forhold til veivaksel, spesielle kamaksler
  • Variable ventiltider
  • Lavfriksjonsbelegg
  • Thermos for kjølevæske

Det ble sikkert gjort andre justeringer som jeg ikke kjenner til og alt i alt er Toyota Prius sin bensinmotor meget effektiv, trolig den mest effektive forbrenningsmotor for bil som er masseprodusert. Selv med alle disse triksene er det allikevel ikke vesentlig forbedret effektivitet sammenlignet med moderne hurtigløpende dieselmotor.

Sammenligner en Prius med f.eks. en ny Golf diesel med 7-trinns DSG automat har de nesten samme forbruk på landeveien. Det er kun når hybridsystemet utnyttes at forbruket blir vesentlig mindre på Prius.

Mvh Per

PS: Hovedgrunnen til at min fossilbil er Prius er ikke redusert forbruk. Det er andre vesentlige grunner til å velge Prius (og å få andre til å velge Prius):
1) Den har mye mindre giftige og kreftfremkallende utslipp som sotpartikler, CO og NOx sammenlignet med andre bilmotorer.
2) Mange Prius gir bedre og rimeligere komponenter for elbiler - Prius bruker idag alle delene som kreves på en elbil: kraftig elmotor, gode batterier, motorkontroller, elektriske drevne hjelpefunksjoner (servostyring, A/C, vannpumper)
3) Prius er den første reelle Plug-in hybridbilen i Norge - ombyggingsett finnes nå!


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA