Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Puzoni, søndag 08. februar 2015, klokken 12:30

« forrige - neste »

Puzoni

Nå vet jeg ikke om dette er noe aktuelt tema for alle, men jeg som førstegangskjøper av ny bil er veldig usikker på fremgangsmåten ved overtagelse av nybil. Er det noen der ute som har utarbeidet en egen sjekkliste ved inspisering av bil? Hva bør man tenke på? Regner med at Møller har sine egne rutiner for dette, men greit å være forberedt. Hvor detaljert skal man være og hvor mye tid har man egentlig til rådighet? Jeg setter dette litt i sammenheng som når man overtar en bolig.

Emnet gjelder selvsagt kun E-golf. Hvilke kabler som skal være med? Hvordan forsikre seg at tilleggsutstyr er levert i.e varmepumpe etc. Hva kan man luke ut som kan være defekt? Er lakken i skjønneste orden? Har man fått med seg riktige felger / dekk? Etc..... Bruk gjerne fantasien men i den grad det er noe fornuft i den :)

Emnet ligger kanskje i gråsonen, så om misnøyen skulle bli for stor har jeg ingen innvendinger mot å slette dette  ;D ;D

nilskt

Selgeren jeg handlet av hadde allerede denne sjekklisten. Et A4-ark smekkfullt med punkter som vi gikk gjennom sammen (tipper det er utarbeidet av Møller sentralt). Veldig ryddig. Overtakelsen tok omtrent halvannen time og jeg følte meg svært godt ivaretatt som kunde. Dette var i Sandefjord.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

e-Kvaase

Sitat fra: nilskt på mandag 19. januar 2015, klokken 13:18
Selgeren jeg handlet av hadde allerede denne sjekklisten. Et A4-ark smekkfullt med punkter som vi gikk gjennom sammen (tipper det er utarbeidet av Møller sentralt). Veldig ryddig. Overtakelsen tok omtrent halvannen time og jeg følte meg svært godt ivaretatt som kunde. Dette var i Sandefjord.

Lover godt!

Når jeg kjøpte ny Mitsubishi hos Motorforum i 2010, ble bilen levert med feil type felger. Selgeren hadde en likegyldig og kunnskapsløs holdning i forhold til dette. Jeg endte opp med ta dialogen direkte med importør selv, og fikk ryddet opp, men det tok mye tid. Frustrerende når man vet mer om bilen enn selger. Aldri mer MororForum, både kjempedyre servicer og dårlig kundeservice. Endte opp med å ta servicen på merkeverksted i Sverige for å ikke bli helt loppa for penger :-) Der var det både billig og god service.

En sjekkliste i forhold til utstyr og ting som skal følge med bilen er en god ting.
Blir spennende å se hvilke rutiner Møller har i forhold til overtagelse.

terhan

Opplevde tilsvarende som nilskt hos Møller Ryen.
Veldig bra service og betryggende overlevering.

hans.ks

God service fra forhandler i Kristiansund ved overtakelse av nybil, sjekkliste lå fremme og fikk en runde med bilen og de forskjellige funksjoner.
E-Golf med ventepumpe.

anna

Du bør få forhandleren til å gå gjennom sjekklisten sammen med deg. Det kan også være greit å sjekke kmtelleren. Jeg mener en ny bil bør ha gått under 10 km. Det er lurt å installere car-net'n-appen på smarttelefonen din, og koble appen sammen med bilen din mens du er hos forhandleren.
Forhandleren din er sannsynligvis ryddig og profesjonell, så da går nok overdragelsen fint. Men jeg synes likevel at du bør sjekke at bilen og utstyret er i henhold til kjøpeavtalen, og iallfall dersom du føler at selgeren/forhandleren er litt sleipe og uproffe.

nilskt

Forstår ikke helt det med km-teller. Hva skal han si om den har gått 20 km? Så lenge det ikke er snakk om mange km, synes jeg ikke det er så mye å lage bråk om.

Men er enig i det med registrering av Car-net, og da er det lurt om du oppretter konto på forhånd, ellers kan det godt ta litt tid.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

pwb

Spiller ingen rolle med km, de kan nullstille den inntil bilen har kjørt ett lite stykke. Så står det 5 så kan den ha gått kanskje 20.

Puzoni

Takk for gode og nyttige tips så langt.

Får krysse fingrene at jeg selgeren er like dyktig og tålmodig ved overtaking som ved kontraktinngåelse.

kvolle6

Ser ut til at tråden ender her, men jeg synes du tar opp et litt viktig tema så en liten kommentar. Dersom du føler deg usikker i forhold til leveransen av din helt nye bil, så ha som utgangspunkt at du ønsker å føle deg trygg. Det faktum at selger og forhandler har en lang liste med punkter betyr ikke at alt blir dekket. Så jeg ville laget ei liste med alle punkter du spør deg selv om. Ha med deg lista DI på overlevering, og kryss ut etter hvert som selger går igjennom sin liste. Dersom ikke lista di blir helt dekket opp, så tar du disse punktene helt til slutt.

Man kan jo tenke på detaljer som om det er riktige felger som er levert. Og riktige dekk - du kan jo sjekke DOT-koden på dekkene for å forvisse deg om at det følger NYE dekk med bilen, og ikke noe rask som er slengt på (spesiellt vinterdekk). Du bør forvisse deg om at alt av opsjoner er som bestillt er levert med bilen, og at du blir vist hvordan du skal betjene disse.

Normalt skal alle gode og seriøse forhandlere ha et godt og ferdig opplegg, men feil skjer hele tiden. Det MÅ ikke nødvendigvis skje dog - om du følger med i timen. Noen opsjoner er jo også svært lokale, f.eks takstativ..........Lykke til!

Gordon Retriever

Sitat fra: kvolle6 på tirsdag 20. januar 2015, klokken 17:23Normalt skal alle gode og seriøse forhandlere ha et godt og ferdig opplegg, men feil skjer hele tiden.

Nettopp.  Det hadde vært mulig å sette opp en ganske omfattende liste over ting å kontrollere under overtagelsen, men siden man kjøper bil av noen som opererer som forhandler for det man må ha lov til å forvente er en av landets største og mest seriøse importører, tar jeg det som en selvfølge at dersom man kommer tilbake dagen etter med feil eller mangler man har oppdaget, blir dette utbedret raskt og helt uten diskusjon. I så fall blir rådet å følge normalt godt med under overtagelsen, og nyte turen hjem med ny bil. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA