Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noe å gjøre en regnfull Oslo-dag

Startet av elektrolux, fredag 06. november 2009, klokken 10:37

« forrige - neste »

elektrolux

Ville bare vise bildet av min montering i egen Partner.

Sensorer i "motorrommet" er plassert oppi en IP 44 koblingsboks fra Biltema nr: 35-110

Praktisk testing gjenstår, men det er oppdaget en bug i softwaren på V3.10, som gjør at Robometeret gir falsk alarm ved rask endring av strømmengden.

Dette skal selvfølgelig rettes på snarest.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg er også på veien i dag med en Partner med Robometer. Fungerer veldig bra, og kunne med en gang fastslå det jeg allerede visste: at to celler ikke fungerer. Bilen fungerer greit, men oppfører seg litt daft.
Ellers ingen feilmeldinger fra bilens eget system!!!

Selv om jeg visste om problemene, så visste jeg ikke om det gjaldt hele veien fra 100%. Men det viste det seg at det  gjør.
Så her er det bare å gå igang og åpne opp/bytte blokker.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#2
Da har også jeg fått montert Robometer v3.10 (=3 sensorer) i min Partner :)

Edit - Resultat etter første tur:
Er litt forundret over at det sier bip, bip ,bip - piiip nesten hver gang jeg regenererer. Ellers er det stille, men har bare kjørt fra 100 - 55% så langt (da kommer det vel mere piip ned :o)
Kan du forklare forkejllen på bip og 2-3 sekunder piip Elektrolux?

Antar at Blokkspenning displayet skal vise pakke med høyeste og laveste snittspenning (?), ble litt overrasket da jeg så 10'er pakken på begge linjer et par sekunder.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Som nevnt har det vist seg at V3.10 og V 2.11 har en bug i softwaren som gir alarmene du nevner. Det skal ikke være slik, og vil bli rettet.

I mellomtiden byttes alle epromene til V 2.11 om til originalversjonen. Dette kan desverre ikke gjøres med V 3.10.

En annen bug er manglende nulling av Ahr etter overlading.

Lyden kan heldigvis skrus av ved å gå til tekst, og skrolle til alarm AV / PAA vises. Trykk inn for å skru av lyden, så blir kjøreturen mer behagelig.

At det vises 10er kasse på begge linjer betyr at alle blokkene har lik spenning. Med andre ord et godt tegn.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

#4
Måske har vi (jornheim og pc) også fået v2.11 i de to robometre vi fik direkte fra Tyskland?

Vi har hidtils monteret 1 robometer og fand følgende fejl:
Ved få ampere og ved regenerering viser linien for 11er kassen ofte nul volt, et kort øjeblik, men det kan naturligvis straks høres! Samtidigt vises kun spændingen for 3er og 6er kassen.
Vi tænkte først at det måske var spændingssensoren for 11er kassen som havde fejl, men måske er det er bare software-buggen?
Hvordan kan man se hvilken version softwaren har? Og hvem bytter eprom når vi nu har fået dem direkte fra Tyskland (sender du en pm, Elektrolux?).
Fint at robometer nu også kan bruges i Berlingo, det får vi evtl. brug for.
Hilsener fra Sjælland -
jornheim

PS. Fejlen kommer  også, når batteriet er fullt opladet, ikke bare når det er næsten tomt, som på billedet.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

#5
Hallo jornheim og PC

Dere har nok originalversjonen. Alle senere versjoner viser versjons nr sammen med oppstartshilsenen.

Sensorene har kommet i en ny serie, og Thunderteam har sendt ut en bulletin som indikerer at denne serien inneholder en feil som gjør at spenningen tidvis blir avlest som 0 volt. Siden dere har fått dette problemet på originalversjonen, ser det ut som om dere bruker sensorer av den nye typen.

Så snart dette er bekreftet vil alle sensorene bli byttet ut.

Manglende nullstilling av Ahr telleren etter overlading  og ved oppstart og forbruk over 10A ligger i software på V 2.11 og V 3.10 og er nå rettet. Bytte av Eprom vil rette dette problemet.





Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

#6
Hej Elektrolux,

i mellemtiden har jeg fået e-post fra Thunderteam, som fortæller det samme, nemlig at PC og jeg har originalversionen (v. 2.10), men at vi samtidigt har fået den nye type sensorer, som er skyld i nul-volt-visningen.

De første sensorer havde ikke denne fejl. Fejlen skyldes - skriver Thunderteam - at der opstår meget elektronisk støj på ledningerne til/fra batterierne, når man kør af sted eller bremser op (regenerering). Så bli'r de nyere sensorer forstyrret, de er åbenbar lidt overfølsomme. - Thunderteam har lovet os en udskiftning af sensorerne om to uger.

Th. skriver også at eneste fejl i v.2.11 og 3.10 er manglende nulstilling af Ahr, mens nul-volt-visningen som sagt skyldes en fej i sensorernes hardware. "Måske kunne du fortælle om dette på det norske forum", skriver Th., "så ingen bli'r bekymret."

Så venter vi bare lidt, mens hardware-fabrikationen kommer op i omdrejninger.

Er Ahr-nulstilling på v.2.10 i orden - og hvordan betjenes den?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Det høres ut som om vi er på rett spor, og at årsaken til feilen er funnet.

Automatisk nullstilling av Ampertimetelleren funker på V 2.10 Det vil du kunne se selv etter en full opplading. Da vil den gjerne vise +15 Ahr. Så snart du belaster batteriet med mer enn 10A går dette i null.

Det rare med Ahr er at en pakke på 100+ Ahr tilsynelatende ikke gir mer enn 80-90 Ahr målt med Robometeret.

Jeg antar dette skyldes noe redusert kapasitet ved C1 strømtrekk mot C2 strømtrekk ved testing av blokkene, litt høyere sluttspenning før bilen stopper, samt at Robometeret forutsetter at batteriene har 100% effektivitet ved regenering, noe som slett ikke er tilfellet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Hans registrert 80Ah på pakken sin nylig. Samme årsaker som over?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Nei.

Hans måler strømmen inn i batteriet, og resonerer ( korrekt ) at det ikke kan gå mer strøm ut av batteriet enn det han tilfører inn ved lading.

I værste fall har noen celler sviktet hos han.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA