Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av elbil og kjøre mye per år

Startet av zbk, torsdag 10. desember 2015, klokken 12:17

« forrige - neste »

v-i-c

Trafoen i bøtta hva er spesifikasjonene på denne?
Er trafoen laget for 16A ut på sekundær siden, men bare satt ned til 10 p.g.a vanlig kontakt .

Dersom så er tilfelde burde det være mulig å bruke Cee16A i begge ender av bøtte.

Trafoen som renault setter opp hjemme hos folk er sikret med 20A på begge sider av trafoen.

Håper at de som modifiserer bøtta selv har de nødvendige kvalifikasjoner. dvs elekrto-ing/montør/elektrikker .....
dersom personer uten fagkunskap modifiserer bøtta på en slik måte at brann oppstår kan de bli avkorting på forsikringsutbetalinger .....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

zbk

Jeg skal sjekke hva som står på bøtta om , men jeg er rimelig sikker på at den bare kan levere 10A. Alt annet vil være en positiv overraskelse.

Vil presisere at modifikasjonen går på å flytte lade-elekronikken over i en egen boks og ikke på å herje med selve trafoen.

Nå har jeg lovet å låne ut bøtta i slutten av måneden, så jeg får la være å gjøre noe drastisk før den tid, men planen foreløpig er som følger:

1. Koble AC-inn rett på trafoen i stedet for på releene (legge inn 10A sikringer som ikke finnes i dag) og koble utgangen på trafoen til en blå CEE-kontakt (230). Det er allerede et hull i sideveggen der denne kan plasseres.

2. Ta alle de andre komponentene (OpenEvsePlus 30A settet) og Type2-kabelen og flytte over i en egen koblingsboks. Som inngang kobler jeg tilsvarende CEE-kontakt til å sette i bøtta, så bruker jeg som mange andre en kort Schuko/CEE-overgang når det er nødvendig.

3. Dersom programvaren på OpenEVSE-brikka er modifisert slik at det ikke går å endre ladestyrke er planen etter hvert å flashe denne med mer generell programvare for å kunne endre fra 6-16A. Skal jeg høyere må det byttes "surge protection". I tillegg legges det til LCD-display og menyknapp for å endre oppsett og ladestyrke.

Alt av koblinger for elektronikken er godt beskrevet på OpenEVSE sine hjemme sine sider på nettet, så her burde det være nok av informasjon å finne.

Kommer i tillegg til å spørre min kommende svigersønn til råds siden han har all teorien som trengs for å bli elektriker (han tok bare en annen retning på fagbrevet).

Sluttresultatet burde da bli en separat skilletrafo og en OpenEVSEPlus ladekabel som kan brukes hver for seg eller sammen dersom det trengs lading på IT-nett.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Trafoen i ladebøtta er på 3,6kVA, så selv med tap i trafo bør man vel kunne få ut i alle fall 12-13A på sekundærside?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Lovende. Da er det kanskje muligheter til dra ut litt ekstra i et nødsfall, selv om poenget med planen mest er å slippe å løfte trafoen flere ganger enn absolutt nødvendig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Denne trafoen kan fint "overbelastes med rundt 20% utan at da skal ha noko nevneverdigt å sei for trafoen. Einaste er at tapet i trafoen aukar. Kjøp ein regulerbar laderegualator. Desse koster rundt 3 000 kr. Då kan du regulera ladestrømmen som du vil. Men husk at dess meir du "0verbelaster" den dess meira kjøling treng den.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Greit å vite at det er litt å gå på om det kniper.

Byggesettet som er brukt til laderegulator kan i utgangspunktet lade opp til 30A (24A om man skal lade i timevis), så der er allerede en regulerbar «ladekabel» som jeg vil bruke i stedet for å bruke penger på en til. For særlig mer enn 16A må nok i alle fall overspenningsvernet merket med 20A skiftes til noe kraftigere.

Hvilken laderegulator er det som selges for 3000? Tror den billigste jeg har sett var ca 4400kr.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

trondeaa

Hei, hvis dere kikker på tråden "Frustrert over manglende lademuligheter" ser dere at disse konseptene er svært like. Dersom du klarer å veie trafoen i Bøtta, kan du få en ide om hvor mye effekt det er mulig å tyne ut. Etter hva jeg har hørt om vekten, skulle det ikke forundre meg om 16A er oppnåelig. Det kan også være en enklere vei i mål med modifisert ladekontroller å benytte det noe enklere typen som fungerer fint mot ZOE (i hvert fall etter modifisering).
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

zbk

Et av poengene her er ikke hvorvidt dette er prinsipielt mulig, det er det ikke noe tvil om.

Litt av motivasjonen for dette prosjektet er at jeg saktelader så sjelden at jeg ikke ønsker å bruke 4-5000,- på en ny ladekabel og 6000,- (fra ladefabrikken.no) for en lettere og mindre skilletrafo.

Ved å gjenbruke delene jeg allerede har håper jeg å oppnå akkurat det samme til en kost av 500-1000,-, avhengig av hvor fancy jeg vil gjøre det.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

zbk

Da er bøtta modifisert slik at ladeboks-delen og trafo er skilt ut hver for seg. Trafo far fått CEE-kontakt ut, men jeg har (foreløpig) beholdt den gamle schuko-kontakten inn.

Ladeboks-delen er montert i en IP65-kapsling, men jeg har foreløpig ikke byttet ut programvaren for å få den justerbar fra 6-16A. Det er mulig jeg beholder denne som den er og bygger min egen fra grunnen av i stedet, bare fordi det hadde vært gøy :). Også mulig jeg gjør begge deler, men det tar vel litt tid før det skjer, sånn som med ombyggingen.

Modifikasjonen var ganske enkel å gjennomføre og bestod mest av å koble noen sukkerbiter slik at der kablingen i trafo før gikk til ladeboksen går den nå rett gjennom trafo til CEE-kontakten. For ladeboksen er bare elektronikken flyttet og en CEE-kabel koblet til inngangen i stedet for schuko-kabelen som står igjen i trafoen.

Det ønskede resultatet er i alle fall oppnådd. Jeg har nå en noenlunde håndterbar ladekabel og trenger nå bare å finne fram den tunge trafoen om jeg må saktelade på IT-nett.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Tenker selv å prøve å skaffe meg en trafo/bøtte til bruk med ladekladden min. Har mest lyst til å lage den med Type-2 inntak og kabel ut. Da kan jeg bruke både kladd på Schuko og stolper med Type-2 IT. Må kanskje lage en regulator som begrenser pulstoget til bilen fra bøtta...(helst temperaturregulering)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Kanskje lettere med en type2 til schuko/cee før bøtta, så kan den brukes både på type2-stolper og vanlige kontakter? Men jeg liker ideen :)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Da er enklare å kjøpa ein ringkjernetrafo og bygge ei ladebøtte sjøl. Kostar ca 2000 kr.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Har du link til en trafo til den prisen?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Sjekk ut www.rs-online.com Dei har eit brett utvalg av ringkjernetrafoar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA