Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeplasser er til for LADING

Startet av qwertyasdf, fredag 05. desember 2014, klokken 03:02

« forrige - neste »

qwertyasdf

Da har jeg fått installert Podpoint i garasjen. Kjøpte Intense Easycharge og skulle fått levert 3.6kw lader. Det som ble installert var Podpoint SL3261 som er en 7KW/30A lader. Sikringer i fordeling inne og mellom transformator er 20A.

Jeg leser erfaringer fra en som slet med at sikringene gikk hele tiden, og at det skyltes en switch i podpointen som var stilt på 7KW istedet for 3.6. Hva tror dere om å legge opp 10mm2 på 40A sikringer hele veien, og få 7KW ut av PodPointen. Vil transformatoren knele?

Se specs for podpoint her: http://pod-point.com/wp-content/uploads/2014/05/Wall-Unit-Technical-Data-Sheet.pdf

_Christian

Hvis man har fått montert en 3,6kw løsning så er trafoen på 3,7kva. Den vil ikke takle mer en 3,6kw før den er over på overlast.

Webkanin

Spørs også om du har trafo. Jeg har ikke trafo ettersom strømmen er TN-nett og passer zoe-en. Uansett, ville jeg forhørt med elektrikeren som monterte det om hva som er lurt og ikke lurt.

TM

Jeg har 400V TN nett i bygget der jeg bor. Er det mulig å oppgradere kabler og sikringer for å få høyere ladefart enn 3.6 kw ? Eller er 7 kw forutsatt en-fas 230V ?

Griffel

Sitat fra: TM på mandag 29. desember 2014, klokken 17:57
Jeg har 400V TN nett i bygget der jeg bor. Er det mulig å oppgradere kabler og sikringer for å få høyere ladefart enn 3.6 kw ?
Ja. Hvor mye vil du ha?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

Kunne jo være greit å utnytte kapasiteten til PodPoint'en, som etter det jeg forstår ca 7 kw. Egentlig har jeg kapasitet for å ta ut 11 kw, men da må jeg jo betale et tillegg på 10.000. Det er også et problem at jeg har over 30 meter avstand fra el-skapet, så da vil jeg også betale et tillegg direkte til infratek. Så derfor tenker jeg å ta standard ladepunkt, eventuelt med overdimensjonert kabel slik at jeg i framtiden kan montere en 11 kw løsning.

Griffel

Har du som du skriver 400V TN anlegg og en Zoe, burde prisen for 11kW dvs. 3 x 16A 400V og ingen transformator, koste mindre enn et enfas 7kW opplegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA