Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjørt - skuffet (edit - mer tilfreds etter ny tur)

Startet av svingen, fredag 23. januar 2015, klokken 12:38

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: Electrix på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:53
Vil man ha en kontrollfunksjon kan  man .....

Hvis det baseres på donasjoner (=gaver) så kan det jo ikke være noen kontrollfunksjon :)

På lappen på veggen der i New Hampshire står det forøvrig:
Donations are gratefully accepted and appreciated, they help us continue to build  our charging infrastructure and keep this portal as a "donation only" service.

Det står ingenting om hvor mye det "koster". De regner vel med at de fleste elbil eiere vet omtrent hvor mye det koster å fylle opp batteriet, at det er fint om man betaler litt mere enn kostpris, og at hvis folk ikke gidder å betale noe så blir tilbudet tatt ned igjen.


Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Mippen

Kan ta betalt med goodwill. At man har en liten postkasse med kvitteringer som man selv fyller ut og putter i en konvolutt sammen med penger. Så ligger man den andre delen av kvitteringen i frontruten hvis kontroll.
Fremtiden er elektrisk.

Panduck

Type parkeringsautomat, så har man lapp i vinduet som viser at man har betalt for å stå der? Knalltilbud, håper flere slenger seg på, og tilbyr strøm, selv om det koster litt!

Electrix

Sitat fra: goggo på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:34
Sitat fra: Electrix på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:53
Vil man ha en kontrollfunksjon kan  man .....

Hvis det baseres på donasjoner (=gaver) så kan det jo ikke være noen kontrollfunksjon :)
Jeg skrev ikke noe om donasjoner, men man kan basere seg på det eller krav om betaling som kan utføres slik jeg beskrev.

Det enkleste hvis man skal kreve betaling for slike småbeløp er parkeringsavgift eller lignende med trussel om bøtelegging istedet for kompliserende brytermekanismer og betalingssystemer som krever kontinuerlig oppetid.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sigurdi

Hva med å bruke en tikrones automat, slik som brukes på toaletter?
Når ti kroningen passerer, trigger den bryter som skrur på eks nexans kontakt som igjen styrer rele for ladingen i sikringsskapet.
Kan nok og bruke bare en timer som skrur av og på reelle direkte også.
Null problem å sette denne til 20 eller 30min timer ved trigging, mulig automatene støtter timer trigging selv også. (Slikt som brukt på solsenger osv.)
Usikker hva en slik automat koster, men nexa styring og 16A Schneider rele kommer på godt under 1000kr og trenger ikke kabling mellom sender og mottaker.
Styrer selv 32A enfas industrikontakt med 40A Schneider og nexa trigger, bruker dog mobilen for å skru av og på utekontakten, men kan programmere inn timer om jeg ønsker.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

inverter

På plasser der det finnes parkeringsautomat, kan en jo bare ha en egen takst for parkering på ladeplass.

Der det ikke finnes parkeringsautomat så kan en kanskje bruke en eller annen enkelt form for betaling med mynt som slår på strømmen, men slike installasjoner er vel kanskje litt vel mye utsatt for innbrudd.

Kanskje heller sette opp et par gamle parkometer på steder der det ikke finnes parkeringsautomat :)

valvolainen

Sitat fra: inverter på onsdag 07. januar 2015, klokken 15:02
Der det ikke finnes parkeringsautomat så kan en kanskje bruke en eller annen enkelt form for betaling med mynt som slår på strømmen, men slike installasjoner er vel kanskje litt vel mye utsatt for innbrudd.

Bare en slik boks er synlig blir den brutt opp, vandalisert, og tilslutt stjålet. Det har vel blitt en universell sannhet desverre. Da er en sprekk i veggen et bedre alternativ.
I forbindelse med næringslokaler er det jo egentlig grei skuring. Bare vi er tilstrekkelig med mennesker som kommer inn med femtilappen, tieren eller whatnot og leverer til cafeverten, resepsjonsansatte osv der det er mulig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

erikf

Betaling med mcash-appen (ios/android etc) kan anbefales. Krever ingen fysisk installasjon men det må være telefondekning på stedet. Ved betaling kan man oppgi registreringsnummer. Høres ut som oppleget baserer seg på et visst nivå av tillit.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA