Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge P85 nå, eller vente til rushet er over?

Startet av Motzi, lørdag 07. februar 2015, klokken 11:42

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Caspar på mandag 19. januar 2015, klokken 13:28
Det er nok ikke noe kaffetrakter/støvsugerproblematikk her. Denne kabelen som du selv har linket til passer inn i det støpselet som er i enden av den boksen du har på jobben. Sånn sett så passer dette sammen fysisk. Problemet er at i denne kabelen så er det en signalledning som også forteller om kabelen tåler 16 eller 32 A og når du seriekobler 2 slike kabler så blir nok signalet litt annerledes. Nå er det jo en fast kabel på den boksen du har, så det kan tenkes at den ikke inneholder dette signalet. (boksen er sikkert 16A og den faste kabelen er tilpasset dette) Hvis du kobler sammen 2 stk. Type2 kabler så lader ikke bilen.

Motstandskodingen finnes også i kablene på ladestasjoner med fast kabel, så det går like dårlig å skjøte med en slik. Eneste mulighet er å lage en adapterkabel med passende hanplugg, hunplugg og kabel i mellom, uten motstanden. Men etter forskriftene blir det ikke nei.

Noen ferdig adapter ala Teslas J1772-adapter til US-modellene har jeg aldri sett noe sted. Markedet for noe slikt er nok svært, svært lite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

#16
Er det mulig å skifte kontakt i Leafen fra type 1 til 2?

Skjøteledning?
http://www.alibaba.com/product-detail/Factory-direct-selling-EV-cable-IEC621936_1008444579.html


Motzi

Takk for alle svar. grunnen til at jeg ønsker mer enn 10a er da jeg er en del inn og ut av kontoret. og da kunne det være greit og fått mest mulig juce når jeg først var koblet til, men går det ikke så går det ikke. etter det jeg kan lese her så langt sitter jeg igjen med 2 alternativer. lade med 10a eller kjøpe en ny lader som klarer 16

emil

F.eks en Charge-Amps justerbar kladdløs ladekabel kan da være en god løsning. Bare å passe på at shuko-kontakt ikke er slitt. Gjør det til en vane å kjenne på kontakten når du avbryter en pågående lading, er pinnene så varme at du ikke kan ta på de bør du melde ifra og få byttet kontakten på veggen. Husk også og alltid koble ut kontakten i bilen før veggen hvis du avbryter lading.

emil

#19
Sitat fra: Sven-Erik på mandag 19. januar 2015, klokken 22:28
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 21:24
Husk også og alltid koble ut kontakten i bilen før veggen hvis du avbryter lading.
Forsiktig nå emil!

I instruksjonsboken til KIA står det noe annet.

Aner ikke hva instruksjonsboken sier, men trekker du ut schuko kontakten mens det går 3.6kW gjennom den blir det en god lysbue som den ikke har veldig godt av. I det du trykker inn knappen på håndtaket i bil-enden stopper bilen ladingen og kontakten kan fjernes uten at det går strøm eller er fare for lysbue.

Og hva med ladestasjoner med fastmontert kabel? Bilen ser ikke forskjell på en sånn og Charge-Amps kabelen. Den leser av 16A ladestrøm og lader det den kan med det.

Edit:
Og det fra instruksjonsboken var for fulladet batteri, da er strømmen kuttet. Mitt innlegg var hvis man avbryter lading før fulladet. Det jeg har skrevet over i dette innlegget gjelder uansett.

Trekkoppbil

En skjøtekabel eller overgang trenger du uansett, om du skal lade fra Mennekes.
Spørsmålet er bare om du skal ha det ene eller andre kjønn.

Offentlige ladestolper med Mennekes har som regel lagt opp til at du må skjøte med din egen kabel som har passende plugger i hver ende. Så man må jo anta at det er lov.

Spørsmålet er om det er lov å ha en kabel med motsatt kjønn. Da tipper jeg at du mister funksjonen med at strømforsyninga klarer å lese av hva slags kabel du har: Om den støtter 32 eller 16A.
Om du har kabel for 32A, ett kjøretøy på 6,6kW og en sikringskurs på 32A, så kan jeg ikke forstå at det er noe poeng i å lese av hva slags kabel du har.

Om du bestiller kabel fra en kina-produsent, eller annen produsent, så regner jeg med at du kan spekke kabelen akkurat som du vil, og du kan få de kjønnet som du ønsker.

fredag

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 19. januar 2015, klokken 23:44
Offentlige ladestolper med Mennekes har som regel lagt opp til at du må skjøte med din egen kabel som har passende plugger i hver ende. Så man må jo anta at det er lov.

Det er ikke lov å skjøte en mode 3 ladekabel. Adaptere og skjøtekabler er ikke tillatt. Det skal være en ubrutt ladekabel fra mode 3 ladeboks til elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA