Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takstativ

Startet av TrondW, mandag 23. februar 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

TrondW

S85D er i anmarsj og jeg må jo begynne å forberede meg:-) Ser jo at Teslafolkets verste mareritt er å fullade bilen. Noen ganger er man jo nødt til det og da er det vel et poeng at den ikke står fulladet for lenge...

Hvor lang tid bruker man på å lade fra 80-100 % på 13 amp og 32amp en-fas type 2?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Øyvind.h

#1
Måtte tenke litt på hva du mente med at fullading var mareritt, men du mener ift batterislitasje :) ?

20% av 81,1kWh tilgjengelig kapasitet skulle tilsvare 16,22kWh
13A v 230V= ca 3kW

16,22/3= 5,4 timer.

ved 32A 16,22/7,3= 2,22 timer.

Maks ladeeffekt når du passerer 80% SOC på vei oppover er drøyt 50kW. Dvs. ganske labert sammenlignet med full effekt, men fortsatt ganske raskt :)
Ved 90% er du nede på ca 40kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RaBalder

De siste 1-2 prosenten opp til 100% kan ta 15, 30 minutter eller en time. Avhenger vel av om batteripakken er i balanse eller ikke.

Har vel brukt å basere meg på at det er rimelig forutsigbart opp til 98-99%.

Deretter er det bingo i forhold til hvor lang tid det tar.

TrondW

Sitat fra: RaBalder på mandag 02. februar 2015, klokken 15:03
De siste 1-2 prosenten opp til 100% kan ta 15, 30 minutter eller en time. Avhenger vel av om batteripakken er i balanse eller ikke.

Har vel brukt å basere meg på at det er rimelig forutsigbart opp til 98-99%.

Deretter er det bingo i forhold til hvor lang tid det tar.

Betyr dette at det ikke er noen reduksjon i ladehastighet på 32 amp lading før man kommer opp i ca 97 %? Altså at man bruker ca 2,2 timer fra 80% til 97%? På min i3 går de siste 10 % svært tregt i forhold til de første 90% (men her er jo batteriet vesentlig mindre).
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Øyvind.h

Jepp. Bare siste prosenten som brukes til balansering.
Batteriet i Teslaen er mer enn 4x det som finnes i i3.
Så selv om effekten begrenses merker du ikke dette ved hjemmeladings-effekter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RaBalder

Sitat fra: TrondW på mandag 02. februar 2015, klokken 21:58
Sitat fra: RaBalder på mandag 02. februar 2015, klokken 15:03
De siste 1-2 prosenten opp til 100% kan ta 15, 30 minutter eller en time. Avhenger vel av om batteripakken er i balanse eller ikke.

Har vel brukt å basere meg på at det er rimelig forutsigbart opp til 98-99%.

Deretter er det bingo i forhold til hvor lang tid det tar.

Betyr dette at det ikke er noen reduksjon i ladehastighet på 32 amp lading før man kommer opp i ca 97 %? Altså at man bruker ca 2,2 timer fra 80% til 97%? På min i3 går de siste 10 % svært tregt i forhold til de første 90% (men her er jo batteriet vesentlig mindre).
Jeg tror nok man merker en reduksjon før 98% også med 32A enfase-lading. Men tror alt er rimelig forutsigbart opp til 96-97%. Hvis (batteri)temperatur og spenning er lik, så skal det ta like lang tid.

Det er ofte de siste 10 km rekkevidde som kan ta en evighet å få klemt inn på batteriet selv med "hjemmelading".

cairnz

Hvis jeg husker korrekt fra e71-ladingen i sommer, så gikk effekten ned til rett under 11kW ett sted rundt 95-97 prosent. Det kan da stemme at 32A på 230V (7.4kW) lader "for fullt" opp til 98+%.
Elbilist

bb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. februar 2015, klokken 14:18
20% av 81,1kWh tilgjengelig kapasitet skulle tilsvare 16,22kWh
Ifølge flere av mine målinger får jeg 75 kWh fra 100 % til 0 % (zero mile ikke regnet med og bør heller ikke brukes med mindre det er helt nødvendig). Ved lading må man også regne med 10 % varmetap. Da blir regnestykket:
20 % av 75 kWh = 15 kWh
230 V * 13 A * 0,9 = 2,7 kW => 15 kWh / 2,7 kW ~= 5 timer og 30 minutter
230 V * 32 A * 0,9 = 6,6 kW => 15 kWh / 6,6 kW ~= 2 timer og 15 minutter

Som du ser er ladetiden omtrent det samme som du har regnet ut. Men mellomregningene var feil. Like greit å få det riktig først som sist :) Det positive er at varmetapet er med på å varme baksetene i bilen. (Laderne er plassert under baksetene.) I alle fall når du lader på AC. Lader du på superlader får du ikke noe ekstra varme i baksetene.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. februar 2015, klokken 14:18
Maks ladeeffekt når du passerer 80% SOC på vei oppover er drøyt 50kW. Dvs. ganske labert sammenlignet med full effekt, men fortsatt ganske raskt :)
Ved 90% er du nede på ca 40kW.
Ved 80 % er maks ladeeffekt ca. 40-43 kW. Ved 90 % er den nede i 30 kW.
Kilder:



Sitat fra: cairnz på tirsdag 03. februar 2015, klokken 11:56
Hvis jeg husker korrekt fra e71-ladingen i sommer, så gikk effekten ned til rett under 11kW ett sted rundt 95-97 prosent. Det kan da stemme at 32A på 230V (7.4kW) lader "for fullt" opp til 98+%.
Bilen lader på 7,4 kW ved ca. 97 %:


På ladevideoen får man et inntrykk av hvor lang tid det tar å lade til 100 %. Bare se på klokka helt øverst. De siste 6 km tok en halvtime. Skal man lade til 100 % er det viktig å forvarme bilen minst en time før og time avgang slik at bilen blir ferdig eller ligger på 99 % når man skal dra. Hvis ikke vil bilen trekke mye strøm for å varme opp. Betydelig mer enn de få prosentene på toppen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

#8
Stemmer ikke helt med mine målinger Bjørn. To sek så skal jeg lime inn mine målepunkter (dvs effekt ved forskjellige tkm).
80% er ca 304tkm (av 380tkm)
90% er 342tkm

Edit: kan det være at du ser på 80% streken på batteriet, mens jeg bruker tkm som indikator?

v/151tkm på batteriat var ladehastigheten 104kW
v/168tkm på batteriet var ladehastigheten 94kW
v/217tkm på batteriet var ladehastigheten 83kW
v/247tkm på batteriet var ladehastigheten 63kW
v/290tkm på batteriet var ladehastigheten 54kW
v/319tkm på batteriet var ladehastigheten 43kW
v/340tkm på batteriet var ladehastigheten 38kW
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bb

Det riktige blir å se på strekene for å finne prosent. Typical km har etter diverse oppdateringer hoppet både opp og ned med 20 km. Så den kan ikke brukes som referanse. Dessuten er ikke typical km lik på alle biler.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

#10
Sitat fra: bb på tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:18
Det riktige blir å se på strekene for å finne prosent. Typical km har etter diverse oppdateringer hoppet både opp og ned med 20 km. Så den kan ikke brukes som referanse. Dessuten er ikke typical km lik på alle biler.
Jeg tar utgangspunkt i hva min bil rapporterer som maks tkm, og deretter måler jeg ladehastighet ved forskjellige tkm. Uansett, skulle jeg dele på 370 vs 380 (det intervallet mitt batteri har rapportert som maks den senere tid) påvirker målingene lite.

Strekene derimot har jeg opplevd som unøyaktige, så de ser jeg lite på. Når bilen min rapporterer ca 300tkm vet jeg at batteriet er på ca 80%, uavhengig av om tkm sammenfaller med 80%-streken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA