Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris pr km?

Startet av LMOR, onsdag 03. juni 2015, klokken 08:02

« forrige - neste »

LMOR

Jeg har siste software og hadde ikke problemer med de jeg prøvde, utover hastigheten etter ca 75%.
Basert på de tallene jeg har samlet, så koster det ca 40.- mer å lade til fra 75 - 90%, ift en ABB lader.
Det virker som om laderen ikke er optimalisert for i3.
Så hvis en kan nå en annen lader, så bør en lade minst mulig på disse.
Håper de fixer dette ASAP.
Dette er også et argument for kWh prising, selv om
minuttprising er gunstigst for i3 så lenge laderen leverer det bilen klarer å ta imot.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Er battery management helt overlatt til lader på DC siden Fortum og ABB setter ned ladefart på forskjellig tidspunkt? Kommer det signaler fra bil som tolkes forskjellig?
2014 BMW i3

LMOR

#2
Spørsmålet er kanskje om Kiwi laderen i det hele tatt tolker signalene fra i3 utover %.
Mener å huske at ABB laderene også hadde samme problemet når de kom for et år siden. Mulig jeg husker feil. Men jeg har i hvert fall redusert ladetiden drastisk i ladetabellen fra 95-100, og er rimelig sikkert på at jeg også hadde målt det gamle antall minutter selv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Som jeg har nevnt i annen tråd gir DBT-laderene til Kiwi/Forum lavere ladeeffekt enn f.eks ABB på tilsvarende batteritemp og %SOC på min Leaf. Men sjelden jeg hurtiglader over 70-75% uansett siden laderene gjerne mener at jeg gjerne ligger på 90% når bilen mener 75%.

LMOR

Beklager Kiwi/Fortum. Etter å ha gjennomgått alle tallene på nytt, så er det riktig at det kan se ut som om profilen er annerledes på disse laderne, men jeg har IKKE belegg for å si at en får mindre for pengene.
Totalt kWh over samme tid og til samme % ser veldig likt ut som hos ABB.
Til og med mer en gang, men det kan ha med batteritemperaturen å gjøre.
Ellers er både ABB og Kiwi/Fortum 100% i sync med i3's % på alle mine målinger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

For å få hastighet på hurtigladinger, tror jeg det har mye med batteritemperatur, forutsatt at man har mindre en 50% rest.
Min erfaring i vinter ( ca -1 grad ute) .

Hadde en lading a' 6 minutter som ga 5kw, og annen lader gå 10kw på mellom 11 og 12 minutter.

De gangene jeg har kjørt ca 1 time , så har jeg ventet rundt 20 minutter på 10 kw.

(Ønsker å vite batteritemperatur i display på bilen, på linje med måler for olje og vanntemperatur på mine hobby biler. )
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Du får temperaturen i Service Menyen, men forstod ikke helt eksemplene dine. Mener du at varmt batteri lader saktere?
Ellers har jeg samme erfaring, men min forskjell kommer i forhold til start og stopp %.

Hvis du lader 10kWh, så må det være mindre enn 25% før du starter, for at du skal kunne sammenligne.
Tallene dine stemmer med at den første 10kWh er under 25% og den siste er f.eks. 40%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

For tungvint å gå inn i service menyen, trenger info mens jeg kjører.

Antar at batteri er mer oppvarmet/ temperert ved 2 timer vs 1 time. Dvs hurtiglading starter oftest mellom 15 og 30 %.
Har også erfart at ladehastigheten halveres allerede ved 73%.

Kjører bil med programvare fra høsten 2014.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Antar du har sett denne:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Det er 2 knekkpunkt, et rett over 70%, og et rundt 95%.

Ellers er det nok mer ladestart% som spiller inn etter 1 vs 2 timer.
Batteritemperaturen bidrar også, men batteriet blir vamt av lading også. Jeg har ellers kjørt 2 timer og bare hevet den noen få grader, og klart det samme på 15min  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA