Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstid, model S

Startet av Baltor, lørdag 19. november 2011, klokken 17:44

« forrige - neste »

Baltor

Jeg har Defa alarm i 2 stk Think, dette betyr endel problemer og er egentlig ikke nødvendig på så gamle biler..
Batteriene i fjernkontrollene må skiftes stadig, og nå ser det ut til at alle fjernkontrollene rett og slett er utslitt. Nye koster altfor mye, fant derfor ut at jeg ville koble hele alarmen ifra på den ene bilen.

Besøkte Bilradiospesialisten (Defa forhandler), de klarte IKKE finne hovedenheten, mente den måtte sitte under nesa på bilen.
Gikk løs på dette i dag. Under nesa var den ikke. Fant den etter å ha fulgt ledningen fra den røde dioden på dashbordet. Hovedenheten sitter høyt opp under dashbordet, svært godt skjult. Fant også en monteringsanvisning på internett, (for 821X serie, min er 823x) men dessverre stemte ikke fargene på ledningene eller plasseringen av ledningene i pluggene.

Ledningene til hovedenheten er svært korte og godt tapet sammen, dette ser ut til å være endel av bilens originale kabling. For å flytte enheten måtte jeg trekke ut pluggene. En plugg er pluss og minus tilførsel, en annen sensorer, en stor 7x2 diverse. Prøvde å kortslutte imellom ulike ledere på denne, men fikk ikke fjernet kjøresperren. (klarte å åpne bakluke blant annet)
Forstår nå at kjøresperre ligger i en annen modul (immobilizer) som sannsynligvis styres av hovedenheten via en 2 leder...?

Ser nå at Poppe har måttet demontere dashbordet for å koble ut immobilizer.
Er det eneste mulighet??
Eller kan jeg koble sammen de rette ledningene under sikringspanelet og unngå kjøresperren?


 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på søndag 13. november 2011, klokken 19:28
Ledningene til hovedenheten er svært korte og godt tapet sammen, dette ser ut til å være endel av bilens originale kabling.
Riktig, montering av Defa alarm og immobilizer er plug-and-play.

Sitat fra: Baltor på søndag 13. november 2011, klokken 19:28
Forstår nå at kjøresperre ligger i en annen modul (immobilizer) som sannsynligvis styres av hovedenheten via en 2 leder...?
Ja, men jeg tror det er en 4-leder.

Sitat fra: Baltor på søndag 13. november 2011, klokken 19:28
Ser nå at Poppe har måttet demontere dashbordet for å koble ut immobilizer.
Er det eneste mulighet??
Eller kan jeg koble sammen de rette ledningene under sikringspanelet og unngå kjøresperren?
Kanskje ikke eneste, men det er garantert den enkleste muligheten. Det så godt som umulig å finne de 4 rette ledningene i ledningsnettet. Flere ledninger har samme farge. De ledningene du ser etter går inn på de firkantene i koblingsskjemaet som er merket "Startsperrerele A" (side 07) og "Startsperrerele B" (side 05). De bryter hhv jord og +12V til motorstyringen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Jeg har nå klart å koble dette ifra, det ble en stor jobb. Både hovedenheten fra Defa og immobilizer (fra Defa) sitter svært vanskelig til, festet med borrebånd til rammebjelken øverst i dashbordet rett bak frontvinduet. Hovedenheten kan man så vidt nå med fingertuppene hvis man har akkurat rett dimensjon på overkroppen og passe mange ledd på armene. Immobilizer er det helt umulig å nå, den sitter rett over varmeapparatet.

Man kan enten ta ned varmeapparatet eller ta av øvre del av dashbordet, det siste er nok det greieste. Det gir best arbeidsforhold.
Det hjelper IKKE å koble ut bare hovedenheten. Immobilizer er koblet til bilen med en 6 polet plugg og 4 ledere, her skal 2 og 2 av ledningene fra bilen kobles sammen.
Poppe har beskrevet dette. Han har også forklart at boksen inneholder 2 releer som er med på tegningene over ledningsnettet.

Har alle Think, også de uten alarm, denne immobilizeren?
Regner med at de ikke har det, isåfall er det gjort en modifikasjon et eller annet sted på de som har fått den, og det skulle være mulig å endre dette tilbake til vanlig utgave (bypasse boksen) uten å måtte fjerne den.
Har nå en Defa alarm 823 og en Immobilizer tilsalgs.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på søndag 20. november 2011, klokken 19:04
Har alle Think, også de uten alarm, denne immobilizeren?
Nei, immobilizeren er en del av alarmen (tilleggsutstyr - startsperre som forsikringsselskapene forlanger for å gi rabatt). Biler uten Defa har to spesielle U-formete forbindelser på pluggen med 4 ledninger. Vanlige han flatstikkere passer, så man kan enkelt lage forbindelsene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sitat fra: El rayo på mandag 21. november 2011, klokken 20:07
Sitat fra: Baltor på søndag 20. november 2011, klokken 19:04
Har alle Think, også de uten alarm, denne immobilizeren?
Nei, immobilizeren er en del av alarmen (tilleggsutstyr - startsperre som forsikringsselskapene forlanger for å gi rabatt). Biler uten Defa har to spesielle U-formete forbindelser på pluggen med 4 ledninger. Vanlige han flatstikkere passer, så man kan enkelt lage forbindelsene.
Takk El rayo
Defa kaller dette kjøresperre, startsperre finner en på fossilbiler, startsperre kan en koble  direkte til Defa hovedenheten.
Det var akkurat 2 slike korte ledninger med han flatstikk jeg lagde.
Lurte på om bilene uten Defa hadde tilsvarende brokoblinger ved sikringsholderen, isåfall kunne en reparere disse for å unngå alarmen. Men dette ville vel blitt mindre tyverisikkert.
Er nå glad og lykkelig over endelig å være kvitt dette stressmomentet på iallefall en bil, alarmhyling er noe av det verste... >:(
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Vedlagt er koblingskjema for Defa alarmen med kjøresperre.

Kan kanskje hjelpe dem som sliter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Noen som vet om serienr på defa alarmen står noen annen plass en på hovedenheten?
Jeg har nå kun en virkende fjærnkontroll igjen, og finner ikke kortet med PIN koden noen steder. En får PIN koden til DEFA, om en har serinr så vidt jeg forstår. Men må jeg under dashbordet for å lete i det, så blir den nok koblet ut tror jeg;)

Arild
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA