Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjemmelader til e-Golf - pakken til VW eller kjøpe en annen?

Startet av Gordon Retriever, torsdag 22. januar 2015, klokken 11:46

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:35
Hva er det som gjør at de i Danmark kan ta betalt for varen mens det ikke er mulig her til lands? Skulle nesten tro at strømmen i Danmark er noe fysisk siden det er mulig. Kanskje noen her kan kontakte dem og høre om man kunne kjøpt en container med strøm og fått den opp hit for å kunne selge på samme måte? Synes dette høres rart ut, tenk å betale for det man får, helt utrolig.

Magi...

pwb

Sitat fra: emil på mandag 05. januar 2015, klokken 19:49
Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:35
Hva er det som gjør at de i Danmark kan ta betalt for varen mens det ikke er mulig her til lands? Skulle nesten tro at strømmen i Danmark er noe fysisk siden det er mulig. Kanskje noen her kan kontakte dem og høre om man kunne kjøpt en container med strøm og fått den opp hit for å kunne selge på samme måte? Synes dette høres rart ut, tenk å betale for det man får, helt utrolig.

Magi...
Ha ha ha [emoji1]

Øyvind.h

Jeg kjøpte Clever prepaid 100kWh i Danmark i sommer. Kostet ca 7kr pr kWh :) (600DKK)

Har bare brukt halvparten, så pt har jeg betalt 14kr per kWh. Fungerte finfint, men ikke en løsning for gjerrige...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

#18
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. januar 2015, klokken 20:31
Jeg kjøpte Clever prepaid 100kWh i Danmark i sommer. Kostet ca 7kr pr kWh :) (600DKK)

Har bare brukt halvparten, så pt har jeg betalt 14kr per kWh. Fungerte finfint, men ikke en løsning for gjerrige...

Lader nok ca 14-15 kWh på en halvtimes hurtiglading når jeg kommer inn med VLBW. Da blir det  ca 5kr/kWh for Fortum minuttprising og faktisk billigere enn danskene...


jkirkebo

Sitat fra: pwb på mandag 05. januar 2015, klokken 19:35
Hva er det som gjør at de i Danmark kan ta betalt for varen mens det ikke er mulig her til lands? Skulle nesten tro at strømmen i Danmark er noe fysisk siden det er mulig. Kanskje noen her kan kontakte dem og høre om man kunne kjøpt en container med strøm og fått den opp hit for å kunne selge på samme måte? Synes dette høres rart ut, tenk å betale for det man får, helt utrolig.

Ikke noe problem å gjøre det, bare å sette prisen høyt nok. Men 5,50 pr. kWh, vil folk betale det da? Ved en minuttpris på 2,50 som i dag blir det gjennomsnittlig ladeeffekt på 27kW. De fleste sesjoner ligger nok vesentlig høyere enn dette så da betyr 5,50 pr. kWh en prisøkning fra dagens nivå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sirup

#20
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 16:36
1. Det innføres en fast ladeavgift på alle elbiler som er øremerket lade nettverket. eks 1500 kroner året.
2. Staten lager en struktur for ladestasjoner som dekker Norge, som tar høyde for utbygging av ladestasjoner etter økning i elbilflåten - nettselskapene får i oppgave å sette opp stasjonene og drifte dem. Dette dekkes inn av nettleien.
3. Det opprettes en standard betalingskort for hele Norge, når det gjelder lade stasjoner.
4. Sammen med mitt behov for annen  elektrisk kraft kjøper jeg dette hos en kraftleverandør, som avregner kortet opp mot mine andre abonnement / kjøp  hos kraft leverandør, samt trekk til den respektive nettleverandør sin nettleie + statlige avgifter.
5. Staten støtter utbyggingen av ladestasjoner der dette ikke er lønnsomt / få biler for nettleverandørene.

Dette systemet ville være bærekraftig og være etter modell for all annen levering av elektrisk kraft. Og har de samme prinsippene som alle andre mottakere av elkraft.

Selvfølgelig kan butikker, borettslag og andre sette opp stasjoner og ta betaling for det. Men dette som skjer med betaling for hurtiglading - er noe som jeg ikke er enig i, og er spent på hva som er gale med modellen som er foreslått ovenfor.
Er fullstendig uenig i forslagene dine. Hvorfor skal vi som aldri eller sjelden bruker hurtigladere sponse hurtigladere for dem som foretrekker dette? All den administrasjonen som du legger opp til vil være svært fordyrende.
Om det endel steder ikke er grunnlag for hurtigladere hvorfor i all verden skal vi da bruke penger på å bygge dem da? På de stedene hvor det ikke er grunnlag for hurtigladere, så vil det være spredt bebyggelse, og de med elbil vil i all hovedsak få dekket ladebehovet sitt med saktelading hjemme.

Er veldig uenig i forslagene dine, og støtter Sven-Erik sine innsigelser.
VW e-Golf
Tesla Model X75

kos

Askøy - Du har ikke forstått forslaget. dette er en forenkling av systemet. Forslaget med å sette en åravgift til 1500 kroner ser ut til å få flere til å se rødt. Og forstår det, men med den skulle det dekke steder i dag som det ikke er og vil ikke komme ladestasjoner. Fordi det bor få mennesker der osv.

Resten av forslaget er enkelt - man lar nettselskapene bygge ut ladestasjoner etter samme prinsipp som strøm til huset ditt. Så kjøper du strøm av eks samme strømleverandør som du har i din garasje til samme pris.

Du får et kort eller brikke som identifiserer deg, kan bruke bombrikker / ladebrikke osv.
når du lader identifiserer du deg og får en avrekning på din strømrekning fra det selskapet som du kjøper strøm av.

Systemet er enkelt og bygger på dagens prinsipper for all levering av elektrisk kraft. Grønn kontakt / Fortun er det som er byråkratisering og vil aldri bli noe annet enn monopoler som vil drive prisen oppover.

JBS

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 09:28
Det er vel de aller færreste som gidder å stå en time på en hurtiglader om man ikke på død og liv må. (Med GK sin tidligere prismodell med pris pr lading på 100kr via SMS så 'måtte' jo folk stå lenge for å få valuta for pengene) Så interessant er det ikke å vente på en hurtiglader, og jeg velger å tro at folk ikke er så drittsekk at de starter en ny lading etter 30 minutter for å spare noen små kroner, når det uansett går dritt-tregt fra 70-80% og opp. Da er det mer effektivt og tidsbesparende å kjøre videre til neste, og gjenta ladeprosessen.

Målet for leverandørene må vel være å få mest mulig bruk ut av hurtigladerne, de tjener ingenting om de ikke er i bruk. Ved betaling pr minutt vil de fleste antakelig vegre seg mot å stå veldig mye lenger enn 10 minutter på en god dag, og i kulda vil de fleste rett og slett gi F i å bruke elbil fordi det blir altfor dyrt, tidkrevende og upraktisk i forhold til en fossilbil - elbilen forblir for spesielt interesserte, eller i de tilfellene hvor rekkevidden er mer en lang nok uten behov for hurtiglading

Jeg mener bestemt at det beste er å betale pr kW, da betaler du får det du får levert, uavhengig av om det tar 5 eller 15 minutter å få dyttet det inn i bilen. Slik danskene gjør i Clever - og som gjøres på enhver bensinstasjon eller andre steder hvor man kjøper noe som selges etter mål.

https://shop.clever.dk/package.aspx?id=10188
Sitat
GO opladningskortet er til dig, der ikke regelmæssigt anvender de offentlige ladestandere og blot vil have mulighed for at benytte CLEVERs offentlige ladestandere eller hurtiglade-stationer.
Vælg GO opladningskortet, hvis du blot vil anvende CLEVERs ladenetværk engang imellem, når du er på farten.
Et GO opladningskort koster kr. 350,- i oprettelse, og derefter betaler du blot for den strøm, du bruger.

10kW á 5,50kr/kW på Clever ladestasjon = 55kr
20min á 2,50kr*/min på norsk ladestasjon = 50kr
20min á 3,50kr/min på norsk ladestasjon = 60kr (min guesstimate på minuttpris)

*prisen skal økes til sommeren, iflg Fortum http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/

Med den danske modellen betaler man akkurat for det man får, og så venter man den tiden det tar å få det. Med den norske modellen, betaler man for tiden man gidder å vente, men man vet ikke hvor mye man får.

Undskyld jeg giver en kommentarer her som dansker. :-)
Jeg har i et stykke tid fuldt med på jeres debat om priser.
Jeg kan kun give ham ret i dette indlæg.
Når man køber i kwh, FÅ man det man har betalt for !! Hverken mere eller mindre.!
Prisen er fuld gennemskuelig uanset om man lader på deres 3,7 eller 50kw ladestader. ( Clever e.on osv )
Især med tanke på, at om vinteren kan samme ladestader bruge op til 100% ekstra i ladetid :(
Vil i betale for det ?
Så kunne man blive bange for at folk bare bliver laderen i længere tid ?
Ja og Nej, men selskabet kan jo blot ændre i deres software sådan at max tid er 20-30 min eller
et ladestop når man har fået 10kwh.
Det var blot en tanke fra den dansker.
Godt elbils nytår ! :-)
// Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

erikf

Jeg vil gjerne betale for meg på hurtiglading ved å handle på nærliggende kiosk eller andre butikker.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA