Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukte blokker til Saxo?

Startet av Muffinman, tirsdag 13. januar 2015, klokken 07:53

« forrige - neste »

Muffinman

På et punkt jeg bruker regelmessig reduseres strømtrekket til 15/15 ved bruk av UMC direkte i uttaket. Spenningen ligger stabilt over 235 volt. Ved en anledning nådde jeg ikke bort til kontakten pga. annen bil og måtte bruke en 12-15 meter lang skjøteledning (5g2,5). Ladingen startet på 16/16, men etter en tid ble den redusert til 14/14. Skjøtekabelen var spredt utover, men av praktiske årsaker lå omtrent halvparten av UMC i kveil. Hva forårsaker dette når spenningen er stabilt høy? Har en ekstra UMC jeg tenker å teste med ved anledning. UMC``ene som Tesla har hengende i parkeringskjelleren på Lade fungerer 100% på 16A.

Bjørn

Jeg tror det er flere faktorer enn bare lav/synkende spenning.. "flukseringer" i nettet.. som jeg tolker som raske svingninger i spenning (som ikke rekker å fremkomme på "voltmetret" vårt) Tror jeg kan være medvirkende til slike hendelser.. Jeg ladet engang på et svensk hotell m overgang fra deres 125A !! kontakt, men jeg fikk ikke "lov" å trekke mer enn 10A fra denne..
Klødde meg i hodet og sjekket overgangene, men ingen feil/varme å spore..

Har også opplevd dette på ferger, der jeg innbiller meg at strømmen (spenningen) flukserer ganske mye.. m store elmotorer ol som slår inn og ut, og tilgangen fra generatorene er antagelig noe tregere enn fra nettet..

mrjalle

Jeg har opplevd det samme med blått adapter. Tesla skylte først på strømnettet i garasjen min. Når jeg så leverte inn bil med UMC og adapter fikk de teste selv, og jeg fikk nytt blått adapter. Etterpå har jeg ikke sett problem.

Muffinman

Hmm, det blir faktisk god lunk i rødklumpen. Men det er vel ikke tempføler i den? Har ladet den blå glovarm uten tegn til redusert hastighet.

mrjalle

Men min adapter fikk vi samme feil flere steder, da fikk Tesla bekreftet at det ikke nødvendigvis var kursen i garasjen min. I tillegg hadde jeg en "veldig tidlig" blå adapter.....

Muffinman

Jeg har også en tidlig blå som er en del eldre enn de som ble utlevert når de kom i gang. Men den fungerer altså.

Batteritralla

Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. desember 2014, klokken 14:49
Hmm, det blir faktisk god lunk i rødklumpen. Men det er vel ikke tempføler i den? Har ladet den blå glovarm uten tegn til redusert hastighet.

Sånn rent umiddelbart så høres ikke dette spesiellt bra ut for meg...

I klartekst så betyr jo dette spenningsfall over koplingen pga dårlig kontakt i kombinasjon med stort strømtrekk.

Jeg har ikke opplevd varme utvikling, selv over tid på 32A enfase.

Jeg ville sjekket støpsler og terminering i disse.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Tja, i solsteken på  blir den god og varm. Ingen antydning til varme på denne årstiden.

Muffinman

Lader på rødt adapter igjen. Holdt en halvtime på 16A før det ble reduksjon til 10/10. Og deretter veksler det mellom 10 og 16A med noen minutters mellomrom. Snodige greier. Bruker UMC rett i uttak. Med skjøtekabel stabiliserte det seg i det minste på 14/14, og på 15/15 med bare UMC forrige gang.  Samme uttak.

Batteritralla

Kan det være relatert til "Nina" som herjer om dagene?

Strømmen er tilbake her hos oss, men spenninger "dipper" ganske tydelig pga vindfall over linjene ol.

Kan det være bilen som skrur ned lading pga variasjon i nett spenning?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Nina har ikke vært på besøk i Trondheim. For øvrig strekker tilfellene seg over noen uker, og spenningen ligger over 230v under last.

Leif1

Du må gjerne prøve min kabel muffins. Lader med type 2, så det er ikke noe problem.
Min har ihvertfall vært helt stabil så nær som lukeåpneren.
Konvertitt fra S til X

Muffinman

Takk som byr, men det er ikke nødvendig. Lader ikke så ofte på dette punktet, og det går forsovidt fort nok likevel. Kabelen fungerte greit på et uttak i en annen by. Har forresten en reservekabel selv som jeg ikke har testet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA