Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 112 km på 100 % normalt ??

Startet av chb, lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:19

« forrige - neste »

chb

Har nå hatt min e-Golf i ca. en uke og er generelt sett meget fornøyd bortsett fra to ting, rekkevidde og Car-Net. Her er det 50/50 om man får logget inn, og på siste besøk har jeg visst også fått meg en ny e-UP:-)

Når det gjelder rekkevidde har jeg problemer med å forstå rekkevidde tall som er oppgitt, da jeg på kjøreturer på under 40 km tilsynelatende har tappet batteriet for 50% av sin kapasitet (Bilen har varmepumpe).

Gikk gjennom forbruksdata på Car-Net appen på mobil og web og den har registrert kjøreturen til jobb på 17 km, men ikke turen tilbake. Er dette ett kjent problem?

Da jeg forlot kontoret i går var bilen fulladet, og oppgitt rekkevidde var 193 km. Etter turen hjem på 17 km blandet kjøring i 60 og 80 sone, der bilen knapt var over 70, sank rekkevidde til 141 km. Kjørte 21 km i dag, hovedsakelig i 50-sone og jeg sitter nå igjen med oppgitt rekkevidde på 97 km. At jeg etter 38 km med "normal kjøring" tilsynelatende har tappet batteriet for halvparten av sin kapasitet er ganske overraskende, da jeg hadde forventet en rekkevidde på 150 - 160 km. Er det noe feil med meg, bilen eller forventningene?;-)

PS! Har fremdeles til gode og passere 100 km på en lading, med utetemperaturer mellom 10 og 15 grader. Det meste jeg har registrert på en lading er 70 km, da oppga bilen 36 km igjen. Basert på tidligere forbruk, vil det si at knapt halvparten gjenstår for bruk.

Kent

Jeg har aldri opplevd at en tur ikke har blitt registrert. (vises turen på KM-telleren på  bilen?)

Angående rekkevidde, så prøv å overse rekkeviddegjetteren, den er ikke til å stole på. Bruk heller batterimåleren.

Jeg får rundt 120km rekkevidde nå til dags, når jeg kjører i 120km/t på motorveien. Jeg har bil uten varmepumpe.
Har vært under 100km rekkevidde, men da har det vært enten tosifra minus, eller snø på veien.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

dabis

En ting til er at du muligens ikke har optimal batterikapasitet enda. Jeg opplevde etter å ha kjørt 6000km at jeg nå har mer rekkevidde en da jeg fikk bilen eks.

Kjørte en strekning Oslo-Tønsberg ca 100km. 20 grader da jeg fikk bilen og hadde da 30km igjen måleren var såvidt nede på det røde feltet. Nå etter 6000km Kjørte jeg samme strekning med samme gjennomsnittsfart og opplevde da at jeg hadde 49km igjen og to streker under halvt batteri den siste turen ble det også kjørt med varme da utetemperaturen var 14grader.

Jeg opplever også at getometeret "GOM" viser et mer nøyaktig rekkevidde når du bare lader til 90% da de siste prosentene "aktiverer" VW oppgitte rekkevidde for og ikke gi deg noe å klage på. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

zaltoz

Rekkevidden har skuffet meg også, så håper det går seg til over tid (jeg har kjørt til nå 2200 km). Likevel ser jeg ikke på det som noe stort problem da jeg finner lademulighetene i og rundt Oslo som meget gode. Nå kjører jeg riktignok noe "hardt", så det er vel bare å forvente egentlig. Jeg vil anta at jeg har rundt 130 km på en fullading.

Når det gjelder appen opplever jeg det samme. Det virker som det har en sammenheng med når bilen er nyladet/nettopp ladet, og når bilen har stått uten lading og man kjører. Til jobb (uten lading før turen) så registreres alltid turen. Hjemturen derimot (etter en arbeidsdag med lading, og fullt batteri) så registreres turen sjeldent. Denne uken blant annet har ikke noen av turene fra jobb blitt registrert.

Jeg har gjort Møller oppmerksom på dette, og de har også fått tilbakemeldinger fra andre om at appen ikke fungerer tilfredstillende. Som noen andre forumbrukere var inne på er det nok lurt om alle melder ifra om feilene slik at disse kan rettes. Appen har så absolutt potensiale. Videre så fikk jeg fortalt at serverene skulle flyttes "hjem igjen" til Tyskland, og at det forhåpentligvis løser tregheter og ustabilitet.
Tesla Model 3 LR m/AP

Knoffen

Bilen kommuniserer med en server som lagrer data i en database og app eller car-net i webleser kommuniserer med denne databasen.

Jeg har siden jeg fikk filen i slutten av juli logget turer (i en notisbok). Opplever stadig at turer ikke blir registrert i databasen, men har ikke funnet system i dette. Det er særlig (korte) turer til/fra jobb (3km), men gjelder både til og fra turene.

Det er også av og til ulike verdier om en leser av i bilen eller fra databasen.

Jeg har også opplevetå få gamle verdier for f.eks. rekkevidde når jeg sjekker status under lading (den verdien jeg fikk nest siste gang).

Noen ganger er f.eks. totalkm oppdatert i databasen, men ikke rekkevidde eller forbruk.

En måte å få oppdatert databasen på er å sjekke dørstatus.

Jeg opplever noen ganger at jeg ikke får logget inn (fra app), men det er ikke så ofte. Har ikke da prøvet å logge inn fra web, skal prøve dette neste gang det skjer.

Noen har rapportert at lading/varme ikke virker i forhold til starttid. Jeg tror jeg har opplevet dette en eller to ganger. Men da må det jo skyldes noe i styringssystemet i bilen og ikke i app.

Jeg har tenkt å rapportere mine funn til Møller, men har ikke kommet så lang ennå.

tutti

Sitat fra: chb på onsdag 30. september 2015, klokken 23:44
Når det gjelder rekkevidde har jeg problemer med å forstå rekkevidde tall som er oppgitt, da jeg på kjøreturer på under 40 km tilsynelatende har tappet batteriet for 50% av sin kapasitet (Bilen har varmepumpe).
Når estimeringen blir rar så bør du se på batterimåleren. Den viser alltid riktig.

jan-c

Sitat fra: Kent på torsdag 01. oktober 2015, klokken 08:37
Jeg har aldri opplevd at en tur ikke har blitt registrert. (vises turen på KM-telleren på  bilen?)
Jeg har ved 2-3 anledninger den siste måneden, "mistet" turer i Car-Net. Men km-totalen er oppdatert ;-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

chb

Takk for alle svar og tips :)

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt så nøye med på batterimåleren, kun på rekkevidden oppgitt av bilen. Planlegger å gå litt mer vitenskapelig til verks og forsøke å kjøre batteriet helt tomt, for å se hvor langt jeg kommer. Er det mulig å få lest ut løpende batterispenning og strømtrekk i ampere?

Angående kjøreturer som forsvinner i Car-Net har jeg ikke dobbeltsjekket dette i bilen sitt kontrollpanel, men ser jeg mangler ca. 1/3 av turene jeg har hatt den siste uken. I dag har appen vært totalt håpløs for min del. Fikk ikke kontakt med bilen over flere timer da jeg forsøkte å legge inn avgangstid. Da jeg omsider fikk kontakt rapporterte appen at bilen ikke hadde kontakt med strømnettet, selv om den sto og ladet. Sjekket igjen nå i kveld og Car-Net har ikke registrert noen av mine kjøreturer i dag (4 stykk og ca. 45 km totalt). Selv om appen sier at den har fått oppdateringer fra bilen etter siste tur. 

I og med at dette blir markedsført som en fremtidig betaltjeneste er jeg overrasket over manglende stabilitet/kvalitet på løsningen. Car-Net er nå mer ett irritasjonsmoment, enn en nyttig tilleggstjeneste. Krysser fingrene for at Volkswagen nå gjør et reelt forsøk på å forbedre tjenesten, om dette hadde fungert hadde jeg nok vært villig til å betale noen kroner.

atrus

#8
Sitat fra: chb på torsdag 01. oktober 2015, klokken 23:51
I og med at dette blir markedsført som en fremtidig betaltjeneste er jeg overrasket over manglende stabilitet/kvalitet på løsningen. Car-Net er nå mer ett irritasjonsmoment, enn en nyttig tilleggstjeneste. Krysser fingrene for at Volkswagen nå gjør et reelt forsøk på å forbedre tjenesten, om dette hadde fungert hadde jeg nok vært villig til å betale noen kroner.

Har selv hatt bilen i 3 uker. Car-Net har ikke mye å by på og burde ikke koste mer enn et månedes NetFlix-abonnement. Uaktuelt for meg å betale nærmere kr. 1000,- pr. år for en slik ustabil og minimalistisk tjeneste. Tjenesten er på godt norsk overpriset

elektro

Jeg opplever til stadighet at turer ikke blir logget i appen. Har ikke funnet noe system for dette, men senest i dag kjørte jeg fra Oslo til Hamar og hurtigladet på Gardermoen. Da ser det ut til at resten av turen ikke ble logget.. Veldig irriterende!
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

krist10an

Jeg har sett at den er flink til å fortsette på "tidligere" tur. Hvis jeg feks er inne på butikken en tur, fortsetter den tellinga der den slapp. Har ikke enda funnet ut hvor lenge man må stå i ro for at det skal telle som ny tur, men virker som det er ganske lenge.

e-curious

For å være litt paranoid: Noen som vet hvordan VW bruker dataene de samler inn?
Car-net må jo være en glimrende måte å  analysere brukermønstre for utvikling av nye modeller...

elektro

Sitat fra: krist10an på søndag 04. oktober 2015, klokken 07:56
Jeg har sett at den er flink til å fortsette på "tidligere" tur. Hvis jeg feks er inne på butikken en tur, fortsetter den tellinga der den slapp. Har ikke enda funnet ut hvor lenge man må stå i ro for at det skal telle som ny tur, men virker som det er ganske lenge.

Dette står sikkert i instruksjonsboka, men det er minst 2 timer du må stå i ro før det blir definert som en ny tur. Det gir jo mening at man ikke får masse små turer hver gang man stopper for å spise en pølse, eller lade.

Problemet mitt er imidlertid ikke at turer blir splittet, men at de blir borte..  >:(
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

eivhelle

Jeg har også registrert at noen turer blir borte. Mulig det kan ha en sammenheng med hvor god kontakt bilen har med nettverket. Litt ustabilitet når bilen skal overføre data til Car-net kan sikkert gjøre at turen ikke blir registrert slik den skal.

Ellers er det overraskende at VW ennå ikke har klart å få systemet mer stabilt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

I går skjedde det meg igjen. Kjørte fra Oslo til Råholt, rett nord for Gardermoen (66 km). Ladet i ca. 1t30min på GoCharge sin AC ladestasjon der, men det er ingen spor etter returen på iPhone appen.

Det som er litt rart er at jeg hadde et par korte turer senere på dagen, en på ca. 25 min og to på ca. 7-8 min. Totalt max 40 min. Disse er slått sammen på 26 km, som sikkert kan stemme, men det står at jeg har kjørt 1t11. min. Det tror jeg er tiden returen fra tidligere på dagen men avstanden på de tre korte turene. Bare surr altså..

Hvor kan man feilmelde dette?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA