Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Co2 utslippet på en Think på kullkraft er bare 2/3 av til en SmartFor2

Startet av Frekken, lørdag 25. april 2009, klokken 18:07

« forrige - neste »

Frekken

Hei.

Bor i Oslo og tenker på å kjøpe en el-bil.

Ser at det ligger noen for salg.

Hva er kostnaden for bytting av batterier i den gamle Think City?

Har tilbud om å kjøpe en nå, men kjørelengden er ca 30 km. Hvor mye må jeg regne med å legge i batteriskifte for å få normal kjørelengde igjen?

Noen som kan hjelpe?

elektrolux

Har reparert noen Thinker i det siste, og det som slår meg er hvor gale det kan være stelt med batteripakken mens bilen framdeles kjører godt over 30 km.

På en lignende bil byttet vi ut hele batteripakken. Den hadde kun 5 brukbare blokker igjen, men gikk helt fint 30+ km.  Det betyr 14 defekte blokker til mellom 3500 og 9000 NOK stk + arbeid.

Think bruker AC motor, noe som betyr at manglende batterispenning blir kompensert med økt strøm. Det gjør at fører ikke oppfatter at noe er gale før det er virkelig gale.

På PSA derimot skal det godt gjøres å kjøre videre etter at 4-5 blokker er ødelagte.

Solgte nylig en Think til utlande for 20000 kr. Satte den sammen med 19 defekte blokker kun for å kunne kjøre den av egen maskin gjennom bomringen i Kristiansand, og ombord i fergen. ( Tauebil og tilhenger kunne dermed parkeres utenfor bomringen og 10 kr var spart) Mens jeg kjørte, slo tanken meg; at med uhederlige intensjoner kunne jeg solgt denne bilen for langt over det dobbelte til en ukyndig stakkar. Bilen gikk like bra som en annen Think jeg har med 19 gode blokker, men hadde selvfølgelig redusert rekkevidde.

Kan du skru selv kan der være penger å spare på å kjøpe 2-3 slike biler du nevner for å sette dem sammen til en fungerende bil. Har du dårlig med plass og kunskaper om Elbil, er det en fordel å kjøpe en som er 100% OK i utgangspunktet. Disse bilene er nemlig dyre å reparere grunnet dyre deler.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Frekken

Hvordan kan man finne ut hvor mange blokker som er defekte?

Hva er rett pris for en slik bil?

Er det noen i Oslo området som kan hjelpe meg med noe rundt dette?

elektrolux

Der er entusiaster i Tønnsberg, Kristiansand og Stavanger som har utstyr og kompetanse på testing av batteriene.

Enviro i Drammen skal vistnok også ha utstyr for dette.

Batterikassen må ned, og  i eget tilfelle greier jeg å teste 1, 5 batterier / døgn når jeg kjører 16 timers dager.

Vet ikke om Enviro har automatisert prosessen slik at det går raskere.

Selv tar jeg 100 kr / batteri for en slik test, men har desverre ikke tid til å hjelpe før juni/ juli.

Du kan gjøre en del selv også, med en 12 V halogenpære og en 10 A strømforsyner, men skal du få fornuftige data som viser om batteriene er kompatible med hverandre, og virkelig egnet for videre bruk er det vel værd å gjøre en skikkelig test. For oss som tester batteriene er det en fordel at vi får dem inn før du begynner å fikle med dem selv. Vi bruker nemlig data som hvilespenning, restkap og recond ved levering, sammen med oppladekurver og kapasitet for å kunne friskmelde batteriene.

Mange ganger er det også en stor fordel å kunne viderebehandle batteriene ved cycling eller hurtiglading før de ev blir friskmeldte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA