Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge P85 nå, eller vente til rushet er over?

Startet av jojak81, søndag 08. februar 2015, klokken 22:35

« forrige - neste »

jojak81

Hei,

Har allerede hatt mye nytte av forumet her, og har fått mange tips til hvilken elbil jeg vil ha. Men, jeg har ikke klart å komme til noen konklusjon for å kunne velge blant mine to "favoritter" - håper noen som har vurdert begge har lyst å komme med sine betraktninger.
(Tesla utelukkes pga økonomi/størrelse, sånn for ordens skyld:)

Forutsetninger:
-Bergensbeboer - var minus 2 i dag tidlig, men vintrene er sjeldent kalde her. 22 grader Auto på A/C er standard.
-Stort sett 1-2 pers i bilen, max 4 til hverdags, 1 barn (10 år)
-16 km til jobb/32km tur/retur. Tid: stort sett mellom 13-16 min til jobb, 18-25 hjem (avhengig av trafikk)
-Ettermiddagskjøring max 70km.
-Årlig kjørelengde 13500km.
-Familie på Voss (99km) og Sogn og Fjordane (165/195km) +  Stavanger (aktuell langturer)
-Bor i blokk så kan ikke lade hjemme, men kan lade (foreløpig gratis) på jobb, schuko 16A.
-Bor 2 km fra den nye store hurtigladestasjonen på Danmarksplass, ingen problem å kjøre dit, lade mens jeg jogger rundt storelungeren (win/win)

-Har en liten Mazda 2 som kan ta unna ev. uventede situasjoner...men vil prøve å få til at elbilen blir bil nr 1.

Kandidatene:

i3:

+Liker designet - utvendig som innvendig
+Fin og kjapp, liker at bilen ikke har creep (spesielt i revers!)
+Tilpasset sømløs teknologi innvendig, god connectivity, liker iDrive.
+Konseptet med egen fabrikk, nye materialer, karbonfiber, ruster ikke.
+BMW (men er på ingen måte noen fanatiker)
+Leveringstid - har fått anslått 10 uker.
+Ingen varmepumpediskusjon å ta hensyn til.
+Billig serviceavtale

-Uvant kjøreposisjon ift 1-serie - føler jeg sitter litt "høyt og løst", lite støtte til høyrefot, laaangt dashbord - men blir man kanskje vant til det?
-Virker litt "rå" innvendig (4 grader og regn, ingen forvarming) - dugget bak med A/C i comfort, ekstremt i eco pro +. Er dette bedre med skinninteriør? (tørker opp bedre/holder ikke så mye fuktighet?)
-Litt hard regen/fotarbeid med å kjøre økonomisk - men samme som over, vanesak?
-Føler det er litt dårlig sikt bakover/til sidene bakover.
-Harman/Kardon var litt skuffende ift Dynaudio, men kan kanskje tweakes.
-Pris ift samme utstyr på e-Golf

e-Golf

+Mye samme sittestilling/seter som 1-serien.
+Flott interiør, byggekvalitet, om enn litt "analogt" - skjermene virker litt utdatert.
+312k med alt bortsett fra alarm - good value.+Bra ryggekamera.
+Liker regen-valg, mer lettkjørt enn i3'en - men hvor effektivt det er ift fast regen vet jeg ikke.
+Dynaudio er et av de bedre anleggene jeg har hørt i bil.
(+Kan se på dvd-film når man lader, kjøl i hanskerom)


-Stilig frontparti, resten av bilen er veldig....20 000 på dusinet. Golf ER Golf.
-Felgene som følger med (innenfor mitt budsjett) trekker utseendet til bilen veldig ned.
Veldig dyrt å oppgradere felger v/kjøp.
-Salg/innbytte om noen år - status per i dag på Finn: i3: 16 vs e-Golf: 64.
-Liker ikke creep - spesielt ikke i revers.
-Leveringstid. Nå kjører jeg kanskje så lite at varmepumpe ikke har så mye å si for meg, men Møller snakker om tidligst levering i uke 26 m/VP...2-3 mnd fra nå for u/VP.
- Dyr service ift det jeg hadde sett for meg for elbil.
(-Må betale for CarNet etter ett år)


Mange ting som taler for begge bilene, og man kan jo ikke få i pose og sekk, men jeg er virkelig stuck. Hjelp!

Mvh
Joakim
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

emil


i3: 32A 230V AC lader
eGolf: 16A 230V AC lader

Ellers er jo Golf en 5-dørs 5-seter, i3 er i prinsippet en 3-dørs 4-seter.

Begge er jo gode biler med sine fordeler og ulemper. Men man vil nok alltid angre litt hvis man velger med fornuften (eGolf?) og ikke hjertet (i3?) så lenge begge er innenfor budsjett og bruksområde.

Jeg ville ikke valgt noen av de, men det er nå meg...

gulars

Foreløpig kommer ingen av dem til Stavanger desverre. Hurtiglading på Aksdal er kun for Leaf foreløpig. Venter på muligheten selv. Har selv vært ute å prøvekjørt både i3 og e-Golf de siste dagene, og valget for meg er helt klart e-Golf. i3 er flott bil, har alltid hatt BMW selv, men den koster for mye i forhold til e-Golf i min mening.

jojak81

Til Stavanger vet jeg at jeg må til med lading, men med top-up på Halhjem, stopp i Leirvik og kanskje en påfyll rett før Stavanger så burde det gå helt fint på vår-sommer-tidlig høst iallefall.

Har en e-golf til låns nå (uten varmepumpe) - ved -1 i dag så ladet den 15 km/time (13A, kan lade 16A, men sjanse for at sikring ryker om alle 3 ladeplassene kjører full guff) - dvs om bilen er helt tom ved ankomst så får jeg kun 124 km på 8 timer...(Normal modus, ingen forvarming, 22 grader i bil, setevarme 1). Ellers er bilen en drøm å kjøre komfortmessig, men litt treg i forhold til i3'en. Blir nok enda en runde med i3'en på hverdagskjøring før dette kan bestemmes....
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

hastmust

Nu är jag partisk och har inte kört e-golf. Men har synpunkter att dela om i3
- Främre  stolarna i i3 är inte de bästa, de saknar stöd i svanken. Man lär sig att köra mjukt eftersom, så det inte kränger så veldig

anti spinnet är det bästa jag upplevt.
- i3 ska väl tåla salt ganska bra. så digg med plast o allt det, bulkresistent. Billiga att byta vad det verkar, och om bilen fungerar bra kanske jag behåller den i mer än fem år iom detta. Speciellt om batteriuppgradering minskar vikt och ökar räckvidd betydligt.
- den laddar fort, men originalkladden är eländig.
- Stereon har bland det klaraste ljud jag hört i bil, men åkte nyligt en original V70 med betydligt mer tryck och djup.  funderar på en sån liten infinity basslink-sub, det borde göra susen.
- Dashbordet är bara suveränt.
- Bilen blir vel enklare att "coasta" i eco pro. Upplever det som effektivt i bilkö

man ser inte så mycket bak inne i bilen, nej :P

Luftventil

Sitat fra: jojak81 på mandag 19. januar 2015, klokken 21:03
Hei,

Har allerede hatt mye nytte av forumet her, og har fått mange tips til hvilken elbil jeg vil ha. Men, jeg har ikke klart å komme til noen konklusjon for å kunne velge blant mine to "favoritter" - håper noen som har vurdert begge har lyst å komme med sine betraktninger.
(Tesla utelukkes pga økonomi/størrelse, sånn for ordens skyld:)

Forutsetninger:
-Bergensbeboer - var minus 2 i dag tidlig, men vintrene er sjeldent kalde her. 22 grader Auto på A/C er standard.
-Stort sett 1-2 pers i bilen, max 4 til hverdags, 1 barn (10 år)
-16 km til jobb/32km tur/retur. Tid: stort sett mellom 13-16 min til jobb, 18-25 hjem (avhengig av trafikk)
-Ettermiddagskjøring max 70km.
-Årlig kjørelengde 13500km.
-Familie på Voss (99km) og Sogn og Fjordane (165/195km) +  Stavanger (aktuell langturer)
-Bor i blokk så kan ikke lade hjemme, men kan lade (foreløpig gratis) på jobb, schuko 16A.
-Bor 2 km fra den nye store hurtigladestasjonen på Danmarksplass, ingen problem å kjøre dit, lade mens jeg jogger rundt storelungeren (win/win)

-Har en liten Mazda 2 som kan ta unna ev. uventede situasjoner...men vil prøve å få til at elbilen blir bil nr 1.

Kandidatene:

i3:

+Liker designet - utvendig som innvendig
+Fin og kjapp, liker at bilen ikke har creep (spesielt i revers!)
+Tilpasset sømløs teknologi innvendig, god connectivity, liker iDrive.
+Konseptet med egen fabrikk, nye materialer, karbonfiber, ruster ikke.
+BMW (men er på ingen måte noen fanatiker)
+Leveringstid - har fått anslått 10 uker.
+Ingen varmepumpediskusjon å ta hensyn til.
+Billig serviceavtale

-Uvant kjøreposisjon ift 1-serie - føler jeg sitter litt "høyt og løst", lite støtte til høyrefot, laaangt dashbord - men blir man kanskje vant til det?
-Virker litt "rå" innvendig (4 grader og regn, ingen forvarming) - dugget bak med A/C i comfort, ekstremt i eco pro +. Er dette bedre med skinninteriør? (tørker opp bedre/holder ikke så mye fuktighet?)
-Litt hard regen/fotarbeid med å kjøre økonomisk - men samme som over, vanesak?
-Føler det er litt dårlig sikt bakover/til sidene bakover.
-Harman/Kardon var litt skuffende ift Dynaudio, men kan kanskje tweakes.
-Pris ift samme utstyr på e-Golf

e-Golf

+Mye samme sittestilling/seter som 1-serien.
+Flott interiør, byggekvalitet, om enn litt "analogt" - skjermene virker litt utdatert.
+312k med alt bortsett fra alarm - good value.+Bra ryggekamera.
+Liker regen-valg, mer lettkjørt enn i3'en - men hvor effektivt det er ift fast regen vet jeg ikke.
+Dynaudio er et av de bedre anleggene jeg har hørt i bil.
(+Kan se på dvd-film når man lader, kjøl i hanskerom)


-Stilig frontparti, resten av bilen er veldig....20 000 på dusinet. Golf ER Golf.
-Felgene som følger med (innenfor mitt budsjett) trekker utseendet til bilen veldig ned.
Veldig dyrt å oppgradere felger v/kjøp.
-Salg/innbytte om noen år - status per i dag på Finn: i3: 16 vs e-Golf: 64.
-Liker ikke creep - spesielt ikke i revers.
-Leveringstid. Nå kjører jeg kanskje så lite at varmepumpe ikke har så mye å si for meg, men Møller snakker om tidligst levering i uke 26 m/VP...2-3 mnd fra nå for u/VP.
- Dyr service ift det jeg hadde sett for meg for elbil.
(-Må betale for CarNet etter ett år)


Mange ting som taler for begge bilene, og man kan jo ikke få i pose og sekk, men jeg er virkelig stuck. Hjelp!

Mvh
Joakim

Har prøvekjørt begge bilene denne uka, og uansett hvilken bil du velger gjør du ikke noe feil. Begge er strålende kjøp.

Men om det praktiske ikke er noe problem ville jeg lett valgt i3. Bilen er rett og slett kjempemorsom å kjøre! Kombinasjonen sterk motor, bakhjulsdrift, deilig styring og lavt tyngdepunkt gir bilen masse kjøreglede. Jeg ble rett og slett i godt humør av å kjøre bilen, og det alene bør nesten være ett godt nok argument for kjøp.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

jojak81

Etter lengre prøvekjøring av både e-Golf og i3 så falt valget på i3.

Konklusjonen var vanskelig å komme frem til, Golfen hadde mye jeg likte, men til slutt vant i3'en på grunn av totalintrykket, der jeg skal innrømme at produksjonsmetode, det at den er annerledes og at det er en BMW vippet vektstangen i dens favør. 8 ukers leveringstid vs 17 uker var vel også en faktor:)

Da er det bare å glede seg!:)
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

Klykken

Oi, 8 uker er noe annet enn det var i fjor litt etter lansering. Vi ventet fra februar til slutten av juli på vår i3. Vel verdt ventetiden.
Gratulerer med godt valg! ;)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Luftventil

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

jojak81

Takker og bukker!

Bestilte 26. Januar og forventet levering 23.mars/uke 13, så 8-9 uker ja - veldig gledelig (skal nok klare en uke ekstra også;))
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA