Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Radiobil1, lørdag 14. februar 2015, klokken 13:31

« forrige - neste »

Radiobil1

Hvor kunne el bilen teknisk sett vært i dag, hvis ikke GM hadde blitt presset til å drepe EV1 på slutten av 90 tallet?


2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

GeirHM

Sitat fra: Radiv på søndag 25. januar 2015, klokken 14:38
Hvor kunne el bilen teknisk sett vært i dag, hvis ikke GM hadde blitt presset til å drepe EV1 på slutten av 90 tallet?

Dette har vært diskutert i tråden "En historisk påminnelse om hva den norske debatten om elbilen handler om" http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17597.0.html

Men jeg forstår ikke hva du mener med at GM ble presset? Det var jo ledelsen i det selskapet som selv presset frem en avvikling på tross av sin egen fagekspertise internt og på tross av at kundene gjerne ville beholde bilen. Den ble som kjent aldri levert ut annet enn på leasingkontrakter.

Mippen

Selv om GM la ballen død var det andre produsenter som fortsatte tråden, så vi kan vel takke de i stedet for GM. EV1 var vel mer et produkt av politiske pålegg og GM hadde vel som agenda å legge den ballen død fort som mulig. Derfor leaset de bare ut bilene. Det var også svært liten markedsføring for å gjøre bilen kjent. De som hadde bilen var meget fornøyd og det ble folkeaksjon for å bevare bilen når GM kom for å hente den tilbake og ødelegge de. Hadde GM virkelig satset den gangen ville vi kanskje hatt flere elbiler med bedre rekkevidde i dag. GM hadde et produkt med god rekkevidde den gangen og vi kan jo bare tenke og fantasere hvordan det ville ha vært i dag hvis de hadde satset på EV1.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA