Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?

Startet av Rabies, tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:32

« forrige - neste »

Rabies

Hei!

Tenkte jeg skulle oppsummere kort de erfaringene jeg har gjort med underveis mens jeg har bygd min første elsykkel.

Jeg har hatt stående en fulldempet terrengsykkel som jeg ikke har fått brukt særlig mye de siste årene og i sommer bestemte jeg meg for å konvertere den til elektrisk drift. Brukte mye tid på www.endless-sphere.com og leste meg opp på ulike alternativer og erfaringer som andre har gjort seg. Endless-sphere.com er enormt og det finnes vanvittig mye informasjon her, så det kan ta noe tid å orientere seg. Etter noen uker bestemte jeg meg for å bestille en Bafang BBS02 750W 48V krankmotor. Her finnes det masse forhandlere i Kina, USA og HK, men i den siste tiden har jeg sett at det også finnes flere som selger motoren i Europa.

Valg av batteri var egentlig en større utfordring enn valg av motor. Ettersom sykkelen jeg skulle ha dette på ikke har en helt vanlig ramme så måtte batteriet tilpasses spesielt. Jeg var også noe usikker på hvor stort batteri jeg hadde behov for og har sannsynligvis valgt et som egentlig er litt overkill. Først vurderte jeg å lage batteripakken selv og tegnet en prototyp i Sketchup, fant ut at det var plass til 14S9P med 18650 batterier innenfor den tilgjengelig plassen i rammen. Deretter fikk jeg omtrent 30 laptopbatterier fra jobb som jeg åpnet og tømte for celler (6 stk i hver). Ladet og kontrollerte hver enkelt celle og kastet de som ikke fungerte tilfredsstillende. Jeg har lite erfaring med elektronikk, lodding og strøm som sådan, så et av målene med dette prosjektet var å lære litt mer. Etter å ha loddet noen batterier sammen ga jeg tilslutt opp ettersom det var svært tidkrevende og resultatet ble heller ikke så bra som jeg ønsket. Begynte å lete rundt på endless-sphere igjen og kom i kontakt med en tysker som heter Andreas som kunne hjelpe meg med å fikse et batteri. Jeg lagde deretter en kasse i finèr som jeg sendte ned til Andreas hvor han så loddet og tilpasset et batteri som passet perfekt og sendte i retur til meg. Så nå har jeg et batteri med 126 18650 Sony V3 celler. Fordelen med å benytte V3 cellene er at det er selvbalanserende og det er derfor ikke behov for BMS utover at kontrolleren på motoren kutter ved for lav spenning og laderen kutter ved høy spenning.

Jeg har brukt vanvittig lang tid på dette pågrunn av kone, barn og mye jobb i høst, men fikk den ferdig like før jul og er ganske fornøyd. Har hatt noen runder både på vei og i skogen før snøen kom og syntes det fungerer veldig bra. Har ikke testet rekkevidden, men har fint syklet tur / retur Oslo uten å tråkke særlig hardt og det var fortsatt futt når jeg kom tilbake (ca 5 - 6 mil).

Legger ved noen bilder også.


126 batterier stablet i kassen før lodding.


Batterikasse malt med flere lag epoxy for å motstå vann og fuktighet.


Batteriet ferdig montert i kassa. 3 kurser, hhv. en til motor, en til lading og en til annet som feks lys, alarm, varme i håndtak, lader til mobil eller lignende. Har en DC/DC som jeg vurderer å benytte til dette.


Motoren nesten ferdig montert. Motoren er beregnet på krank som er 68mm, min er 72, så krever litt tilpassing.


Sykkelen med kasse og motor, men ikke helt ferdig. Mangler fester til batterikassen.


Kjedelinjen fra motoren til kassetten på bakhjulet er ikke helt bra, men den fungerer i alle gir.

Ellers så har jeg noen flere planer for sykkelen utover vinteren:

- Montere alarm og GSM/GPRS/GPS tracker
- Tilkoble lys som er drevet av batteriet. Har en ledlykt på vei som har input 10 - 84 V så kan dermed droppe DC/DC.
- Har hydrauliske bremser, så må tilpasse litt for å få bremsene tilkoblet. Har et custom opplegg på vei i posten.
- Sy et trekk som jeg kan ha rundt triangelet på ramma for å skjule hva som er innunder, samt beskytte mot vær og vind. Har kjøpt vanntett stoff og må bare finne frem symaskina.
- Legge opp kabling skikkelig slik at det ikke fremstår som helt hjemmemekk.
- Installere et wattmeter som viser forbruk etc. På vei i posten.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Flehan

Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA