Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny lader for IT nett, med innebygd trafo :)

Startet av Davidsv, torsdag 05. februar 2015, klokken 08:37

« forrige - neste »

Davidsv

S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

elektrolux

Ganske utrolig at noen mener at 50 000 elbiler, eller 2% av den norske bilparken er tilstrekkelig.

Skal vi tone ned et vellykket regime etter at kun 2% av kjøretøyparken er byttet ut med forurensningsfri transport?

Selv mener jeg vi burde fortsette til minst 50% av bilparken er elektrifisert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erikf

Skjønner fortsatt ikke hvorfor 50 000 fortsatt blir nevnt i denne sammenhengen. Den sittende regjeringen har kun operert med at fordelene er garantert frem til 2017, og tatt bort antallet elbiler. Tror det er noe som henger igjen fra tidligere. Noe som er synd.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

arthur

Tja, hva skal man tro?

Klimaforliket om å bevare elbilfordelene frem til 2017 eller til det blir 50.000 elbiler på veien, gjelder bare kjøpsfordelene, ikke bruk av kollektivfeltet, understreker Astrup.

Nå er det jo en mindretallsregjering dessuten så de er avhengig av minst et annet parti på Stortinget i enhver sak så utfallet er ikke gitt mht hva som vil/kan skje og når!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

erikf

Sitat fra: arthur på fredag 16. januar 2015, klokken 08:28
Tja, hva skal man tro?

Klimaforliket om å bevare elbilfordelene frem til 2017 eller til det blir 50.000 elbiler på veien, gjelder bare kjøpsfordelene, ikke bruk av kollektivfeltet, understreker Astrup.

Nå er det jo en mindretallsregjering dessuten så de er avhengig av minst et annet parti på Stortinget i enhver sak så utfallet er ikke gitt mht hva som vil/kan skje og når!
Rart at Astrup heller ikke har fått med seg at 50 000 antall-forutsetningen er tatt bort. Det var kun de rødgrønne som snakket om antall og ikke tidsrom.
Se f.eks http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/mer-forvirring-om-elbil-fordeler/a/10123527/

Mulig poenget er at dette skal bli tatt frem som en joker når elbilhaterne kommer ut offentlig når 50 000 blir nådd.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

arthur

Klimaforliket består i følge Siv Jensen (uten at FrP var med på det) mens regjeringen sier noe annet (?) så kanskje forvirringen er komplett eller gir partene spillerom og kan alltid skylde på andre, eller noe annet?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:09
Ganske utrolig at noen mener at 50 000 elbiler, eller 2% av den norske bilparken er tilstrekkelig.

Skal vi tone ned et vellykket regime etter at kun 2% av kjøretøyparken er byttet ut med forurensningsfri transport?

Selv mener jeg vi burde fortsette til minst 50% av bilparken er elektrifisert.
BURDE
har du nok mange som er enig i.

NOE ANNET
er hva som er sannsynlig.
Da må vi desverre ta utgangpunkt i at bilavgiftene stort sett ikke går til vei- og transportformål.
De går inn i statsbudsjettet som en betydelig og i praksis uunværlig andel av inntektsiden.

Og mye taler for staten står foran noen vanskelige (ti)år med finansieringen av samfunnsoppgavene.
Det betyr manglende statsfinansiell evne og vilje til å tåle vesentlig nedgang i bilavgiftene.
Straks elbilantallet er stort nok til at det monner (20-30%?),
må derfor elbilen regne med å bli melket like hardt som fossilbilene nå.

I aller beste fall er dette situasjonen når elbilene utgjør flertallet på veiene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Lurer på om de vil gjøre noen sprell i forhold til MVA eller avgifter ved kjøp før bilen jeg har i bestilling leveres i oktober 2015. Jeg har en følelse av at det går greit.

eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 16. januar 2015, klokken 14:36

NOE ANNET
er hva som er sannsynlig.
Da må vi desverre ta utgangpunkt i at bilavgiftene stort sett ikke går til vei- og transportformål.
De går inn i statsbudsjettet som en betydelig og i praksis uunværlig andel av inntektsiden.

Og mye taler for staten står foran noen vanskelige (ti)år med finansieringen av samfunnsoppgavene.
Det betyr manglende statsfinansiell evne og vilje til å tåle vesentlig nedgang i bilavgiftene.
Straks elbilantallet er stort nok til at det monner (20-30%?),
må derfor elbilen regne med å bli melket like hardt som fossilbilene nå.

I aller beste fall er dette situasjonen når elbilene utgjør flertallet på veiene.

Dagens ordning melker først og fremst nybilkjøpere som betaler høye avgifter for å få sjanse til å kjøpe en ny bil. Disse utgjør ca. 7.5% av bilparken. Og i den gruppen er det igjen kun de som kjøper biler som er over middels store som bidrar mye.

Det vil være langt mer fornuftig at et fremtidig avgiftssystem i større grad baserer seg på bruk av bil i stedet for å avgifter på ny bil. Da blir det lettere å få introdusert ny teknologi enn i dag hvor bilparken er historisk gammel.

Og man må selvsagt etter hvert også øke bidragene fra brukere av elbil også, selv om avgiftene bør bidra til å styre folks valg i retning av de mest miljøvennlige alternativene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kodalse

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:09
Ganske utrolig at noen mener at 50 000 elbiler, eller 2% av den norske bilparken er tilstrekkelig.

Skal vi tone ned et vellykket regime etter at kun 2% av kjøretøyparken er byttet ut med forurensningsfri transport?

Selv mener jeg vi burde fortsette til minst 50% av bilparken er elektrifisert.

Jeg mener Electrolux er for forsiktig her. Vi burde fortsette inntil all bytrafikk var elektrifisert.
Selv om det sporadisk nevnes i media er det de færreste som tar inn over seg hvor mange som hvert år dør av luftforurensing i byene.
De prosentene som ikke normalt har kjøreturer inn til byene, men kjører på bygda eller lengre distanser gir en bedre gevinst med klassisk diesel/bensin. De som pendler inn til byer bør gå over til elektrisk, eller kollektiv trafikk når de entrer bysone.
Samtidig få tungtransporten til å gå utenfor byene. Legg tilrette for sentrale distribusjonssentre i samarbeid med både vei, bane, båt og fly. Deretter elektrifisert distribusjon til de store sentra derfra.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA