Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av fonberg, tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:52

« forrige - neste »

Muffinman

Enig. Selv fikk jeg utlevert 13A kabelen fra Tesla forrige vinter siden ladeproblemene bestod selv etter oppdateringen som skulle fikse dem. Kappet vekk schukostøpselet og monterte en 16A CEE kontakt. Måtte inn med en motstand for at kladden ikke skulle tro at støpselet var overopphetet.

Havebigfun

Selv om jeg er enig i de tekniske vurderingene bruker jeg Schuko- Mennekes med original støpsel- men kun som reserveløsning. Schuko er vesentlig mer utbredt og derfor kjekkere i en slik situasjon. Alternativet er sef å dra med seg et adapter.
Dessuten er jeg ikke sikker på at en selvsnekkret CEE-Mennekes er noe for folk flest. Jeg vet heller ikke hva forsikringen sier om det skulle oppstå brann og det viser seg at det er et hjemesnekret opplegg- riktignok i beste mening- og antakelig ikke brannårsak engang.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 03. januar 2015, klokken 15:28
Selv om jeg er enig i de tekniske vurderingene bruker jeg Schuko- Mennekes med original støpsel- men kun som reserveløsning. Schuko er vesentlig mer utbredt og derfor kjekkere i en slik situasjon. Alternativet er sef å dra med seg et adapter.
Dessuten er jeg ikke sikker på at en selvsnekkret CEE-Mennekes er noe for folk flest. Jeg vet heller ikke hva forsikringen sier om det skulle oppstå brann og det viser seg at det er et hjemesnekret opplegg- riktignok i beste mening- og antakelig ikke brannårsak engang.

Bytte av 1-fase støpsel inntil 25A er faktisk en av de få tingene man har lov til å gjøre selv. Men hva forsikringsselskapet sier om man har gjort en dårlig jobb er jeg usikker på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Mennekes-kabelen henger permanent på utsiden av huset hos meg (murvegg) og står på en 4 kvadrat kurs sikret med C16 automat. Blir vel neppe mye sikrere enn det.  Brukes til hverdagslading til 70%.

De gangene jeg har behov for raskere hjemmelading (skjer av og til, har rask lademulighet på jobb) må jeg fram med UMC som kobles til en 3x32A via adapter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA