Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Helga Pedersen i VG.

Startet av El rayo, onsdag 22. april 2009, klokken 08:54

« forrige - neste »

El rayo

Det spør jeg meg selv etter et noe ublidt møte med en MB 190E i et veikryss. Han traff venstre døra, bakskjermen og bakhjulet så jeg ble slengt rundt 180 grader og  slo hodet i sideruta. Men verken air bag'en eller krasj bryteren løste ut.

Det var ikke værre enn at begge bilene var kjørbare etterpå.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Kjedelige saker, men tross alt godt det ikke gikk verre da. Nå må du vel frem med hårfønern og gjøre karosserioppretting ?

Hva gjelder airbagen i Ur-Thinken, så er vel denne sikkert av den typen som bare utløses av frontalkrasj med følere i fronten ... Det er ihvertfall mitt guess.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Sitat fra: HHF på tirsdag 31. mars 2009, klokken 18:09
Hva gjelder airbagen i Ur-Thinken, så er vel denne sikkert av den typen som bare utløses av frontalkrasj med følere i fronten ... Det er ihvertfall mitt guess.

Så vidt jeg vet sitter det ikke "følere i fronten" (i form av knapper e.l.) som utløser airbagene, men en liten chip som fungerer som et akselerometer. Denne kan for så vidt sitte hvor som helst i bilen. Og hadde det vært følere i fronten hadde det vært en mye mer komplisert affære å demontere fronten, da man antakelig hadde måttet koble fra disse sensorene, med fare for en (kostbar og potensielt farlig) utløsning av airbag.

Airbagen har heller ingen nytte hvis du får et treff fra siden, så det skulle ikke forbause meg om den spares til et evt. "ettersmell" forfra.

Hadde det vært trykksensorer i fronten tror jeg desuten vi hadde sett mye flere episoder a'la denne:

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Airbag skal IKKE løse ut ved en kollisjon fra siden. Den løser ut ved kollisjon innenfor en viss vinkel forfra (ca 0-20 grader) og over en viss hastighet (ca 15-20km/h)
Og til videoen, dette er bare tull. Airbagen løser ikke ut av at en eldre dame slenger vesken sin i fronten. Og den som har sett en airbag har gått av ser at dette er juks. Den blåser seg opp og faller sammen i løpet av millisekunder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Takk for svar, folkens. Da regner med at den er OK og "sparer seg" til den virkelig trengs.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

Men hvordan gikk det med deg? Elbiler kan fixes, men hodet ditt finnes det ikke maken til! Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El rayo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. april 2009, klokken 16:11
Men hvordan gikk det med deg? Lars
Bare en liten kul i hodet. Ingen symptomer på nakkesleng.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Airbagsensoren sitter på midten av torpedoveggen, bak varmeapparatet.
Shocksensoren som bryter all strøm ved kollisjon sitter på høyre side av bilen, på dørstolpen, og kan resettes gjennom "sikringsbokslokket" på høyre side. Trykk ned gummismokken.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA