Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av geirgp, fredag 13. februar 2015, klokken 10:51

« forrige - neste »

geirgp

Fikk opp VisibleTesla igår og har merket meg følgende som står på "Charge" -fanen når bilen lader på schukoen hjemme som jeg har begrensent til 10A:

Current: 10 Amps
Charge rate: 9,3 km/t
Pilot Current: 13 Amps
Battery Current: 4,8 Amps
Charge Power: 2kW


Noen som vet hva Battery Current er og hvorfor den viser lavere enn 10A? Får jeg full effekt når jeg lader? Har stått slik i hele natt når den har ladet (var på 5,0 Amps da jeg la meg)
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

joda

Du kan se beskrivelsen her: http://visibletesla.com/Documentation/pages/ChargeTab.html

Mer eksakt: "Battery Current: The current flowing into the battery (or out if negative)"
TMS 85D

Veggen

Charge current er strømmen laderen trekker fra strømnettet.
Battery current er strømmen laderen leverer til batteriet.
Siden spenningen på batteriet er høyere enn spenningen på nettet, samt det er litt tap i ladeprosessen, vil alltid battery current være lavere enn charge current.

sturle

Sitat fra: geirgp på lørdag 24. januar 2015, klokken 10:31
Fikk opp VisibleTesla igår og har merket meg følgende som står på "Charge" -fanen når bilen lader på schukoen hjemme som jeg har begrensent til 10A:

Current: 10 Amps
Charge rate: 9,3 km/t
Pilot Current: 13 Amps
Battery Current: 4,8 Amps
Charge Power: 2kW


Noen som vet hva Battery Current er og hvorfor den viser lavere enn 10A? Får jeg full effekt når jeg lader? Har stått slik i hele natt når den har ladet (var på 5,0 Amps da jeg la meg)
Batteriet har høgare spenning.  Dermed vert straumen lågare på same effekt.  Du har lågare straum no enn i går, fordi du har lada ei stund slik at batterispenninga er høgare.  Straum * batterispenning, dvs effekt, er den same.

sn0le

#4
Batteriets spenning er nesten dobbelt så høy som spenningen i veggkontakten. (350-400V vs 220-230V)
Dermed blir batteristrømmen litt under halvparten av ladestrømmen siden det er ca like mange kW som går inn på batteriet som det hentes ut fra veggen.

På en 32A blåkontakt ville battery current bli ca 13-14A.

P=effekt
U=Spenning
I=Strøm

P=U*I
U=P/I

220V * 10A = 2.200W = 2,2kW (dette er effekten du henter fra veggkontakt)

10-15% effektap i ladingen betyr at det er rundt 1,9kW som blir puttet i batteriet.

1.900W / 4,8A = 395V
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Se vedlegg for lading for meg. Når jeg ser på min ser jeg at den lader med 373 V på 36 % SOC.

AC-strøm fra veggen blir 30 A * 237 V = 7110 W
DC-strøm inn til batteriet: 18,3 A * 373 V = 6825,9 W

Det gir 96 % virkningsgrad. Kan dette stemme?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Påtrykt spenning ved superlading er nok høyere enn ved 32A lading. For å finne virkningsgraden må du vite spenning ut fra lader ved 32A.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA