Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 12 V Batteri.

Startet av PerBear, tirsdag 24. februar 2009, klokken 08:47

« forrige - neste »

PerBear

For dem som ønsker å lage egen elsykkel kan det være kjekt å vite at:

1) Den nye elsykkelstandarden tillater +/-10% avvik på toppfart (se EN 15194 avsnitt 4.2.6.1). Maks hastighet kan derfor være 25 km/t + 10% = 27 km/t før hjelpemotor må slås helt av. :)

2)  250W grensen er kontinuerlig uteffekt. Hvis din motor er f.eks. 300W oppgitt kontinuerlig inneffekt, og har en maks virkningrad som ikke er større enn 83% vil motoren være lovlig på en EPAC.  :)  Motorer med innebygget planetgir vil sannsynligvis regne virkningsgrad inkludert gir (se EN 15194 avsnitt 4.2.4.1) slik at tap i gir kan kompenseres med høyere inneffekt i motor.

3) EN 15194 angir at uteffekt måles ihht EN 60034-1 seksjon 3.2.1: "duty type S1 - continous duty cycle". Kapittel 3.2.1 eksisterer ikke, så dette sannsynligvis trykkfeil, det korrekte er nok 4.2.1 som nettopp beskriver "duty type S1".
I EN 60034-1, 4.2.1 defineres kontinuerlig uteffekt av en motor slik: "Operation at a constant load maintained for sufficient time to allow the machine to reach thermal equilibrium..".   Altså er 250W grensen uteffekten motoren kan levere kontinuerlig uten at motoren overopphetes. Det betyr med andre ord at uteffekten kan være større i begrenset tidsrom.   :)

Dette betyr at en kan lovlig benytte en motor med f.eks. 500W spisseffekt så lenge motoren ikke klarer den høye lasten lenge uten å bli overopphetet.  Spisseffekten må bli kontrollert/tidsbegrenset ved hjelp av temperatursensorer eller andre metoder ellers vil motoren brenne opp. Maksimalfarten må selvsagt ikke bli overskredet selv om motoren leverer spisseffekt.

EN15194 er en produktsikkerhetsstandard som fra 30. juli 2009 blir krav for produsenter av ferdige elsykler samt deler til disse. Bygger/kjøper du en lovlig elsykkel før denne dato unngås den nye standarden.

Bygger du elsykkel etter denne dato så er det smart å bruke motor, batteri og elektronikk som er testet i hht. EN 15194, og sykkel testet i hht. EN 14764 (sikkerhetstandard for vanlige sykler).

Kjøper du elsykkel etter denne dato så pass på at hele sykkelen er testet i hht. EN 15194.


IMHO - Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Fordelen med å ha en EPAC er at den juridisk sett er en sykkel. Det betyr at den kan brukes alle plasser hvor det er lov å bruke en sykkel og den trenger ikke skilt, førerkort eller typegodkjenning.

Hvis elsykkelen din ikke har pedal- eller bremsesensor eller motoren kan yte mer enn 250 W kontinuerlig, er den ikke lenger en sykkel og kan ikke brukes på gaten uten typegodkjenning e.l. Den er heller ikke tillatt på sykkelstier.

Jeg mener at sensorkravene er rimelige da de reduserer faren for uhell men farts og ytelseskravene er begrensende på bruken av EPAC men hastighet og ytelsebegrensingene reduserer nytten av EPAC for enkelte potensielle brukere.

Jeg foreslår at Norge innfører mulighet til to utvida EPAC klasser hvor motoren kan yte 250 W uten hastighetsbegrensing (spesielt viktig for velomobiler), samt en klasse som tillater inntil 1 kW  med 25 km/t fartsbegrensing (for bakkeklatring/tung last).   Som ekstrakrav kan det innføres aldersgrense på f.eks. 16 år og krav til forsikring med klisterlapp på sykkelen som bekrefter at den er ansvarsforsikret.

Disse to foreslåtte EPAC klassene er også provenynøytrale - det finnes ingen avgiftsbelagte kjøretøy idag med bare 250W motoreffekt, heller ikke med 25 km/t som maksfart - her er det mulighet for en "grønn" politiker til å score poeng!  ;)

IMHO Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Mer informasjon om implementering av EN 15194 fra bike-eu.com, til tider noe usaklig i mine øyne men allikevel nyttig lesing:

http://www.bike-eu.com/facts-figures/eu-regulations/3359/new-epac-standard-for-safe-e-bikes.html

For dem som importerer eller bygger elsykler for salg er EN 15194 nyttig å ha. Fra 1. april kan den kjøpes hos www.standard.no.

Mvh Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

#3
Nå har jeg endelig fått den offisielle utgaven av EPAC standarden, NS-EN 15194:2009  :)

Følgende er nytt (i hvertfall for meg):

  • En oppstartsmodus der elsykkelen kan gå inntil 6 km/t uten å røre pedalene er tillatt. Det betyr at revers også er tillatt.
  • EPAC med to hjul skal klare kravene i kapittel 4, 5 og 6 i EN 14764:2005 Sikkerhetskrav og prøvingsmetoder for by- og trekkingsykler. Kapittel 4 gjelder krav til styrke og teknisk funksjon, kapittel 5 gjelder krav til bruksanvisning, avsnitt 6 gjelder krav til merking. Obs! Disse kravene gjelder kun elsykler med tradisjonelt design og ikke elsykler basert på liggesykler, trehjulinger o.l.
  • Det finnes ingen vektbegrensing i EN 15194. Det er i kapittel 4 i EN 14764 angitt at sykkel skal veie 100 kg ved testing, mer dersom det er oppgitt en høyere maksimalvekt i bruksanvisningen.
  • Batteripakke skal tåle tre gjentatte slag med en liten spesialhammer på alle steder på batterihuset som er tilbøyelig til å være svake. Batteripakke som kan løsnes fra sykkel uten verktøy skal i tillegg tåle en falltest på 90 cm i tre posisjoner.
  • EPAC skal være merket EN 15194 samt kontinuerlig uteffekt og toppfart med motor.
  • EPAC skal være fuktbeskyttet (gjelder elektiske komponenter) med IP grad X4 (vannsprut fra alle kanter) eller bedre.

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA