Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Panduck, tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:05

« forrige - neste »

weld77

#45
Det kan være ganske dyrt for et sameie/borettslag å etablere noe slikt, en del gamle gårder kan ha ganske underdimensjonert elanlegg ift moderene bruk. Jeg bodde selv på Frogner noen år - der hadde vi 1-fas 40A hovedsikring på en leilighet på 135 kvadratmeter med isolasjonsstandard anno 1894 eller deromkring. I den gården var dog hovedinntaket på stell, men å få mer guffe til vår leilighet i 4. etasje hadde vært en helvetes jobb (fikk et grovt overslag av elektrikeren jeg bruker og det utgikk for å si det slik...)

En ting er om det er en elbilist, men det kan fort bli snakk om flere og da blir det en del strømtrekk som står på mer eller mindre konstant - og gjerne sammen med annen peak-load. Folk kommer hjem noenlunde samtidig, lager seg middag noenlunde samtidigig og setter bilen sin på lading noenlunde samtidig.

Samtidig er det urimelig at den som eier elbil akkurat da skal ta hele kostnaden - teknisk levetid på en eller flere ekstra strømkurser er svært lang og vedlikeholdsbehovet et sted mellom "svært lavt" og "ikke-eksisterende". Der man ikke har fast parkeringsplass er det også mer komplisert å få på plass en løsning hvor brukere betaler for strømmen de faktisk bruker, men dette er sikkert også noe som lar seg løse på en eller annen måte.

Elbileiere burde forsåvidt være villige til å betale for en god del mer enn hva faktisk strømforbruk koster - det er svært praktisk å kunne lade hjemme, forvarme fra nettet om vinteren osv. For meg ville mangel på sikker ladeplass hjemme være en definitiv show-stopper, men nok mest for å kjøpe elbil... bor i enebolig nå så en ganske hypotetisk problemstilling for meg, men hadde neppe giddet det ekstra lademaset.

VanillaBean

Sitat fra: Panduck på søndag 18. januar 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Olatho på søndag 18. januar 2015, klokken 20:01
Kan hende det er 3000 i måneden for parkeringsplassen - inkludert strøm. Det virker i alle fall mer sannsynlig.
3000 for bare strømmen høres helt sykt ut.

Tenkte det jeg også... 3000kr pr mnd for en parkeringsplass høres sykt ut nesten uansett.. Var en av grunne til at jeg sjekket p-plassmegleren. Det er ikke mange plasser som koster 3000kr pr mnd...

Jeg er helt enig. Det var helt absurd. Det er svært mulig at alt dette er på grunn av en missforståelse.... Men jeg har droppet den kampen. Blir trolig boende her bare 1 år til og satser på enebolig som neste bolig. Da blir dette ikke en utfordring. De ekstra spaserturene til og fra ladeplasser får telle som ekstra trim :-)
iMiev siden september 2013.

PerBear

I California planlegges det å pålegge utbygger av parkeringsplasser å installere elbillading:

http://www.longtailpipe.com/2014/09/california-soon-to-require-all-new.html

Det utgjør en liten utgift sammenlignet med totalkostnadene, og mye billigere enn å installere i etterkant.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

VanillaBean

Jeg ser på Finn at et bygg med nye leiligheter i mitt område, bygges med ladeplass for elbil på alle parkeringsplassene :-)
iMiev siden september 2013.

kodalse

Etter å ha "skummet gjennom" fire sider med ulike kommentarer omkring overprising, styrets leder, boretslag, kommune osv slår det meg at norge anno 2015 fortsatt er preget av jantelov og bakstreverske holdninger.
Man har i dette tilfellet to alternaitiv (ja sikker flere)

1. Tilpasse seg systemet og godta det som blir servert
2. Kuppe styret slik at ledere på "åremål" forsvinner vakkert ut i skumringen og nye krefter kan vise dynamikk.

Holdningen til slike boretslagsstyrer ligger i samme gate som "Internet er en boble", "Verden trenger 3-5 datamaskiner".
Vi er i en brytningstid. Holdningene vil endres. Det som virker uoverkommelig i dag vil være selvfølgeligheter om 10 - 20 år.
Vi vil trolig le av at vi kun har bensin og diesel å velge mellom (samt 3% elektrisitet), som for 20 år siden da de fleste kun hadde NRK å velge i forbindelse med TV.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

arthur

Det kan godt tenkes at en leilighet øker noe i verdi hvis alle parkeringsplassene er utstyrt med uttak for lader og egen måler, men mener folket her at man vil få igjen pengene 10%, 50%, 100% eller 200% ved et eventuelt salg? Det er nok en del som ikke har tanker om å kjøpe en el-bil og ikke ser at en utgift idag på f.eks 20.000 har noen verdi i tilfelle man skal selge om 5, 10 eller 20 år hvis man ikke dør i leiigheten da.
Et basseng vil sikkert også øke en leilighets verdi, men skal man av den grunn nærmest tvinge gjennom et slikt forslag? Eller en flott lekeplass for barn?
La de som ønsker en slik ladeplass få det, men la de også betale hva det koster er nå min mening.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA