Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel - Sverige - Charlottenberg

Startet av frekri, lørdag 30. november 2013, klokken 12:21

« forrige - neste »

espen1976

#105
Parkeringsplassen ved trekket var islagt og det var lite biler der på ettermiddagen --> av med tracktion control. Gi bånn gass  ;D Til konas store fortvilelse, ungene hylte av fryd  :D



Hyperstress

#106
Satte dekkene litt på prøve idag for å teste litt nå som snøføret er her. Tror det er den bratteste bakken i Moss (15%):



Edit: Tips om en vil redusere bremselengde på is (der kontinentale dekk er dårligst); reduser hastighet med 5 km/t på landevei, og 10km/t på motorvei, ift hva du ville kjørt med nordiske dekk - så får du ca samme bremselengde :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Alfa Bergen

Sitat fra: espen1976 på onsdag 19. mars 2014, klokken 09:49
Var på vinterferie i Brokke i Valle kommune, 7 mil sør for Hovden. Kjørte oppover på Pirelli sottozero. Det var 0 føre og temperaturen gikk fra +2 til -2. På veien fra Lyngdal og oppover ble det stadig mer snø og det var null føre og sørpe. Det gikk greit, jeg kunne merke at bilen jobbet litt en sjelden gang.


Jeg var også på Brokke i vinterferien i fjor, men lot Teslaen stå hjemme og tok A6-en isteden. Har aldri opplevd verre føre noen sinne. Satt på kjettinger første dagen og tok dem ikke av igjen før siste dag. Måtte like vel trekkes løs fra parkeringsplassen på hytta to ganger med traktor... Glad for at jeg ikke hadde Teslaen da. Både på grunn av manglende slepefeste og fordi vi måtte vente i mange timer i kolonnekjøring to ganger på hjemveien.

Godt å høre at du hadde bra feste med Pirelliene, som jeg bruker selv også. (Audien hadde for øvrig Nokian Hakka)
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

BMW850

Testet Pirelliene mine på mandag da vi fikk snøen her i nedre Telemark. Bemerkelsesverdig bra synes jeg de var på snø og rundt 0 grader, både på fremkommelighet og grep. Overraskende! ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. januar 2014, klokken 15:28
Sitat fra: Mhal på lørdag 18. januar 2014, klokken 15:21
Forhjula står alltid for en større del av bremsinga på bilen. Vil selv alltid prioritere brems/styring framfor framkommelighet.

Hvordan kan du påstå de alltid gjør det?

Jeg tipper han bygger sin påstand på enkel fysikk...? Og fysikken har som oftest rett. (vektfordelingen er neglisjerbar i forhold til vektforflytningen pga kraftvektorens retning.)

Dette vet alle som har syklet eller kjørt MC :)

Muffinman

Du glemmer å ta tyngdepunktet i betraktning. TMS har såpass lavt tyngdepunkt at vektforskyvingen blir liten. Så er jo også bakbremsene kraftigere dimensjonert enn foran.

Hvis tyngdepunktet lå under akselpunktet ville vektforskyvingen skje bakover ved bremsing.

jazzwheel

På en TMS så er vel tyngdepunktet bare et par tommer over navet.

Jeg sklei baklengs ned hele den bakken med en A4 i 1999...

petersv

Et par tommer på et par tonn er betydelig. Bremsene er vel like store foran og bak, er de ikke?

Hyperstress

Ble litt mer utfordrende forhold ila ettermiddagen, så måtte teste en gang til på mer kompakt snø:

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på onsdag 21. januar 2015, klokken 18:46
Du glemmer å ta tyngdepunktet i betraktning. TMS har såpass lavt tyngdepunkt at vektforskyvingen blir liten. Så er jo også bakbremsene kraftigere dimensjonert enn foran.

Hvis tyngdepunktet lå under akselpunktet ville vektforskyvingen skje bakover ved bremsing.

Måtte nok vært under bakkenivå for at det skulle skje. Må regne høyde på tyngdepunkt over kontaktpunkt, ikke aksling.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tuxedo

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 21. januar 2015, klokken 20:00
Sitat fra: Muffinman på onsdag 21. januar 2015, klokken 18:46
Du glemmer å ta tyngdepunktet i betraktning. TMS har såpass lavt tyngdepunkt at vektforskyvingen blir liten. Så er jo også bakbremsene kraftigere dimensjonert enn foran.

Hvis tyngdepunktet lå under akselpunktet ville vektforskyvingen skje bakover ved bremsing.

Måtte nok vært under bakkenivå for at det skulle skje. Må regne høyde på tyngdepunkt over kontaktpunkt, ikke aksling.
Det er helt korrekt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jazzwheel

Sitat fra: petersv på onsdag 21. januar 2015, klokken 19:24
Et par tommer på et par tonn er betydelig. Bremsene er vel like store foran og bak, er de ikke?

355mm foran og 365mm bak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA