Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny E-golf - felger?

Startet av Peter1312, onsdag 27. januar 2016, klokken 22:19

« forrige - neste »

Trekkoppbil

På Amazon finner du 40A Level2 EVSE fra 500USD.
Jeg er usikker på om om den krever 40A kurs, eller 50A kurs om du setter den opp hjemme.
Skal du ha en mobil evse i bilen, kan det være fordel å ha en hvor du stiller inn ladestrøm, og at du har overganger til ulike industrikontakter.

Skaffer du deg en 63A type 2 til type 1 kabel, så vil jeg tru at du kan lade 40A AC på offentlige type2-uttak, hvis du finner uttak på 63A. I Norge er det noen. I Danmark betaler du vel for kwt. Det er værre i Norge, hvor man betaler for tida man lader, og lader du med en fase, så blir det 3 ganger så dyrt som om du lader med alle 3 fasene.
63A type 2 til type1 kan være litt ukurant å kjøpe. Bestiller du fra Kina, så lager de vel akkurat den kabelen du vil ha.

Vil du bytte til type2-kontakt på bilen, kan du spørre Elbilmek om de vil gjøre jobben. Det er ikke sikkert de har erfaring med denne typen bil.
Det kan være bedre å spørre Quickchargepower etter en Chademo-løsning.

tutti

Ser ut som en us-modell har kommet til norge også. Stakkars den som oppdager at det kun er 1-fase på denne også:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73847361

kaiat


Trekkoppbil

3-faselading av elbil er kun mulig med 400V-anlegg.
Stakkars den som kommer med europeisk Mercedes til en dal med kun 230V, og han oppdager at den kun kan lades med 16A, mens den amerikanske kan lades med 40A.
Det er nok ikke så vanlig å finne 40A uttak til å lade med, men det finnes, og 32A finner man en del steder.

nofuelno

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 18. april 2016, klokken 23:22
3-faselading av elbil er kun mulig med 400V-anlegg.
Stakkars den som kommer med europeisk Mercedes til en dal med kun 230V, og han oppdager at den kun kan lades med 16A, mens den amerikanske kan lades med 40A.
Det er nok ikke så vanlig å finne 40A uttak til å lade med, men det finnes, og 32A finner man en del steder.
Du kan lade en EU Mercedes på 32A om du har IT-nett.
Det er bare å montere en veggboks med Type 2-uttak eller fast Type 2-kabel.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello


jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 19. april 2016, klokken 00:27
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 18. april 2016, klokken 23:22
3-faselading av elbil er kun mulig med 400V-anlegg.
Stakkars den som kommer med europeisk Mercedes til en dal med kun 230V, og han oppdager at den kun kan lades med 16A, mens den amerikanske kan lades med 40A.
Det er nok ikke så vanlig å finne 40A uttak til å lade med, men det finnes, og 32A finner man en del steder.
Du kan lade en EU Mercedes på 32A om du har IT-nett.
Det er bare å montere en veggboks med Type 2-uttak eller fast Type 2-kabel.

Og huske på å laske boksen. Noe som er enklere på bokser med Type 2 uttak, har man fast kabel må det være en 3-fase 32A boks (22kW) ladestasjon og lasking av disse er ofte "knotete".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BRSA

Linken som følger viser detaljert hvordan montering av USA-versjon ladekontakt med kabelføring frem til motorrom, dersom ombygging til Type 2 blir vurdert:

Børsa, Sør-Trøndelag - 2015 B-Electric, 2011 iMiev  + 2011 El Berlingo Zebra

Griffel

Sitat fra: BRSA på lørdag 14. mai 2016, klokken 22:41
Linken som følger viser detaljert hvordan montering av USA-versjon ladekontakt med kabelføring frem til motorrom, dersom ombygging til Type 2 blir vurdert:
USA modellen har enfaselader, så det har vel ikke rare hensikten å skifte kontakt til type-2 uten samtidig å skifte lader. En type2 til type1 kabel gir samme ladehastighet som en type2 til type2 kabel for biler med enfaslader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Sitat fra: Griffel på søndag 15. mai 2016, klokken 13:22
USA modellen har enfaselader, så det har vel ikke rare hensikten å skifte kontakt til type-2 uten samtidig å skifte lader. En type2 til type1 kabel gir samme ladehastighet som en type2 til type2 kabel for biler med enfaslader.

USA modellen har en helt vanlig Teslalader som inneholder 3 delladere. Ingen grunn til at denne skal byttes. Forskjellen mellom US og EU bil er nettopp denne kabelen.

Ser at du fortsatt mener at USA laderen er en enfaselader, Griffel. Hvor har du dette fra? Tesla lager en lader som passer "world wide".
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 16. mai 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Griffel på søndag 15. mai 2016, klokken 13:22
USA modellen har enfaselader, så det har vel ikke rare hensikten å skifte kontakt til type-2 uten samtidig å skifte lader. En type2 til type1 kabel gir samme ladehastighet som en type2 til type2 kabel for biler med enfaslader.

USA modellen har en helt vanlig Teslalader som inneholder 3 delladere. Ingen grunn til at denne skal byttes. Forskjellen mellom US og EU bil er nettopp denne kabelen.

Ser at du fortsatt mener at USA laderen er en enfaselader, Griffel. Hvor har du dette fra? Tesla lager en lader som passer "world wide".
Jeg får vel tro deg når du sier det.
Gjelder det også firmware, og konnektor logikk?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA